Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Diskuze o čemkoli.

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod Gandalf » 23 bře 2016, 14:53

TADY máš na stránce podomácku dělaný uni. Tak se zeptej autora snímku.

Nebo si zajdi pro inspiraci přeměřit do Scootlandu nebo jiného obchodu TENHLE
Bylo: Jawa Babetta 210 (88-00) Kymco Downtown 125 (13) Piaggio X10 350 (14-16) Honda CTX 700 (17-19)
Aktuálně: Obrázek
Uživatelský avatar
Gandalf

1000+
 
Reputace: 82
Příspěvky: 1470
Registrován: 14 čer 2011, 16:01
Bydliště: Brno-venkov
Skútr / moto: Honda Forza 300

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod Mr.Voza » 24 bře 2016, 19:02

scarabeo 500: kdyz jsem mel scarabeo jako ty, tak jsem ho mel u svyho kamose servisaka, aby me udelal zakladni udrzbu. ten si na variator blokovaci klic vyrabel tak, ze uriz kus ocelovy trubky, prumer aby to pasovalo do nejakejch direk v poloremenici, uz si presne nepamatuju za co se to tam blokuje, vyriznul hranu ty trubky tak, aby z ni trcely takovy dva cepy a na tu trubku navaril rukojet, tot vse.

Odesláno z mobilu přes Forum Fiend. Tapatalk už fakt neee!
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP
Uživatelský avatar
Mr.Voza

1000+
 
Reputace: 48
Příspěvky: 1271
Registrován: 05 říj 2011, 21:13
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: Aprilia SR50 tuned, Aprilia Leonardo 250 serie
Tuning / úpravy: Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod scarabeo500 » 24 bře 2016, 19:23

Takový jak dal Gandalf v tom druhém odkazu jsem nedávno vyráběl do autoservisu. Měli tam originál z nějakého tvarohu a zprohýbal se. Tak si ho půjčím. :D
Uživatelský avatar
scarabeo500

250+
 
Reputace: 19
Příspěvky: 297
Registrován: 09 dub 2015, 07:08
Bydliště: okr. Třebíč
Skútr / moto: Scarabeo 500

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod larva » 24 bře 2016, 20:05

download/file.php?id=23833&mode=view Tady je inspirace na jednoůčelovej klíč ale za pár korun.
Maxon Matador 125,7800km, Yamaha Majesty 250, 33000km
Uživatelský avatar
larva

100+
 
Reputace: 19
Příspěvky: 238
Registrován: 21 srp 2013, 18:37
Bydliště: Strakonice
Skútr / moto: Yamaha Majesty 400 2006

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod zitow » 28 bře 2016, 13:05

Takto povoluji i dotahuji: https://youtu.be/TwTlfJ88C2Q
Takhle rozebírám spojku: https://youtu.be/aEDdglsl9PM
Uživatelský avatar
zitow

250+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 294
Registrován: 17 dub 2013, 19:17
Bydliště: Třebíč
Skútr / moto: X9 125 》200 evolution
Tuning / úpravy: Dr.Pulley sliders, Leo 4road, iridium NGK

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod Mr.Voza » 28 bře 2016, 22:39

Pátral jsem po internetu po nějakejch informacích o momentovejch klíčích, jak často by sem měly kalibrovat apod. a narazil jsem na jednom bike fóru na jeden zajímavej tip, jak levně momenťák nahradit. Co jsem tak pročítal jiný diskuze, tak na ty levný momenťáky v ceně kolem 500kč se stejně nedá spolehnout a narazil jsem i na několik zkušeností, že tím někdo utrh šroub, protože momenťák prostě nezafungoval. A kupovat momenťák za cenu přes litr, na kterej by moch bejt spoleh, aby si tím člověk jednou za uherskej rok dotáhnul varec/spojku, to se taky každýmu nechce. Tažke jak na to? Co budeme potřebovat? Akorát bežnej klíč, golu, nebo ráčnu, prostě to, čím bežně dotahujeme variátor/spojku a k tomu třeba takovouhle nějakou ZÁVĚSNOU váhu: http://www.zbozi.cz/vyrobek/orion-vaha-zavesna-mincir/

Důležitý je si uvědomit, co znamená utahovací moment 1Nm. Takovým utahovacím momentem utahujeme, když na páku (ráčnu, klíč) působíme v její dýlce jednoho metru silou 1 newtou. Dál víme, že síla 1 newtonu se rovná cca 0,1kg (za běžnějch podmínek na naší planetě). Dál víme, že s prodlužující se pákou a se zvyšující se silou se utahovací moment lineárně zvětšuje. Když budeme působit na metrovou ráčnu 1kg, budeme utahovat 10Nm. Když stejnou silou budeme působit na dvoumetrovou ráčnu, budeme utahovat 20Nm. Matematicky se to dá vyjádřit takhle:

