od RichardV » 03 črc 2013, 11:37
V benzínu je se legálně používá jako příměs etanol.
- Přínosem je, že chladí motorový prostor zevnitř, protože se pro vypaření alkoholu je potřeba hodně měrného tepla (viz pokus nalít si lih na ruku a jak to pěkně chladí)
- Dalším přínosem je že zvyšuje oktanové číslo. (z metanolu se vyrbí antidetonační činidla do benzínu)
Nepříjemná vlastnosti
-Má jiný stechiometrický poměr 6,5:1 etanol 13:1 benzín.
-Je elektricky vodivý, takže sposuta čidel, ev benzinove čerpadlo může mít problemy (Většinou se to nerozbije hned, ale až po nějaké dobš používaní)
- Váže vodu, takže můžou oxidovat i části motoru, kde se s korozí konstrukčně nepočítá
-Při studeném startu se dostane do oleje, kde do doby kde do té doby než se zase po zahrátí motoru odpaří, reaguje s olejem (to oleji může a nemusí vadít. Minimálně z toho ale olej radost nemá) Z logiky věci jsou časté studene starty horší než cruise 300km na jeden zátah.
- Degraduje těsnící materiály, které nejsou navrženy pro přítomnost metanolu
- na neupravené vstřikovací jednotce jede na chudou směs (na benzinovou standartní) takže se za nízkých teplot nedá nastartovat
- Rozpouští látky, které benzín nerozpouští, takže do motoru (nečasteji do sání) dostávájí věci, které tam před natankováním ethanolu nikdy nikdo neviděl.
Z logiky věci jsou mozná 3 řešení v konstukci
-Standart motor, který má jen lepší těsnící materiály a odolává příměsi etanolu do 10%, což je právě motor z PCX
-Lihový motor (který logicky nepojede na benzín (jiné vstřikovací poměry, jiný olej povrchově antokorozně upravené sací kanaly (a nebo taky ne a prostě to bude zoxidovaný a pojede to trochu hůř)
-Bifuel motor který musí řešit výše zmíněné problémy
Nicméně. Když jsem byl ještě mladý, lili jsme pří závodech do motoru 5.5l V12 směs benzínu, nitrometanolu a hydrazinu a pokud vím tak ten motor jezdí dodnes, takže bych biosložky, pokud jsou čisté (tzn ne kaly z metanolové aféry prodávané v současnosti pod cenou u low cost benzínových pump) tak bych je moc neprožíval.
Pragmatická úvaha je, natankovat benzín bez biosložek při častých studených startech a delším stání.