Diskuze o čemkoli.
Odeslat odpověď

Re: Honda PCX 125

05 črc 2012, 21:01

Startovací olověné akumulátory mohou být:
- klasické konstrukce , kterou jsou údržbové, to znamená, že voda obsažená v elektrolytu se může odpařovat (až 1% denně), takový akumulátor má nalévací zátky a vyžaduje pravidelnou údržbu v podobě kontroly a dolití destilované vody (cca každých 90 dnů) a kontroly nabití
Klasické konstrukce bezúdržbové = VRLA (valve-regulated lead–acid battery), známé jako utěsněné nebo bezúdržbové akumulátory. Speciální labirint zabraňuje odpařování vody v běžném provozu, a kondenzované páry vrací zpět do nádoby akumulátoru. Tyto akumulátory se nemusí doléva, ale kontrola nabití je nutná jako u předešlého typu. Problém nastává při přebíjení nebo pokud je akumulátor provozován za vysokých teplot, kdy dojde nevratně k odfoukonutí výparů přes bezepčnostní ventil.
Gelové akumulátory mají místo klasického elektrolytu v kapalné formě elektrolyt ve formě gelu.Výhodou je že takový akumulátor nemusí být provozován ve svislé poloze, tedy vhodný pro motocykly, kdy nedochází k úniku elektrolytu při náklonu motocyklu při jízdě,pravidla pro údržbu platí jako pro VRLA
AGM akumulátory, dnes asi nejlepší co lze pro startovací ukumulátory nabídnout. Elektrolyt je napůštěn do skelných vláken (chová se obdobně jako gel). Konstrukce desek (mohou být spirálové) nabízí největší výkon a tento typ konstrukce je na rozdíl od všech předešlých typů odolný proti hloubkovému vybití ( pro ostatní akumulátoryplatí, že k trvalému poškození sulfatací dochází od snížení kapacity o 20% proti nominální, tato hranice je považována za oblast hloubkového vybití).

Dneska se objevují ještě další modifikace jednotlivých forem akumulátorů ale to je spíše pro auta a řízené alternátory nebo různé formy micro rekuperace.

Re: Honda PCX 125

05 črc 2012, 21:17

S pravdepodobnosti hranicici s jistotou moto gelovou baterii nikdy nevidelo. Ceny baterii, ktere maji jako napln opravdovy GEL a ne "gel", zacinaji od 10000,- vyse.

