Dobře uskladněná motorka na zimu je zárukou toho, že vám neklesne její případná prodejní hodnota na jaře dalšího roku. Věnovat se zazimování je otázka jednoho víkendového odpoledne a ušetří vám nemalé výdaje za servis, opravy či potřebnou generálku. Seskládal jsem pár rad, jak postupovat při uskladnění motocyklu.
1) Výběr místa - Ideální je suchá, větraná garáž, kde je stálá teplota. Tyto možnosti má asi opravdu málo kdo, dobré místo je garáž, kde teplota neklesá pod bod mrazu. Za úvahu také stojí služby různých prodejců, kteří vám motocykl uskladní ve velmi slušných podmínkách. Pokud toho využijete, určitě si to místo předem prohlédněte.
2) Čistota - Celou motorku pečlivě omyjte a zbavte nečistot. Přípravky pro lidskou pokožku (mýdla a šampóny) jsou odlišné od šampónů pro vašeho psa, jsou i jiné přípravky na kapotáže aut a motocyklů. Nebojte se zainvestovat pár korun do speciálních přípravků a leštidel určených na kapotáže, vaše motorka to ocení. Na části stroje a motoru, které jsou špinavé od oleje, jsou také speciální odmašťovadla. V případě nouze je možné požít i technický benzín, ale pak musíte dávat pozor na elektroniku, tyto dvě složky se nemají v oblibě.
3) Mazání - Pokud je vše očištěno, následuje mazání. Vhodný je motorový olej, kterým očistíme sekundární řetěz a řetězová kola sekundárního převodu. Dále promažte všechny pohyblivé části, jako jsou čepy spojkové a brzdové páčky, rukojeť plynu, všechny lanovody, pohon tachometru, kloub stojánku atd.
4) Vyjmutí akumulátoru - Akumulátor (slangově baterka) motocyklu by neměl být během zimní přestávky ve stroji. Vyjměte jej a uložte na suchém teplém místě (popř. si jej odneste z garáže domů), kde teplota neklesá pod bod mrazu. Akumulátor by se měl pravidelně jednou měsíčně pomalu dobíjet. Pokud si nejste jistí, zeptejte se odborníka, zda máte vhodnou nabíječku. Po vyjmutí baterie z motorky očistěte i koncovky kabelů odpojených od akumulátoru.
5) Motor a karburátory - Pro znalce a fajnšmékry doporučuji i údržbu karburátorů a motoru. Odmontujte víčko plovákových komor a odstraňte nečistoty, které se tam dostaly skrz čistící sítka. Víčka a prostor plovákových komor je nutné lehce ošetřit aerosolovým konzervačním olejem. Dále odmontujte svíčku a do každého válce nalijte 15-20 ml motorového oleje. Pozor! S vypnutým zapalováním několikrát protočte motor. Druhá varianta je uzavřít palivový kohout a protáčet motor do té doby, až zhasne. Pokud si na tuto část netroufnete, nechte kontrolu a servis na odborníkovi. Může to být váš známý, kamarád motorkář, ale také opravář motorek či servisní technik u dealera, kam jezdíte s motorkou na prohlídky.
6) Nádrž - Po dokončení všech kroků je dobré natankovat nádrž palivem na maximum, aby nedocházelo ke korozi. S tím je ale spojen krok na jaře, kdy tento odstátý benzín musíte vypustit a na první vyjížďku jet s novým čerstvým palivem.
7) Výfuky a šrouby - Je dobré udělat z kousků hadry ucpávky do koncovek výfuků. Zabráníte tím vlhkosti a korozi, aby se dostala do výfukového systému. Před koncem celé procedury nezapomeňte zkontrolovat a dotáhnout všechny šrouby a závity.
Pneumatiky a stojan. - Zkontrolujte tlak v pneumatikách a postavte motocykl na stojan tak, aby se zadní kolo nedotýkalo podlahy. Nebude se deformovat pneumatika, což vám především u dražších pneumatik s měkčí směsí na jaře ušetří nemalé peníze. Na závěr přes motocykl přehoďte deku.
V zimním období nezapomeňte dobíjet akumulátor, dále je to ideální doba na shánění nových dílů, můžete si nechat opravit motocykl či udělat nový lak na kapoty. Pokud máte své další dobré a věcné připomínky, budu rád, když je napíšete do diskuze.