Jo, převodový poměr změníš (podřadíš) a současně se změní otáčky motoru v převážném rozmezí rychlostí ... pokud motor točí 5.000 ot. tak máš nějaký výkon, pokud točí třeba 6 tis. tak máš výkon vyšší ... že ?
Motor s variátorem při rozjezdu zvyšuje otáčky, pak dlouhou dobu (třeba 40-90km) drží určité otáčky a na konci začne zvyšovat na maximum ... žádné "mrtvo" tam není.
Někomu pomůže graf https://www.rajce.idnes.cz/f1270276533
a tabulka https://www.rajce.idnes.cz/f1451170853
V grafu vidíš že motor po úpravě točí cca 8 místo původních 6 tis. ... takže, většinu doby, mám k dispozici "poněkud vyšší" výkon.
Najdi si nějaký graf závislosti toč. momentu a výkonu motoru v závislosti na otáčkách ...
Kdyby to bylo obráceně, válečky byly těžké, tak to bude točit méně a nepojede to.