Re: Honda PCX 125

05 črc 2012, 21:47

To Homat:
To jsi čerpal odkud ?
VRLA akumulátor nemůže být klasické konstrukce, ale pouze jako gelový či AGM a vzhledem k tomu že YUASA vyrábí jen AGM, tak co asi bude v PCX ? klasická kontrukce? :roll:
Tak ještě jednou:
vysvětlení technologie VRLA a de se používá :
http://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery
tu plyne že se používá POUZE a JEN v GELU a AGM
a sortiment firmy YUASA :
http://www.yuasabatteries.com/batteries.php
za povšimnutí stojí první akumulátor se záhadným popisem Maintenance Free, to lze přeložit jako BEZÚDRŽBOVÝ a co pak nám píše krásného YUASA k tomuto aku ?
no přeci že používá technologii AGM NEUVĚŘITELNÉ !!!! ....
A cože je vlastně v PCX ? jaderný reaktor? fúzní reaktor, ne obyčejný akumulátor YUASA :
http://store.yuasabatteries.com/product ... .0.0.0.0.0
A k e všemu je Maintenance Free, neuvěřitelné !!!
A proč je na onom záhadném akumulátoru proboha naspáno ono neznáme VRLA? který 99% uživatelů ani netuší, co se za touhle zkratkou schovává, no přeci proto, že je vyroben technologií AGM a z toho vyplývá přeci VRLA
Co je na tom k nepochopení?
Pokud by byl použit klasický zaplavený akumulátor (ten co je v autě) v moto, tak by při jeho převržení došlo vylití. Předchází se tomu konstrukcí výdechových otvorů za pomocí labyrintu a s odpadním vývodem, kdyb náhodou si aku ucvrkl .... :
http://www.akuvavra.cz/data/eshop_orda/ ... -varta.jpg
http://eshop.motoline.cz/2932-4021-home ... ndport.jpg
to je to červené na levém boku. Takhle vypadá klasický akumulátor, má zátky a občas se dolívá .
Kdyby se takový akumulátor uzavřel, tak nám pod pr*l v moto tiká časovaná bomba a takový aku se roztrhne přetlakem.
Protože klasické akumulátory při nabíjení umí pouze plyn vyvýjet a ne ho zpět přetvářet na vodu, proto v něm voda ubývá a je nutno ji dolívat.
Bezúdržbový, Maintenance Free, akumulátor je buď Gelový či AGM, nic jiného mezi tím není - vypadá asi tak :
http://www.akuvavra.cz/data/eshop_orda/ ... -varta.jpg
Není v něm žádný volný elektrolyt, ale pouze křemičitý gel napuštěný kyselinou, anebo skelná rouna z mikrovláken, nasákle kyselinou. Takové akumulátory mají separátory přizpůsobené k tzv. kyslíkové rekombinaci a uvolněné plyne zpět mění na vodu, takže defacto žádné plyny nevyvíjí.
A kdyby byl použit klasický akumulátor v PCX, tak v jeho ležaté pozici v něm za chvilku nezbude žádný elektrolyt a při nakloněný na bok by se obnažila část elektrod a akumulátor by se používáním zničil. Proto v PCX nemůže být použit klasický akumulátor s tekutým elektrolytem ale pouze a jen s vázaným elektrolytem ....
Stačí se jen logicky zamyslet, kouknout v jaké pozici akumulátor pracuje a musí to být přeci jasné
A VRLA je jen výrobní technologii krabice akumulátoru, o jeho náplně napoví jen že můžeme čekat gel či AGM
Snad to už pochopili všichni ....

Re: Honda PCX 125

05 črc 2012, 23:23

Takhle jsme se to kdysi učili, ale koukal jsem, že dnes se VRLA označují pouze akumulátory které zpětně zkapalňují vodík a kyslík, ty jsem označovali VRSLA. Takže s novu dobou opavuji použití VRLA v mém příspěvku na "takový ty akumulátory, co nejdou dolívat, co mají vlhoměr (zelené oko) a nesmí se přebíjet a najde te je ve většině standardních nových aut trochu lepších výrobců".

Re: Honda PCX 125

05 črc 2012, 23:47

To jsi jsem zamíchal takzvané Ca - calciové akumulátory Pb/Sb > Pb-Ca anebo Pb-Ca>Pb-Ca - u nich jsou elektrody legovány vápníkem, který se pozitivně podílí na snížení plynování akumulátoru a následném odparu vody z akumulátoru. A pokud pracuje dobíjení v autě tak jak má, tak se tyhle akumulátory nemusí dolívat a jedná se o tzv. semi- maintenance free. Tedy pokud je vše OK, nemusí se na něj po dobu životnosti hrabat, pokud se něco poskáče, tak se dolije.
A to magické očko je hustoměr, to jen tak pro pořádek :wink:
Někdy mají i více kuliček, či umí i indikovat málo vody apod ... Už jsem pár aut viděl, že v tom plastovém deklu motoru měli jen průzor na to okénko a člověk mrkl a viděl na čem je aku, velice praktické, jen takové aku je pěkně drahé :roll:
On je to v podstatě jednoduché, tekuté akumulátory MUSÍ VŽDY pracovat v kolmé poloze, kontakty hore, protože se jim NESMÍ obnažit elektrody :idea:
Vázaným elektrolyt aku je to v podstatě jedno, jen se jim nelibý poloha, kdy má kontakty směrem dolů ....

Re: Honda PCX 125

06 črc 2012, 00:44

[quote="parallax"]tak mi dneska nějaký dobráci na PCX ukradli v noci před barákem přední kolo i s řetězem, kterým bylo zajištěné. Parkoval jsem na v Praze 4. Mám na tom havarijku od kooperativy, tak doufám že to půjde z toho (sice se spoluúčastí, ale aspoň něco...). Nemáte nějaké tipy kde koupit nové? Třeba i levněji abych nemusel do autorizovaného servisu na Jarov...[/qu

TAK TO JE SÍLA U NÁS JE MOŽNÝ OPRAVDU VŠECHNO. TAKY OBČAS PARKUJU PŘED BARÁKEM ( ZATÍM MĚ TO STÁLO JENOM PLACHTU OD HELDU) KDYŽ JSEM LÍNEJ JET NA HLÍDANÉ PARKOVIŠTE. DEJ VĚDĚT JAK JSI DOPADL V TÉ POJIŠTOVNĚ DOCELA BY MĚ TO ZAJÍMALO. ZATÍM

Re: Honda PCX 125

06 črc 2012, 12:00

Ano není tam gel, je tam AGM :roll: HOWG, bále nebudu komentovat

Re: Honda PCX 125

06 črc 2012, 12:39

Však to píši od samého začátku že AGM není gel, ale protože se u nás v ČR používá výraz GEL pro všechny bezúdržbové akumulátory.
AGM a gelové baterie nepotřebují žádné speciální nabíječky. Potřebuji jen nabíječku, která nenabíjí za hranici 3 pásma, tedy nad 14,4V - plynovací napětí. A to je dnes 99% všech inteligentních nabíječek, které v módu pro moto baterie nabíjí jen do 14,4V, viz. např nabíječka alá Lidl.
Prostě je požit v PCX AGM akumulátor a pro jeho nabíjen vyhoví jakákoliv nabíječka s konečným napětím na 14,4V ( AGM je schopná tolerovat napětí až do 14,7V a proud, který je napsán na baterii.... Dnes se z toho dělá věda bohatě postačí nabíječka s U charakteristikou a s dobře nastaveným napětím na konci ...

Zajímalo by mě co jsou to kvalitní gelovky, např od Panasonic jsou dle mého názoru kvalitní, ale ještě jsem neviděl ani jednu za cenu 10k,-Kč a výše :roll:

Re: Honda PCX 125

06 črc 2012, 13:18

skoro servisní manuál na PCX :
sice v thajštině, ale dá se tam lecos poznat a vykoumat :
http://www.mediafire.com/?w4lgaeub6lgpm1h takže kdo má zájem ať stahuje :wink:

Re: Honda PCX 125

06 črc 2012, 21:15

Jeste k tem baterkam. Jak jsem koukal (jeste pcx-ku nemam), tak vytahnuti baterky je jeden sroubek krytu pod sedlem a pak odmontovat kontakty. Dal podle informaci ma docela nizke samovybijeni. Nebude lepsi treba na zimu to vytahnout? Ja si takhle vytahl baterku z meho soucasneho draka, dal ji domu do tepla a na jare jsem ji tam jen supnul, nakopnul motorku (ma nozni starter) a hotovo. A to ta moje baterka je mokra baterka. Cinani setri.

Esli kvuli baterce porizovat dalsi zarizeni za X penez. Esli se nevyplati treba jednou za tri roky proste koupit baterku novou. Ano stoji 1500-3000. Ale kolik stoji nabijecka a co tim dosahneme? Ze misto tri let vydrzi 5?

Neni to pokus o flame. Mam zkusenosti jen s klasickym aku, tak se ptam.

Re: Honda PCX 125

06 črc 2012, 21:48

No já jsem sice kupoval nabíječku za cca 1500,-Kč, ale neobstarávám sní jen moto, nabíjím i baterie i do auta, takže se nenudí...
Na zimu by se baterka měla vytáhnout a dát někam do tepla/sucha, mráz a vlhko nesvědčí.
A pokud by jsi kupoval nový originál od Yuasy, tak pačítej s cenou okolo 2000-2500,-Kč. Nebo neorigo AGM Varta s cenou okolo 1000,-Kč, takže drahý špás :roll:
Jinak origo baterku jsem z PCX vytáhl, nabyl, a asi po 3 měsících jsem ji zkontroloval a nebylo co dobíjet, byla stále naplno nabitá. NA jaře nabrnkla skútr jako nic, pohoda ....
Pokud máš ve skútr klasiky, které stojí okolo 250,-kč, tak údržbu moc řešit nemusíš a co 3 roky nová ... :roll:

Re: Honda PCX 125

06 črc 2012, 22:28

Já koupila nabíječku za 350 přímo na motorky, bylo u ní napsáno, že nenabíjí konstantním proudem, ale nějak přerušovaně a že po nabití baterku jen udržuje, už si to nepamatuju, je to už pár let, ale že je tedy vhodná i pro bezúdržbové baterie, půjčila jsem jí známé a ta s ní byla spokojená. Když jsem kdysi kupovala moto, bylo 2 roky staré (možná tři, byl to dovoz, takže 1. majitel v ČR dostal čistopis TP, kde nebyl určen rok výroby, ale podle typu jsem to nějak odhadla).Měla originál baterku Yuasa, 3 roky jsem ji dávala v zimě na nabíječku, 3 roky nabíječka ani nenabíjela, protože aku byl plně nabitý a na jaře nikdy nebyl problém se startem. Až pak v létě, když jsem motorku normálně používala, během sezóny nenastartovala a baterka byla KO. ČIli fungovala bez jakéhokoli dobíjení nabíječkou 5-6 let. A pak už byla "nenabitelná". Takže za mě - nabíječka je skoro až zbytečná. A když, tak stačí jakákoli, která umožnuje takový ten udržovací stav. Jo a u mě zazimování trvalo 5-6 měsíců a tohle vydržet bez nabití je fakt skvělé, ne?

Re: Honda PCX 125

06 črc 2012, 22:41

To je paráda, pokud je v pohodě dobíjení na moto/autě, tak těch 6 let je tak akorát na život baterie :)

Re: Honda PCX 125

07 črc 2012, 20:36

Díky za vyčerpávající odpovědi ohledně dobíjení baterie :-)

Ještě mě napadlo k tomu oleji - pokud by ho tam měl člověk moc, není tam právě kvůli tomu ta průhledná hadička na odvětrávání prostoru od klikovky, která se zaplní při vysoké hladině oleje?

Jinak jsem objednal olej 10W40, který sebou vezmu na 3.garančku, snad mi to už vyjde a zajedu do Hondy Zlín. Počítám 2 týdny a budu volat, teď mám 7T km. Dnes výlet v tahu po okreskách 220 km, jen zastávky na pár místech, rychlost prům. 80 tacho a po návratu dotankováno se spotřebou 1,86/100km, takže to teplo na spotřebu vliv má, když to jde vidět i u tak celkově už malé hodnotě.

JInak by se asi hodil větší kotouč vepředu, schválně jsem pod jedním kopečkem dobrzdil jen přední a kotouč byl na omak jak horký plech ( všude jinde se snažím dobržďovat zavčas zadní brzdou, nebo motorem ) .

Re: Honda PCX 125

07 črc 2012, 20:58

Teoreticky ano, je to odvětrávání klikové skříně, tam se vysráží vlhkost v motoru a i přebytečný olej.
Větší kotouč je zbytečný, pokud se kotouč nerzsvítí do ruda, je ještě studený .... Brzdy jsou konstruované do teplot okolo 700°C místě styku kotouče a desek, kapalina odolná do 200°C než začne vařit, tak bych se o brzdy nebál :o).
Problém je až člověk brzdy uvaří a ty začnou vadnou a klesá jim brzdný výkon, kdo má kotoučovky na kole ví.
Jinak ta spotřeba se mi nějak nezdá .... Že by byl až takové rozdíly ve spotřebách ... Kolik ujedeš na plnou nádrž než začne blikat rezerva?
Jinak co jsem zběžně kontroloval baterii, stále se jeví jako plně nabitá a i když naplno využívám START/STOP .... No údajně systém sám pozná, že je baterie na tom špatně a v případě vybité baterii S/S systém se sám deaktivuje ....
Odeslat odpověď