Pátral jsem po internetu po nějakejch informacích o momentovejch klíčích, jak často by sem měly kalibrovat apod. a narazil jsem na jednom bike fóru na jeden zajímavej tip, jak levně momenťák nahradit. Co jsem tak pročítal jiný diskuze, tak na ty levný momenťáky v ceně kolem 500kč se stejně nedá spolehnout a narazil jsem i na několik zkušeností, že tím někdo utrh šroub, protože momenťák prostě nezafungoval. A kupovat momenťák za cenu přes litr, na kterej by moch bejt spoleh, aby si tím člověk jednou za uherskej rok dotáhnul varec/spojku, to se taky každýmu nechce. Tažke jak na to? Co budeme potřebovat? Akorát bežnej klíč, golu, nebo ráčnu, prostě to, čím bežně dotahujeme variátor/spojku a k tomu třeba takovouhle nějakou ZÁVĚSNOU váhu:
http://www.zbozi.cz/vyrobek/orion-vaha-zavesna-mincir/Důležitý je si uvědomit, co znamená utahovací moment 1Nm. Takovým utahovacím momentem utahujeme, když na páku (ráčnu, klíč) působíme v její dýlce jednoho metru silou 1 newtou. Dál víme, že síla 1 newtonu se rovná cca 0,1kg (za běžnějch podmínek na naší planetě). Dál víme, že s prodlužující se pákou a se zvyšující se silou se utahovací moment lineárně zvětšuje. Když budeme působit na metrovou ráčnu 1kg, budeme utahovat 10Nm. Když stejnou silou budeme působit na dvoumetrovou ráčnu, budeme utahovat 20Nm. Matematicky se to dá vyjádřit takhle:
Utahovací momet = dýlka páky v metrech x působená síla v newtonech
nebo taky
Utahovací momet = dýlka páky v metrech x (působená síla v kg / 10)
Aby jsme i vzorec zjednodušili pro co nejlepší použití v praxi a zbavili se věčnýho převádění newtonů na kg a obráceně, můžeme počítat ne v metrech, ale v decimetrech. A potom můžeme počítat s běžnějšíma kilogramama, než s Newtonama. Pak teda platí že:
Utahovací moment v newtonech = dýlka páky v decimetrech x tažná síla v kg (vím, že pojem tažná síla v kg je nesmysl, ale pro pochopení tohohle triku je to asi nejlepší výraz).
A jak na to v praxi? Budeme chtít utáhnout třeba matku variátoru momentem 60Nm a budeme mít ráčnu dlouhou 60cm (6dm). V těch 60cm od středu matky, se kterejma budeme počítat, si ráčnu označíme, zahákneme si v tom místě závěsnou váhu a nějakým způsobem jí na ráčně zajistíme, aby po ráčně nezklouzla - třeba izolepou
Pak si spočítáme, jakou silou (váhou) musíme utahovat, aby jsme dosáhli potřebnýho utahovacího momentu. Podle tohohle vzorce:
Potřebná tažná síla v kg = utahovací moment v Nm / dýlka páky v dm = 60Nm / 6dm = 10kg.
Pak už budeme jenom tahat za ráčnu pomocí tý závěsný váhy ve směru utahování matky tak, aby váha byla ideálně pořád kolma k ráčně a aby nám váha ukazovala těch vypočítanejch 10kg - ne víc, protože pak už by jsme utahovaly větším utahovacím momentem. Až se matka při zobrazení na váze 10kg zastaví, tak voala - máme utaženo potřebným utahovacím mometem
On vlastně momenťák ani nic jinýho nedělá, než tohle, co jsem tady popsal, akorát na to, že už tlačíte nastavenou utahovací silou upozorní jinak, než zobrazením síly na budíku váhy - třeba cvaknutím, nebo pípnutím.
Jasně, že když budu potřebovat něco utáhnout na potřebnej moment několikrát za den a budu se tím třeba živit, tak nebudu používat tuhle metodu a pořídím si kvalitní momenťák a budu si ho nechávat pravidelně kalibrovat. Tenhle tip tady uvádím pro ty, kdo potřebujou třeba 1x za sezónu rozebrat a složit variátor a nechtěj kvůli tomu kupovat profi momenťák, na kterej by se dalo spolehnout, za několik tisíc.
No a pokud už nějakej, třeba levnej momenťák máte, tak si touhle metodou můžete samozřejmě i ověřit, etli vypíná při nastaveným utohovacím momentu a třeba si ho takhle i zkalibrovat.
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP