Čau, tenhle rok jsem zvažoval koupi minibajku, že bych se na něm občas projel po parkovišti apod. Jak se ale znám, tak by to dopadlo stejně jako s RC buggy, kterou jsem si před časem pořídil, že jí občas zajedu někam protáhnout - leželo by to v garáži a vytách bych to sotva jednou do roka. Minibajk jsem teda přehodnotil na něco, s čím bych moch legálně jezdit po venku - motokoloběžku. Po pár hodinách pátrání po internetu jsem se rozhodoval mezi Blatinem od CZ firmy Blata, pak Nitroscooters, jak už tady taky někdo psal a pak jsem taky narazil na Crosco. Nitroscooters, jak jsem se dočet, je čína. A po mejch zkušenostech s čínskejma skůtrama jsem si říkal, že to asi nebude nic moc. Pár pročtenejch diskuzí na netu mě v tom utvrdilo. Nakonec jsem zvolil Blatu, protože to mám spíš pro zábavu a ježdění jenom po Chrudimi do krámu pro rohlíky, nebo do garáže pro skůtra (jezdit na kole jsem línej
) a taky aby to bylo co nejskladnější - vejde se to v kůlně do regálu vedle sekačky
S Blatou jsem spokojenej, jednou jsem na ní byl z Chrudimi po cyklostezce až v Pardubicích - pěkná kochacíse vyjížďka. A jednou, když jsem měl volno, tak jsem jí naložil do auta, zaparkoval jsem auto v Pardubicích a celý dopolodne jsem na ní brázdil Pardubický cyklostezky. Ani jsem nechápal jak, ale za to dopoledne jsem najel 60km a ještě bych tak hodinku jezdil, ale už jsem neměl benzín.
Zvědavost mě ale nedala a chtěl jsem pro porovnání vyzkoušet i to Crosco. Byl jsem si ho půjčit na 2 hodinky v půjčovně v Pepa Sportu v Peci pod Sněžkou. Co se týče velikosti, tak je to daleko prostornější a líp ovladatelný, než Blata. Akcelerace se mě zdála o něco línější, než u Blaty - Crosco je 4T, Blata je 2T. Crosco mě jelo po rovině podle cyklocomputeru něco málo přes 40km/h a klidně se na tom dá jet plnej plyn furt. Blata mě jede max 37km/h, ale je to rychlost trvale neudržitelná (vibrace a nestabilita), ideální je na Blatě tak 30km/h. Trochu rozčarování pro mě bylo na Croscu pohodlí - je to hrozně tvrdý - žádný odpružení zadku a sedlo je hodně tvrdý - asi bych nechal u čalouníka sedlo aspoň něčím vycpat. Na Blatě si sice člověk připadá jak vosa na bombóně, ale díky vyššímu profilu pneumatik a odpružený sedlový trubce je v tomhle ohledu lepší. Taky by mě asi u Crosca trochu vadilo, že musej bejt nohy na podlaze za sebou - vedle sebe se nevejdou, podlážka je úzká - ale to jde asi jenom o zvyk. Další věc, co mě vadila, jsou ty šílený rány volnoběžky při přídání plynu - vysvětlím: aby motor při jízdě z kopce nebrzdil, nebo moch bejt uplně vypnutej, je v zadním kole voloběžka (nebo je někde za spojkou, nevím kde přesně) - tak při ubrání plynu spadne jakoby do neutrálu a při opětovným přidání plynu se zakousne takovým způsobem, že bych se bál, že jí zkurvím. Plyn se musí "z neutálu" přidávat fakt opatrně, než se voloběžka chytne - zase jde asi jenom o zvyk, je potřeba s tím počítat a z neutrálu nervat hned plnej plyn. Blata má sice v zadním kole volnoběžku taky, ale protože nemá variátor, kterej u Crosca to "zakousnutí" volnoběžky jakoby zdrží do vyšších otáček motoru, tak u Blaty ty rázy nejsou tak znatelný. Co mě ale u Crosca velice překvapilo je, že to díky variátoru vyjede i naprosto nesmyslnej kopec. Do těch prudších kopců se to teda spíš vyplazí, než že by je to nějak rychle vyjelo, ale pomáhat nohou jsem tomu nemusel ani jednou - a to jsou v Peci pod Sněžkou takový krpály, že bych se do nich nevyškrábal snad ani pěšky. Takovej kopec, co to vyjede, na takovej se moje Blatino nemůže ani z dálky podívat. Taky se mě u Crosca líbí možnost při jízdě z kopce vypnout motor a pak hrábnout ruhou pod prdel pro startovací táhlo a za jízdy nastartovat. U Blaty musím zastavit a slýzt, abych nastartoval. Další věc je cena - nový Crosco stojí raketu, to bych za něj nikdy nedal. Blata stojí nová 16k, ale protože už je nějakej čas na trhu, dá se sehnat starší i za třetinovou cenu. Crosco je poměrně mladý, takže si cenu furt drží i u bazarovejch kousků (nejsou ještě tak starý). Když jsem kolobrndu kupoval, pokukoval jsem po inzercích i pro Croscu - viděl jsem jeden inzerát za 12k, to už by byla berná cena, ale už bylo pryč.
Dovedu si v pohodě představit, že bych na tom třeba dojížděl denně do práce, kdyby tam vedla nějaká cyklostezka, třeba i 10-20km - na to musí bejt Crosco uplně super. Nebo kdybych bydlel v nějakým větším měste, který je pro cyklysty přizpůsobený kilometrama cyklostezek - třeba v Pardubicích - na to je Crosco uplně dělaný.