Ačkoliv kolegové mají pravdu, nabídnu svůj pohled. Jezdím už třetí sezónu na 125ccm, nejprve dvě sezóny na číně s 6,5kW (Maxon Optimus 125) a v půlce letošního května jsem přesedl na Hondu Forzu 125. Na Maxíkovi jsem najezdil bez pár km 17 000 kilometrů, teď na Hondě mám už skoro 3000 km. Tyhle kilometry jsem najezdil hlavně na cestách do práce (50 km jedním směrem) a po okolí, většinou trasy kolem 60 km v jednom směru. Procházel jsem si podobným rozhodováním (
https://dfens-cz.com/skutr-maxon-optimu ... arem-stal/) a takhle se to pro mne vyřešilo. Podotýkám, že na skútru jezdím výhradně sám.
125ccm je nejlepší do města a pro rychlosti do 90 - 100 km/h, na víc ten motor nemá. O Maxonovi nemluvím, to byl kozí dech (i když mu včechna čest!), ale i Honda se svými 11kW má ideální rychlost do cca 100 km/h. Ona jede i víc, ale to už je nutné vytáčet motor k hranici červeného pásma otáčkoměru a to není dobré pro nikoho, i když pro krátkodobé zatížení třeba během předjíždění se to hodí. Sám jezdím dálky rychlostmi 90 - 100 km/h (mám 181 cm / 110 kg). Na dálnici je to moc taky nehodí, tam bych překážel snad každému kromě pomalých kamionů. Tyhle silnější 125ccm motory mají hlavně tu výhodu, že už zvládají udržet nastavené tempo i v kopcích, takže jízda je plynulejší a člověk tolik nezdržuje. Dražší 125ccm skútry jsou už i pohodlné, prostorné pro zavazadla a nabízejí i nějakou šmrncovní výbavu. Pro dva lidi je to spíš jen přepravovadlo v rámci širšího města, na dálky to už moc není, protože bude chybět výkon. Ne že by to nedalo, to ne, ale ta cesta bude spíš testem trpělivosti. Tam už je fakt lepší silnější stroj, přesně jak píšou kolegové výše. Možná že by šel potunit i 125ccm motor, třeba snížená hlava, větší průměry ventilů, leštěné výfukové svody, jiný variátor a tak dále, čímž se vylepší průběh krouticího momentu a výkonu v rámci spektra otáček motoru, ale výkon se tím moc nenavýší.
Pro mé soukromé přepravní potřeby je Forza 125 akorát. Na jednomužné jízdy po okolí za rozumného počasí (tedy že není tornádo, mráz nebo průtrž mračen) na vzdálenosti řekněme do 100 km je ideální, protože udrží krok s provozem na silnici, všude se vejde, člověk neřeší moc parkování, zatím ještě radary, kolony a pod sedlo / do boxu za sedlo nacpe hromadu věcí a ve srovnání s autem to jede na benzínové páry. Na všechno ostatní mám auto
. Čili v mém případě už není takový tlak na koupi silnějšího stroje, protože Forza plní naprostou většinu toho, co jsem od mezimětského skútru očekával, včetně rychlosti a plynulosti jízdy. Ale nemohu samozřejmě vyloučit, že si nakonec ten řidičák A udělám, forzu pustím dál v rámci rodiny a sám si koupím silnější skútr. Budoucnost ukáže.