Utahovací momet = dýlka páky v metrech x působená síla v newtonech
nebo taky
Utahovací momet = dýlka páky v metrech x (působená síla v kg / 10)

Aby jsme i vzorec zjednodušili pro co nejlepší použití v praxi a zbavili se věčnýho převádění newtonů na kg a obráceně, můžeme počítat ne v metrech, ale v decimetrech. A potom můžeme počítat s běžnějšíma kilogramama, než s Newtonama. Pak teda platí že:
Utahovací moment v newtonech = dýlka páky v decimetrech x tažná síla v kg (vím, že pojem tažná síla v kg je nesmysl, ale pro pochopení tohohle triku je to asi nejlepší výraz).

A jak na to v praxi? Budeme chtít utáhnout třeba matku variátoru momentem 60Nm a budeme mít ráčnu dlouhou 60cm (6dm). V těch 60cm od středu matky, se kterejma budeme počítat, si ráčnu označíme, zahákneme si v tom místě závěsnou váhu a nějakým způsobem jí na ráčně zajistíme, aby po ráčně nezklouzla - třeba izolepou :wink: Pak si spočítáme, jakou silou (váhou) musíme utahovat, aby jsme dosáhli potřebnýho utahovacího momentu. Podle tohohle vzorce:
Potřebná tažná síla v kg = utahovací moment v Nm / dýlka páky v dm = 60Nm / 6dm = 10kg.

Pak už budeme jenom tahat za ráčnu pomocí tý závěsný váhy ve směru utahování matky tak, aby váha byla ideálně pořád kolma k ráčně a aby nám váha ukazovala těch vypočítanejch 10kg - ne víc, protože pak už by jsme utahovaly větším utahovacím momentem. Až se matka při zobrazení na váze 10kg zastaví, tak voala - máme utaženo potřebným utahovacím mometem :D

On vlastně momenťák ani nic jinýho nedělá, než tohle, co jsem tady popsal, akorát na to, že už tlačíte nastavenou utahovací silou upozorní jinak, než zobrazením síly na budíku váhy - třeba cvaknutím, nebo pípnutím.

Jasně, že když budu potřebovat něco utáhnout na potřebnej moment několikrát za den a budu se tím třeba živit, tak nebudu používat tuhle metodu a pořídím si kvalitní momenťák a budu si ho nechávat pravidelně kalibrovat. Tenhle tip tady uvádím pro ty, kdo potřebujou třeba 1x za sezónu rozebrat a složit variátor a nechtěj kvůli tomu kupovat profi momenťák, na kterej by se dalo spolehnout, za několik tisíc.

No a pokud už nějakej, třeba levnej momenťák máte, tak si touhle metodou můžete samozřejmě i ověřit, etli vypíná při nastaveným utohovacím momentu a třeba si ho takhle i zkalibrovat.
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP
Uživatelský avatar
Mr.Voza

1000+
 
Reputace: 48
Příspěvky: 1271
Registrován: 05 říj 2011, 21:13
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: Aprilia SR50 tuned, Aprilia Leonardo 250 serie
Tuning / úpravy: Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod larva » 28 bře 2016, 22:59

Za slohovku z fyziky máš u mně 1*.
Maxon Matador 125,7800km, Yamaha Majesty 250, 33000km
Uživatelský avatar
larva

100+
 
Reputace: 19
Příspěvky: 238
Registrován: 21 srp 2013, 18:37
Bydliště: Strakonice
Skútr / moto: Yamaha Majesty 400 2006

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod Gandalf » 29 bře 2016, 07:37

Teď je ještě třeba zjistit, nakolik jsou tyhle mincíře spolehlivé a jak často je nutné je kalibrovat :)
Nápad to jistě není špatný, cenově je to jinde než nejlevnější momenťáky. Já ještě chvilku zkusím tomu "lídlákovi" věřit a uvidím co dál.
Bylo: Jawa Babetta 210 (88-00) Kymco Downtown 125 (13) Piaggio X10 350 (14-16) Honda CTX 700 (17-19)
Aktuálně: Obrázek
Uživatelský avatar
Gandalf

1000+
 
Reputace: 82
Příspěvky: 1470
Registrován: 14 čer 2011, 16:01
Bydliště: Brno-venkov
Skútr / moto: Honda Forza 300

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod josuk » 29 bře 2016, 07:47

jinak ten na začátku zmíněný rázový utahovák z lidlu, jsem měl v ruce, na papíře jsem mu nevěřil ale naživo vypadá a funguje dobře, jsou k němu náhradní uhlíky, použitelný kufřík. Jediná "vada", kterou ale mají utahováky asi všechny je necitlivost spínače. Nějaké lehké pomalé dotahování není možné. Jak se dotknete spínače tak vruuum - maximální síla a maximální rychlost... nechci dělat moc reklamu, ale opravuju, jak jsem mu nevěřil.
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 597
Příspěvky: 1419
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a Honda ADV 350
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod rado668 » 29 bře 2016, 10:25

