tato diskuze okolo tématu "řidičák B = 125ccm" mne podnítila k hledání na netu... výsledek?
přinejmenším v nejbližší západní cizině se nemůžeme s řidičákem skupiny B na 125 po 19.1.13 jen tak promenádovat.proč?
1/
česko: stávající řidičáky mají v kolonce 12 uveden "národní harmonizační kód" 150 (podle jednoho ministerského věstníku z loňska určeného dopravním agendám příslušných úřadů dokonce ´národní harmonizovaný...´), který omezuje skupinu A1 na 50ccm. tento kód je pouze národní, venku o jeho významu nemají ani ponětí (cítíte tu nesmyslnost spojení národní harmonizační?), pokud si ale řidičák poběžíte rychle vyměnit, napíší vám k A1 místo 150 už celounijní kód 79 a do závorky k němu připojí právě to omezení kubatury na 50ccm. 125 můžeme jezdit díky tomu, že plná skupina A1 je v česku bez dalšího zahrnuta pod skupinu B. jenže tohle rakušan ani němec neví, protože...
2/
rakousko: pokud chcete sedlat se skupinou B i skútřík dle plné skupiny A1, musíte mít u toho béčka (skupina B) v kolonce 12 uveden "národní harmonizační kód" 111 (= 5 let držitelem oprávnění skupiny B + 6 lekcí jízdy u ARBO, OAMTC). tohle platilo před i po 19.1. (v česku 111 značí "jiné zdravotní omezení"). mimochodem, tahle 111 platí ještě pro itálii a lichtenštejnsko
3/
německo: skupina B zahrnuje pouze skupinu AM (zhruba někdejší M nebo A1+150). od 19.1. tam v A1 odpadlo omezení rychlosti na 80 km/h a přibil onen výkonový limit 0,1kW/kg.
takže pánové, pokud si někdo chce v těchto zemích zadat s českým řidičákem bez neomezené skupiny A1, má prostě smůlu. a o to šlo, ne
"uvědomte si pane řidiči, že vám není 16. nějaký čas vyděláváte, a když máte sto litrů na tenhle skútr, který jste si, jak vidím, pořídil stejně už loni v létě, ačkoliv jste na něm nesměl jezdit, určitě najdete dalších 5-6 táců, abyste si dodělal papíry na velké moto. na nějaký alpy nebo jadran jen tak s béčkem zapomeňte!"
prose bardzo, kdo umí po polsce, může dohledat jak "harmonizovali" tam.