od Pavel » 18 říj 2009, 21:04
Možná se opakuji, ale jen malý souhrn:
Na četné dotazy "jak to vlastně je" podle nové legislativy ohledně řidičských oprávnění vám níže podáváme vysvětlení. Věnujte prosím pozornost harmonizačním kódům uvedených na řidičáku.
Skupina motocykly
mopedy
a) dvoukolové mopedy jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,
b) tříkolové mopedy jsou tříkolová vozidla s jakýmkoli uspořádáním kol, s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,
c) lehké čtyřkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu je menší než 350 kg, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel, dále, jejichž nejvyšší konstrukční rychlost nepřesahuje 45 kmh-1 a jejichž zdvihový objem motoru nepřesahuje 50 cm3 u zážehových motorů nebo pro jiné druhy motorů maximální čistý výkon nepřesahuje 4 kW,
motocykly
a) motocykly jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,
b) motocykly s postranním vozíkem jsou vozidla s třemi koly uspořádanými nesouměrně vzhledem k střední podélné rovině, s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,
motorové tříkolky a čtyřkolky
a) motorové tříkolky jsou vozidla s třemi koly uspořádanými souměrně vzhledem ke střední podélné rovině s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu,
b) čtyřkolky jiné než lehké tříkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě nákladů, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel a dále, u nichž maximální čistý výkon motoru nepřesahuje 15 kW,
motokolo
jízdní kolo s trvale zabudovaným motorem s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 25 kmh-1 při jakémkoli druhu pohonu.
Skupina A
Se skupinou A je možno řídit všechny shora uvedené motocykly.
Skupina A1
Se skupinou A1 je možno řídit lehké motocykly o objemu válců nepřesahujícím 125 cm 3 a o výkonu nejvýše 11 kW.
Skupina A1 je rovněž vydávána ke skupině B, a to s omezením na 50 ccm (označení kódem 150).
Skupina AM
Se skupinou AM, která je také součástí skupiny B, je možno řídit mopedy a malé motocykly s maximální konstrukční rychlosti do 45 km/h.
Skupina B
Se skupinou B lze řídit motocykl
jehož výkon nepřesahuje 25 kW
nebo s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg,
Skupina B1
Se skupinou B1 lze řídit motocykl
v podobě motorové tříkolky a čtyřkolky obecně se shodnými parametry jako pro skupinu B, avšak současně s tím, že maximální konstrukční rychlost může převýšit 45 km.h-1 nebo jsou poháněny spalovacím motorem o objemu válců převyšujícím 50 cm 3 nebo jsou poháněná jakýmkoli jiným zařízením srovnatelného výkonu. Pohotovostní hmotnost těchto vozidel nesmí být vyšší než 550 kg.
Nové řidičské průkazy vzoru EU již nemají omezení zaznamenávaná na zadní straně slovně, ale tzv. harmonizačními kódy. Například ti, kdo měli dříve skupinu „M“ na motocykly do 50cm3 nyní mají skupinu A1 s harmonizačním kódem 150. Ten znamená omezení na 50 cm3. V žádném případě není možné pouhou výměnou řidičského průkazu získat vyšší skupinu.
Členství České republiky v Evropské unii s sebou nutně přináší povinnost orgánů členského státu co nejpřísněji dohlížet na dodržování zákonných předpisů. Jedním z u nás zatím často porušovaných předpisů je jízda s motocyklem, který svými parametry neodpovídá schválenému typu. Souvisejícím prohřeškem může být i jízda s motocyklem, pro který jeho řidič nemá řidičské oprávnění.
Problém, který se v případě silniční kontroly řeší pokutou, může v případě nehody vygradovat do odmítnutí pojišťovny zaplatit škodu, způsobenou vozidlem neschváleného typu, nebo řidičem, který není držitelem řidičského oprávnění pro konkrétní vozidlo.
A o čem že je řeč? Někdy o úplné maličkosti. V takovém Švýcarsku nechá pojišťovna rozebrat karburátor havarované stopětadvacítky, zjistí, že je v něm větší tryska a je vymalováno. Vozidlo neodpovídá schválenému typu. Sedmnáctiletý kluk má najednou k zaplacení nejen vlastní škodu na plně pojištěném motocyklu, ale k tomu ještě předek od Mercedesu.
Podobných kroků se jistě brzy dočkáme i u nás, takže pozor na takové maličkosti, jako že vaše motorka měla původně snížený výkon na 25 kilowatt, ale 21 let už vám přece dávno bylo a možná máte dokonce i „velký" řidičák, takže se vše zdá být v pořádku. Omyl. Dokud neuvedete v motocykl s Technickým průkazem v soulad, tak vám může nastat velký problém. Nepřejte si s takovým motocyklem havarovat v cizině! V TP bývá uváděn i způsob snížení výkonu, a tím je parametr snadněji kontrolovatelný.
Totéž platí třeba pro skútry se zvýšeným výkonem, často přestavěné na větší obsah motoru. Kdyby došlo na lámání chleba, pak je lhostejné, že máte řidičák na litra, když jezdíte s vozidlem, které nesplňuje základní technické parametry daného typu.
Také koupě krásně upravené motorky z druhé ruky se může vymstít, pokud vám bývalý majitel nepřibalí třeba původní výfuk. Bez něho a dalších podstatných původních dílů by motocykl neměl projít technickou prohlídkou. Nucený návrat motocyklu ke schválenému typu se pak může zatraceně prodražit.
Non-stop tel.: 608313999,
A ten znáte? Jak se pojišťovák a garážová lady na skůtříku svezli?