Diskuze o čemkoli.
22 dub 2024, 10:25
Dávám sem citaci z FB od autora článku z dnešního vydání světa motorů, je to časté téma a často v tom lidé plavou a nevědí zda mohou legálně řídit skútr s B v té či oné zemi a myslím si, že mnozí budou dost překvapeni.
"Ač se traduje, že s řidičákem skupiny B se může na skútru jet i na Slovensko a někdo tvrdí, že to jde i do Německa nebo Rakouska, tak to není pravda.
Podrobně o tom píšu v dnešním vydání Světa motorů. Je tam i seznam zemí, kde to jde a je jich jen pár. Třeba Polsko, Španělsko nebo Portugalsko a to je ještě třeba splnit nějakou podmínku, třeba držení béčka alespoň tři roky (PL,E) nebo věk 25 let (P).
Ptal jsem se na ministerstvech dopravy či vnitra v jednotlivých zemích a až na pár výjimek, to oficiálně fakt nejde. To že to při silniční kontrole kvůli neznalosti policisty projde, je věc jiná. A jasné NE přišlo i ze Slovenska. Takže do Malacek s českým řidičákem skupiny B na skútru legálně jet nelze. A to už nemluvím o Györu, protože v Maďarsku máme my skútraři bez papírů na motorku taky smůlu. I když tam lidi od nás jezdí a prochází jim to.
Pokud budete mít nehodu v zemi, kde to na české béčko nejde, tak bude průšvih a navíc pojišťovna po vás bude vymáhat zaplacenou škodu z povinného ručení. Jak mi potvrdily české pojišťovny, tak takový případ budou posuzovat jako řízení bez řidičského oprávnění.
Takže když někomu odřete skútrem auto v Bad Schandau nebo v Bavorské Železné Rudě, tak to zacálujete ze své kapsy. A německá policie vás může stíhat za jízdu bez řidičáku, i když to bude kousek od českých hranic."
22 dub 2024, 10:47
tak pokud to jde, tak to přesuňte tam, ať tu není více vláken
jinak je dobré před sezónou mít aktuální info, jelikož se to v jednotlivých zemích v čase mění
22 dub 2024, 11:20
Nicmene z te citace z FB mi ta situace neni vubec jasna... protzoe na SK prece Becko a 125 ccm plati...
22 dub 2024, 14:11
Zalezi na tom, ci "tvoj" cesky zakon ti to umoznuje.
Ak su podmienky v okolitych statoch podobne ako na SK, tak ist za hranice je rizikom.
"Vodičské oprávnenie skupiny B po dvoch rokoch od jeho udelenia oprávňuje viesť aj motorové vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou, a to len na území Slovenskej republiky."
22 dub 2024, 15:12
Pri takejto otázke "kam z B vodičákom" nazáleží čo ti tvoj - jeho zákon umožňuje ale podstatné je čo tebe - jemu umožňuje zákon danej krajine kde chce vycestovať na skútri.
V každej krajine je to inak. Napríklad v Rakúsku sa to dá pod podmienkou absolvovaní jednodenného kurzu/školenia zo záverečnou skúškou. Potom dostane absolvent potvrdenie od polície že má to čo predpisuje Rakúsky zákon a môže tam jazdiť aj z B - čkom.
Naposledy upravil
forester dne 23 dub 2024, 07:01, celkově upraveno 2
22 dub 2024, 20:29
..četl jsem článek.. němec za kurz zaplatí 500-1000 € a nesmí stejně ani do Rakouska.. my můžeme bez podmínek Lotyšsko a Nizozemsko a podmíněně Polsko, Portugalsko, Španělsko a Belgie. Ale PROČ vlastně??? Má to opravdu smysl???
A proč bruselští byrokrati nevyužijí libovou příležitost ukázat výhodu členství v unii???
22 dub 2024, 21:01
treson píše:..četl jsem článek.. němec za kurz zaplatí 500-1000 € a nesmí stejně ani do Rakouska.. my můžeme bez podmínek Lotyšsko a Nizozemsko a podmíněně Polsko, Portugalsko, Španělsko a Belgie. Ale PROČ vlastně??? Má to opravdu smysl???
A proč bruselští byrokrati nevyužijí libovou příležitost ukázat výhodu členství v unii???
Brusel nemá čas, řeší grýndýl a přerozdělování migrantů a jak vyšachovat malé státy zrušením práva veta.
-- 22. 4. 2024 20:03 --
goes píše:Nicmene z te citace z FB mi ta situace neni vubec jasna... protzoe na SK prece Becko a 125 ccm plati...
já jsem to pochopil tak, že neplatí
22 dub 2024, 22:20
treson píše:..četl jsem článek.. němec za kurz zaplatí 500-1000 € a nesmí stejně ani do Rakouska.. my můžeme bez podmínek Lotyšsko a Nizozemsko a podmíněně Polsko, Portugalsko, Španělsko a Belgie. Ale PROČ vlastně??? Má to opravdu smysl???
A proč bruselští byrokrati nevyužijí libovou příležitost ukázat výhodu členství v unii???
Pretože pôvodná idea bola odľahčiť dopravu v meste a motivovať skupinu šoférov áut presadnúť na 125ccm skúter a chodiť tak do roboty. Jednotlivé štáty si k tomu upravili podmienky. Zámer určite nebol, aby si Jojo z Lisabonu urobil výlet do Viedne.
23 dub 2024, 07:02
forester píše:Pri takejto otázke "kam z B vodičákom" nazáleží čo ti tvoj - jeho zákon umožňuje ale podstatné je čo tebe - jemu umožňuje zákon danej krajine kde chce vycestovať na skútri.