Tieto jednoduché momentáky su celkom lacné. http://www.naradie-asist.sk/kluc-moment ... ylny-p1586
Ale dá sa im veriť alebo je to len taká hračka. Nemá s tým niekto skúsenosť ?
Uživatelský avatar
rado668

100+
 
Reputace: 11
Příspěvky: 183
Registrován: 07 srp 2009, 09:28
Bydliště: ZM
Skútr / moto: x max 250

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod Mr.Voza » 29 bře 2016, 13:41

To je to, co jsem popisoval, akorát ta "váha" už je rovnou na tý ráčně a je cejchovaná rovnou v Nm, takže odpadává to přepočítávání, co jsem popisoval. Ani jsem nevěděl, že něco takovýho je.
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP
Uživatelský avatar
Mr.Voza

1000+
 
Reputace: 48
Příspěvky: 1271
Registrován: 05 říj 2011, 21:13
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: Aprilia SR50 tuned, Aprilia Leonardo 250 serie
Tuning / úpravy: Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod berka » 29 bře 2016, 15:27

rado668 píše:Tieto jednoduché momentáky su celkom lacné. http://www.naradie-asist.sk/kluc-moment ... ylny-p1586
Ale dá sa im veriť alebo je to len taká hračka. Nemá s tým niekto skúsenosť ?

Každý momentový klíč je lepší než nic. Ani u toho nejlevnějšího nebude velký rozdíl ve skutečném a požadovaném utahovacím momentu. Důležité je umět ho správně používat, protože hodně lidí dělá chybu nesprávným "páčením" např. kolmo od šroubu a klíč pak utahuje mnohem větší silou než na jakou je nastaven. Musí se dbát na správný radiální směr kolem osy šroubu.
Ale jinak na povolení matice variátoru jsem si pořídil rázový utahovák od Extol, má sice co dělat aby to povolil, ale nakonec to povolil. Motor je silný dost, ale převodka nepřenáší takové rázy- zbytečně brzy proklepává. http://www.extol.cz/naradi/elektro-naradi/aku-naradi/aku-utahovaky/8891111/
Uživatelský avatar
berka

100+
 
Reputace: 9
Příspěvky: 141
Registrován: 06 pro 2015, 15:46
Skútr / moto: Honda ADV 350/ Maxon Matador 125
Tuning / úpravy: Polini Maxi Hi-speed

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod Kuře » 29 bře 2016, 19:10

Když jsem poprvé sundával variátor netušil jsem nic o utahovacím momentu a netuším jeho hodnotu dodnes...vyrobil jsem si výše zmiňovaný blokovací klíč za cca 50 kč....před demontáží jsem vzal bílou barvu a čmárnul přes hřídel a matici...při zpětné montáži jsem to dotáhl do barvou označené polohy a bylo :wink:
....http://houbyzle.rajce.idnes.cz/2012-07- ... kner_2012/ http://houbyzle.rajce.idnes.cz/Slovinsko_Julky_2014/ Před lety...Jawa 555,Simson SR50,Jawa 350,Honda XL600R,Suzuki DR 750 Big
Uživatelský avatar
Kuře

250+
 
Reputace: 11
Příspěvky: 423
Registrován: 22 čer 2012, 20:19
Bydliště: ...někde mezi Úpou a Metují...
Skútr / moto: Honda PCX 125 v2

Re: Rázový utahovák nebo blokovací klíč?

Příspěvekod JRM66 » 09 čer 2017, 23:48

Tak za seba rozhodne nedoporučujem kupovať z Kauflandu ten červený razovy SHIT, vykon podpriemerny až neskutočne myzerny ako aj autohever, nebiť toho že mladý stratil bloček tak už im to trieskam o hlavu!
MOTO: BMW R 850R.95tkm, teraz 105tkm Piaggio Liberty 125 m.02 Maslová metla. cca. 45tkm teraz cca.65tkm Beverly 250 RST-ie 04 silver Italka.kauf.27tkm, aktuál 50tkm Dalšie BV250-300ie Tourer čierna z CZ teraz už white pearl 566. Viva Piaggio! BV 350 ST
JRM66

500+
 
Reputace: 74
Příspěvky: 725
Registrován: 08 říj 2015, 18:22
Bydliště: Totalitna EU. v panelaku zatiaľ
Skútr / moto: BV RST 250ie BV-300 Tourer BV-350 ST
Tuning / úpravy: Vymenena pôvodna brzdova kvapalina!

Předchozí

Zpět na Volná diskuze

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků