od honzulas » 24 kvě 2017, 08:39
Zdarec, pořídíl jsem si relativně málo jetou PCXku a nyní vymýšlím, který olej. Samozřejmě kterýkoliv olej lepší, než žádný.
Na foru je zde sice milion příspěvků, co se týče olejů, ale žádný není objektivní. Vše jsou pouhé dohady a některé příspěvky evidentně tvrdí něco, co rozhodně není pravda.
Napíši zde, co jsem vyšpekuloval a vyčetl já:
1) zda vybrat 10W-40 nebo 10W-30 je v podstatě jedno. Oba plní funkci a dalo by se nekonečně špekulovat, který vybrat. Honda doporučuje 10W-30, mě osobně nepříjde k zahození ani 10W-40 s ohledem na otáčky, zatížení (přece jen je to "ukplepaný" jednoválec) a teplotu motoru.
2) API: toto je v podstatě jasné, ať si každý vybere co chce, nejlépe dle výrobce SG, nebo vyšší
3) JASO: toto mě příjde nejzajímavější. Někde na foru jsem četl názor, že řada MB-MA-MA1-MA2 jsou "normy, od nejméně přísné, po tu nejvíce přísnou". Toto rozhodně ale neplatí pro skůtry! Tyto hodnoty jsou totiž modifikátory tření, které jsou potřeba u motorek s mokrými spojkami. Tyto hodnoty tedy zvyšují tření, aby nedocházelo k prokluzu mokrých spojek. NAOPAK u skůtrů my vyžadujeme přece tu "nejhorší" normu a sice MB. Bohužel MB není nikde k sehnání. Koeficienty dynamického tření MA (1,45-2,5) zahrnují rozptyl hodnot obsažených v normách MA1(1,45-1,8) a MA2(1,8-2,5) - zde samozřejmě čím menší číslo, tím menší "hodnota tření" - tím více vhodné pro skůtr. Problém je, že všechny oleje co se běžně prodáváj pro motorky (v podstatě všechny, které my lijeme) tak splňují normu MA (1,45-2,5), či ty dražší oleje MA2 (1,8-2,5). Lijeme tedy v podstatě oleje dizajnované pro velké motorky (s mokrou spojkou!!).
Samozřejmě je mě jasné, že hromada lidí lije drahé oleje s modifikátorem MA2 (protože si myslí, že je to "nejpřísnější") a na motor to v podstatě nemá žádný vliv. Otázkou mi pak zůstává, proč do skůtru vůbec lít "motorkářský" olej, které jsou vesměs všechny dizajnované na mokré spojky, tedy na jiný motor. Moje domněnka je, že kvalitní a moderní motorový olej (do auta) by chutnal našim skůtrům trochu lépe. Je to ale pouze jen domněnka a proto se ji bojím testovat...
Otázka tedy na ty z Vás, kteří olejům opravdu rozumí, a né pouze kteří si myslí, že olejům rozumí. Nyní chceme najít objektivní řešení pro skůtr
1) Myslíte si, že svému skůtru pomohu, pokud mu koupím relativně drahý olej Motul 7100 4T 10W-40, který ovšem splňuje normu JASO MA2, tedy s největším třecím koeficientem?
2) má smysl se JASO normou vůbec zabývat? Pokud ano, který olej tedy doporučujete... Nenašel jsem žádný kvalitní motorkářský olej, který splňuje JASO MB - pak už snad pouze auto motorové oleje