V každej krajine je to inak. Napríklad v Rakúsku sa to dá pod podmienkou absolvovaní jednodenného kurzu/školenia zo záverečnou skúškou. Potom dostane absolvent potvrdenie od polície že má to čo predpisuje Rakúsky zákon a môže tam jazdiť aj z B - čkom.
Každá krajina má svoje dopravné predpisy ktoré sú pre ňu špecifické a preto sa takýmto spôsobom chránia aby títít z hornej dolnej v domnienke že má vodičák pre celú EU a môže si na 125 - ke jazdiť tak ako v domovskej krajine. Asi sa rýchlo prebudili keď sa im nehodové štatistiky a kvantá porušení predpisov z niekoľko násobili takýmito B-čkarmi.
Je to správne a myslím že až velmi benevolentné že vôbec sa k tomu pripustilo. Prejazdil som väčšiu časť EU od Británie - Liverpool až po Portugalsko - Gibraltár a veru som si pred každou cestou musel čo to naštudovať a aj tak som mal z niektorých odlišných predpisov a zvyklostiam bobky a musel vela odpozorovať. Kludne a dobrovoľne by som také školenie rád absolvoval aj keď mám všetky skupiny na vodičáku aj taxikársku licenciu.
Vypichnem len také Rakúsko. Kto vie že na svetelnej križovatke pri odbočovaní sa dá otáčať do protismeru ? A to
všade okrem tých križovatiek kde je to vyslovene značkou zakázané
Parkovanie na cestách iba kolmo ku chodníku...
23 dub 2024, 09:58
No vidis a ja to vidim dost jinak. Mam rad staty, kde je to dost volne a kupodivu se to pak v realnem zivote srovna. Nemam rad staty a fungovani svazane miliionem predpisu, ktere v realu stejne nejdou dodrzovat a realne je ani nikdo neni schopen vymahat.
Kdyz nekam jedu, tak nestuduji nic. Pravda do USA jsem se kapku koukl, tam je to vuci EU dost jine, ale jinak je t ov ramci Evropy dost podobne s tim, ze holt se to doucim za provozu, nebo holt se neco nepovede. Ale abych cestou kamkoli studoval kazdy rozdil v pravidlech apod. to opravdu ne.
Co se tyka uznavani ridicaku. Kdyz je EU a nejen EU, ale i rada zemi mimo EU se sladit na tom, jake jsou napr. vahove limity aut, kdyz jsou schopni si v ramci videnske umluvy uznavat rozdilno povinnou vybavu vozidla, aby clovek nemusel vozit 10 ruznych povinnych vybav kdyz jede pres par zemi, tak mam za to, ze sladit si ty ridicaky na urovni v podstate jedine kategorie a to je B, kde je to dost rozdilne by taky mohli.
26 dub 2024, 19:25
Úsměvné je, že tu o tom debatují majitelé 300+ ccm s A v kapse.
Vsadím se, že ti s B a 125 nic neřeší a vesele si jezdí, kam potřebují.
Leta se u nás dělaly zkoušky na motorku jinak, než v Německu a taky nám tam nezakazovali jezdit s českým ŘP. Když připluje po Labi rekreační loď, která u nás podléhá registraci a technické kontrole ze země, kde nepodléhá, také jí nepošlou kvůli tomu ke dnu.
Ono těch 125 ccm riderů brázdícich Evropu s B zase tolik nebude a pochybuju, že by na ně někde pořádaly hony. Jiné by bylo, kdyby některá země jízdu na 125 ccm s B nedovolovala vůbec, protože se k tomuto přistupu odmítá připojit. Ale je taková v EU?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
26 dub 2024, 21:17
no neviem, ale madari majú normálnu FB skupinu s týmto názvom:
"B jogosítvánnyal 125ccm-ig robogó vezetését követelők"
V preklade niečo ako - "Tí, ktorí vyžadujú vodičský preukaz B na riadenie skútra do 125 ccm"
A je fakt, že tu v pohraničí okolo KE idú H policajti po SK 125 cm3 skutristoch.
Vlastná skúsenosť, išli sme s kamošom na hrad Boldogkovara na fajnú ragu leves (inak odporúčam výlet , všetci Košičania už poznajú, originálna hradná krčma v pivnici, kde polievku ješ drevenou lyžicou a všetko ostatné rukami z koryta
.
Ja na ADV, on na PCX a normálne policajt zastavil len jeho a kontroloval mu doklady. Kamoš má velké Ačko a Pecku len ako druhú motorku, takže neviem slúžiť informáciou, čo by sa dialo, keby to Ačko nemal. Ale na náhodu to nevyzeralo. Mám aj kamošov madarských policajtov, s ktorými som hrával futbal, ked tak sa ich opýtam, či fakt majú nejaký takýto befel odchatávať Bečkárov na skutroch.
27 dub 2024, 10:57
Při běžné silniční kontrole jde ještě o prd v provnání s tím, kdyby se řešila sebedrobnější dopr.nehoda...
28 dub 2024, 21:22
Asi tak. Prostě koho ta jedna stopa chytla a chce cestovat, měl by si to Áčko dodělat. Zároveň se vymaní z toho 125 ccm omezení, které na cestování stejně vhodné není.Loni na Thasosu jsem měl ještě nedodělaný Áčko, tak jsem ukazoval starej řisičák s Béčkem a nechtěli mi půjčit ani ten 125 ccm skútr.