quote="Gandalf"].
Jde mi o to, jestli mi zkušenější mohou doporučit v Brně a okolí ověřené benzínky - tím myslím, nabízející kvalitní palivo za rozumnou cenu. Nehledám nejlevnější benzín, klidně si připlatím, ale chci vědět, že to za to stojí.
Zkrátka pokud máte pro tuto lokalitu osobně ověřené tipy, kam mohu zajet natankovat a nepřemýšlet, jestli tam leju nějaké svinstvo, se kterým si můj jednoválec moc neužije...
Díky za zkušenosti
[/quote]
- pokud bych hledal 95, jezdil bych tam, kde mají vyšší výtoč (kvůli malé oxidační stabilitě biosložky)
- v autech se mi benzín jen povaluje klidně i 4-5 měsíců (jedno na lpg, druhé na veteznačkách), beru raději 98-100, kde tenhle kyselý výdobytek moderní doby údajně není. se vším jezdím na černovickou (donedávna avanti), nemám to daleko, zavážejí omv a je to levnější než ostatní omv, které si obvykle drží ceny shellu.
pokud benzín modernímu motoru v autě nesedí, řj v určitém omezeném rozsahu sníží předstih a mírně upraví bohatost směsi (vždycky reaguje, jako by bylo nižší oc). řidič to pozná víceméně jen zvýšením potřeby, u hodně špatných benzínů pak i výkonově (všichni mají zkušenost s vyšším nájezdem s benzínem čerpaným v de, at...).
motory s karburátory bez elektroniky jsou seřízené natvrdo, takže se každá odchylka vlastností paliva projevuje tradičními neduhy. po určité fázi experimentování jsem nakonec s veteránem vždycky (bylo jich už víc a všechny se chovaly stejně) skončil u paliva 98/100. aktuální kousek má papírovou kompresi 9:1 (srovnej to s kompresním poměrem motoru ve skútru...), a stejně se mu 95 nelíbila, přestože přepočtený oktanový nárok motoru toho auta je max. 93! to co je u benzínky napsané na stojanu, ve většině případů nebude v tanku. aspoň ne u nás. nejde přitom jen o zápornou toleranci oktanového čísla, ale rovněž o další vlastnosti paliva, které se liší stát od státu, kontinent od kontinentu
mám-li tedy motorku/skútr s karburátorem/bez elektroniky a motor má kompresní poměr 11-12:1 neřešil bych to, a lil hned 98/100 a nanejvýš si seřídil předstih/směs. no a u stříkaček s elektronikou se to holt musí vyzkoušet tak trochu naslepo. ale jedná-li se o moderní motor v dobrém stavu, už vzhledem k jeho kompresnímu poměru si určitě spíš poradí s tuzemským 98/100 než s tím, co se u nás prodává jako 95. (pokud má přece jen někdo vyšší spotřebu na 98/100 než na 95, tak jeho motor z určitých důvodu (i opotřebení) prostě všechno nespálí. pak má tedy důvod zůstat u 95)