od Jimmy » 17 říj 2011, 18:22
Krouťák na motoru je zcela nezajímavý údaj, tuplem u vozidel která 90% času pojedou s motorem na maximální výkon. Výkon je totiž to, co překonává odpor vzduchu a vynáší hmotnost vozidla do kopečka. Velký krouťák pouze znamená, že běžné auto při provozu nemusí tolik řvát a nemusí se tak často řadit. Nicméně u 50ky i toho nejslabšího Axiamu pojede motor většina času na výkonové špičce, takže průběh momentu je tam zcela irelevantní.
Pro porovnání poměr výkonu motoru na jednu tunu při obsazení pouze řidičem:
Škoda 100 - 900 kg, 32 kW - 35,5 kW/1 tunu
Runner PJ 50, 4,5 kW, 200 kg - 22,5 kW/tunu
Axiam 400, 430 kg, 4 kW - 9,3 kW/tunu
Axiam 600, 430 kg, 9,5 kW - 22 kW/tunu
Axiam 500, 430 kg, 15 kW - 34,9 kW/tunu
Trabant 700 kg, 19,1 kW - 27,3 kW/tunu
Čína 4T, 160 kg, 2 kW - 12,5 kW/tunu
Škodu 100 jsem zvolil protože jsem s ní jak student VŠ dlouho jezdil a abych se držel v tempu provozu, tak jsem jí musel hodně šlapat na krk. I tak jsem znal kopečky ve městě, kde když jsem zastavil na semaforech, tak jsem následně brzdil provoz. Z čísel je vidět, že ta nejslabší varianta Axiamu bude pomalejší než běžná Čínská 4T 50ka ! Silnější verze dieslu bude zhruba na úrovni lehce poladěné 50ky a až benzínová verze dokáže ve většině situací ve městě splynout s provozem. Sice variátor pomůže lepšímu průběhu výkonu proti těm veteránům co jsem zvolil na porovnání, ale zas má větší odpor než převodovka, takže maximální rychlost bude nižší. Škoda 100 dala po rovině 120km/h, ani ten nejsilnější Axiam asi po rovině takovou rychlost nevyvine, i když poměr výkon/hmotnost má téměř stejný.
Z čísel také plyne, že aby mělo ladění Axiama smysl, tak by musel dosáhnout tak trojnásobku základního výkonu, což nevím jak moc je reálné.
Zontes 310M
, dříve Runner 50 Purejet, Runner ST200