Aneb když něco nefunguje tak, jak má...
Odeslat odpověď

Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

09 zář 2009, 20:52

Dobrý den všem!
před pár měsíci jsem koupil hodně olítanou Yamahu Majesty 250 (2003), dovezenou z Itálie. Skůtr neměl asi nikdy absolutně žádnou údržbu, na tachometru bylo 36000 km a v předním kole byl odlomený magnetický kroužek náhonu tachometru, takže skůtr mohl mít nalítáno i něco navíc oproti tachometru.
Kroužek jsem pořádně odmastil a nějakým superepoxidem přilepil zpět k náhonu, po zaschnutí jsem to hodně popatlal vazelínou a od té doby tachometr měří parádně. Najezdil jsem od té doby asi 2000 km, v Praze a v blízkém okolí. Motor lítal jako drak, nádherně startoval. Dokud mi najednou za jízdy skůtr nechcípl a od té doby nic.
Pak jsem byl nemocný, takže jsem ke skůtru nemohl, alespoň jsem si připravil základní nářadí a posháněl (i díky tomuto fóru!) servisní manuál.

Po koupi skůtru jsem nechal hned vyměnit obě pneumatiky a jak bude trochu volných prostředků, měl bych koupit i kotouče a destičky. Nedávno jsem koupil nový vysoký plexi štít, původní byl prasklý a poškrábaný. Je trochu natržené sedlo, ale s tím zatím nevím, co udělám...

Pneumatiky jsem měnil trochu ze zásady, a pak také proto, že současně s koupí jsem zjistil ucházení zadní pneumatiky. Nijak dramatické, ale zadní kolo pomalu ztrácelo tlak, tak za 2-3 dny. Ńo, pneumatiky jsou vyměněné, zadní kolo začalo zase ucházet. Jestli je něco s ventilkem, nebo jsem stihnul píchnout nevím, zadní kolo není snadné na chodníku sundat a ponořit do vody. To kolo se vůbec sundavá blbě, koukali na mě dost pitomě, když jsem chtěl v Barumce zadní kolo převléknout, dolů šel výfuk, pravá kyvná vidlice, tlumič, brzdový třmen...
Po tomhle prvním kole výměn jsem si myslel, že už budu jen jezdit. Chyba lávky. 14 dní zpět jsem musel skůtr ráno odstavit do pole (aúúú), odjet do práce, večer sehnat u hospody chlapíka s traktorem a plaťákem. Odvezl nás zpět k domu. Dost potupná záležitost, navíc traktorem mohl přes den skůtr odvézt kdokoli...

No, hned po návratu skůtra domů jsem začal zkoumat, "kde to má svíčku a karbec", zjistil jsem, že je to všechno šíleně dokonale zakrytováno. Dnes jsem se pustil do sundavání plastů, poměrně hodně západek na plastech je už nalomených, šrouby zašedlé, cokoli odkryju, vidím prach a špínu.

Tak, teď už seznam podivností, se kterými si nevím vůbec rady, potřeboval bych poradit, co s tím správně dál a hlavně jak.

1. Vzduchový filtr je plný oleje, tak spodní třetina "pěnovky" je nasáklá olejem. Přitom samotný plastový kryt na filtr zase tak moc od oleje uvnitř není, ale z filtru jsem olej ždímal. Už je vypraný v JARu, protože pěnovka není poškozená, ale udivuje mě ten olej. Je to normální?

2. Vzduchový filtr na variátoru je sice suchý, ale strašně začerněný. Obvyklá rada servisního manuálu, že se má papírový filtr vyfoukat tlakovým vzduchem mi přijde zcestná. Jak často se má papírový filtr měnit?

3. Tohle mi přijde jako nejvážnější problém: Od samého začátku se na skůtru cítím velmi nejsitý v zatáčce, mám ocit, že mi skůtr plave. Na suchu to ještě jakžtakž ustojím, šílené to je na mírném mokru, do zatáček jsem se vyloženě plížil a dělal jsem, že mi to ujízdění pod zadkem jako nevadí. To byl také jeden důvod urgentní výměny pneumatik, jsou tam teď Dunlopky. V morké zatáčce katastrofa, mám pocit, že se skůtrem vždy padám... Říkal jsem si: na autě by to byly silentbloky. Má skůtr silentbloky? Jak jsem dnes skůtr odkrytoval, zjistil jsem, že zavěšení motorové jednotky je přes jakýsi pantograf (lichoběžníková ramena). Pantograf je mechanicky svázán "brýlemi", asi 7 cm dlouhou tyčkou s oky (na obrázku pozice 3, je kolem toho červený kroužek). Obě oka mají úplně pryč gumu, který by měla zajistit styk se šroubem. Co s tím? Kupuje se to celé jako díl? Dá se to jen znovu nějak vyvložkovat gumou? Nemáte nějaký tip, kde to nechat opravit? Podle mě tyhle vymlácené gumy mají nestabilitu na svědomí.
majesty_ram_1.jpg

4. Bojím se vůbec nakouknout do variátoru a spojky a na řemen... Variátor a řemen mi připadly funkční, spojka, když je ráno motorka studená, docela fest cuká, ale po chvíli se to uklidní a "dá se s tím jezdit".

