Předem podotýkám, že se nebavím o CBS ale o ABS ! To jen pro uklidnění odborníků na systém CBS kteří mě tu v poslední době okřikovali co že si to dovoluji hájit svůj názor na zázrak který vymysleli geniové od Hondy. Takže pánové nehovořím o CBS !!!!
Především bych chtěl upozornit že Honda jako první podepsala z komerčních důvodů evropskou chartu pro bezpečnost silničního provozu (European Road Safety Charter), která je zase hlavní součástí plánu EU podle kterého mají byt od r. 2012 všechny motocykly prodávané v Evropě vybaveny systémem CBS/ABS !! :
Takže zase nějaký odborník který stoprocentně nikdy v životě na motocyklu neseděl bude vymýšlet předpisy o motorkách a zároveň o tom, jak mají být zakřivené banány a okurky.
Ale zpět k ABS. Na rozdíl od jiných nejmenovaných brzdových nesmyslů považuji ABS na motorce/skůtru za dobré a užitečné zařízení. Rozhodně v určitých situacích a pro běžné a začínající řidiče přináší nemalý prvek bezpečnosti. Jako všechno má ale i tento systém určité vlastnosti které moc příjemné nejsou. Především bych chtěl upozornit na skutečnost, že je určitý rozdíl v praxi s ABS na skůtru a na motorce. Na skůtru jsem prakticky nezaznamenal situaci kdy by ABS "vadilo". Na motocyklu jsem těch situací zaznamenal řadu! Nutno však přiznat, že to ale bylo pouze sportovnějším stylu jízdy.
Celá žáležitost není zdaleka tak jednoduchá jak by se na první pohled zdálo. ABS na motorce a ABS v autě (respektivně jejich řídící jednotky) se diametrálně odlišují. Samotných systému vyhodnocování obvodových rychlostí kol na motorce je celá řada.
Protože je pro mě elektronika španělskou vesnicí tak se nebudu pokoušet tady něco o těchto obvodech vysvětlovat ale jen jako základní: U motocyklů dochází při ostrém brždění a současném odřazování k praktickému zastavování zadního kola, k jeho odskakování od podkladu a podobným neplechám. Pokud elektronika vyhodnotí tuto situaci jako smyk kola - odbrzdí !
Pokud příletíte na standardním českém tankodromu na brzdách před vingl a předek vám na nerovnostech začne poskakovat - elektronika odbrzdí! V praxi to na suchu vychází tak, že s ABS zabrzdíte hůře než bez něj. Na skůtrech a velkých cestovních motorkách se ale takhle dravě nejezdí a systém ABS funguje k plné spokojenosti majitelů.
Jako největší novinku uvedla Honda speciálně pro třídu supersport nově vyvinuté ABS na modelu CBR 600RR. Pro zajímavost uvádím komentář profesionálního testovacího jezdce na okruhu když vyměnil klasické CBR za model s ABS:
text Tomáš Mikšovský"
"jak viděl C-ABS profesionální závodník
Když slyším, že sportovní motocykl disponuje systémem ABS, naskakuje mi husí kůže. Navzdory tomuto jevu jsem se odhodlal a ve vší zvědavosti otestoval funkčnost brzdového ústrojí přímo na mosteckém autodromu. Nutno připomenout, jaké panovaly povětrnostní podmínky a stav závodní tratě. Slunečno a čerstvě vyčištěno! Ideálním místem na zkoušení byla bezpochyby cílová rovinka a následné brzdění do pomalé šikany.
Mám zařazený šestý rychlostní stupeň, plný plyn a zhruba u cedule 200m začínám brzdit, stejně intenzivně jako na ZX-6tce. Nástup brzd jsem ještě registroval, ale poté okamžitě jakoby přední brzda rezignovala na můj povel a brzdila pouhými 70% po úsek, troufám si říci, 80 metrů. Samozřejmě, že jsem do šikany nezatočil a s ještě vykulenýma očima jsem se propletl mezi balíky. Doslova mě po tomto manévru polilo horko...."
Takže samozřejmě jsou situace, kdy ABS na motorce je nebezpečné. Za běžných podmínek ale zastávám názor že je spíš přínosem. Jeho použití bych ale viděl ve velkých cestovních motorkách a skůtrech. Na sportovní motorky podle mě nepatří.
Dalo by se o tom napsat ještě spoustu dalšího materiálu ale shrnul bych to asi takhle. Bral bych skútr s ABS kdyby ale fungovalo pouze na předním kole a šlo vypnout
Na závěr zdůrazňuji, že je to pouze můj názor a nikomu ho nevnucuji.