5. Jak tak vidím střeva skůtra, divím se, jak dobře šel motor, krásně startoval, baterka jako víno...

6. S koupí jsem doléval chladící kapalinu a olej do motoru. V motoru je oleje po těch 2000 km žalostně málo...

7. Jedna z možností, proč skůtr najednou chcípnul je, že se mohl zanést karburátor nebo beznínová pumpa. Mám to rozebírat a čistit? Jde to udělat bez rozhození nastavení celého systému? To bych asi zpět nenašteloval.

8. Nemáte nějaký tip, kde nechat přečalounit sedlo?

Na fóru se píše, že skoro není spolehlivější 250-ka skůtr, než Yamaha Majesty. Ale to asi předpokládá alespoň základní úroveň údržby, tenhle hošík evidentně žádnou neměl. Co s tím? Komplet rozhodit a zase složit? Má to smysl?
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

09 zář 2009, 21:35

Já Ti asi neporadím jak na to, jen jsem chtěla, že mám stejný skútřik jako Ty. Najeto 34000 a zatím mám vyměněné válečky, řemen, kontrastní pružinu, vzduchový filtr. Brzdy byly údajně dělané ve 14000 km, to jsem jej koupila. Na jaře bych chtěla nechat vyměnit brzdovku a dát novou náplň do předních tlumičů. Je fakt, že taliáni si na nějaký servis nepotrpí a pak ty stroje podle toho vypadají. Nájezd kolem třiceti tisíc není ale nic moc, jak kluci říkají, to je akorát zajeté :) Já, páč jsem ženská, tak bych stroj zavezla do nějakého servisu v mém případě nejspíš ke Zdenkovi-i a nechala jej ať vše prohlídne a dle svého uvážení vymění. Jó a pokud jsem cokoliv nechávala měnit, tak vždy za origo díly. Je to sice trošku dražší, ale určitě i kvalitnější. Jinak, když se tady po fóru dobře rozhlédneš, tak najdeš odpovědi na většinu svých problému. A ostatní Ti jistě rádi poradí. také se podívej http://www.scootland.cz/ tam je sekce ,,jak na to" tam se dá ledaco najít. Tak hodně úspěchu a ahoj na některém srazíku.

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

09 zář 2009, 21:51

taky jsem jí měl ale moc o tom nevím tak aspon trochu
ten olej ve filtru je asi normální taky jsem ho tam měl dost než jsem zjistil že chce čas od času "odkalit"neboli vyndat špunt z tý hadičky která vzadu z variátoru vychází
to jak ti to plave v zatáčkách určitě dost ovlivnuje ten silenblok jak jsi napsal tyčka s oky pokud tam tu gumu nemáš tak je to fakt špatně já to kupoval v yamaze cenu už opravdu nevím ale myslím tak 500,-
olej ti to žere opravdu dost řekl bych pístní kroužky tedy pokud nebudeš muset udělat výbrus a dát nový píst do už do toho zapadneš za hodně
o moc víc ti asi neřeknu jinak majesty je podle mně opravdu spolehlivá a hlavně pohodlná

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 07:44

Díky ohce i krakenovi za rady a za podporu.

- varianta, že to nechám někoho, kdo skůtry opravuje, celé přes zimu prohlédnout a zjistit, co všechno se musí na skůtru udělat mi přijde velmi rozumná, do toho půju. Alespoň budu vědět, co můžu očekávat. Jen jsem to chtěl udělat až po sezóně, a ne teď, kdy jde ještě lítat... Teď mám "krátkodobý cíl" skůtr rozchodit, snad se to podaří tento víkend. Pitomé je, že k tomu nemám ani garáž...
- filtr jsem důkladně propral a usuším ho. Uvidím časem, jak moc se to zanáší olejem.
- myslím si, že motor samotný je v dobrém stavu (kroužky, válec), nikdy to nekouřilo, vždy chytnul na první namáčknutí startéru, nikdy žádný obláček z výfuku. To, že najednou chcípnul, bude nějaká zrada typu ucpané trysky nebo možná přestal někam jít proud. To projdu o víkendu s voltmetrem a novou svíčkou.

- ceny dílů: Za origo brzdový kotouč od Yamahy chtějí kolem 6 tisíc, to nedám. Na netu jsou k sehnání od 1200 výš. Když mi prasknul plexi štít, ptal jsem se v neznačkovém servisu po novém, volali do nějakého skladu, 17 tisíc. Pak jsem byl v Yamaze v Krčí, tam se technik podíval do kompu a také: 17t. Nakonec jsem nagůgloval funglovku od givi (snad si to pamatuju správně), obchod v Berouně to měl za 3600 v kouřovém provedení, hliníkové šroubky za 180,- Na místě jsem to namontoval a od té doby jsem si užíval parádního klidy za řídítky. Díly do motoru snad strkat nebudu muset, čeká mě možná vario a spojka, určitě řemen, a pro to do Yamahy nepůjdu. Ty silentbloky, to mi asi nic jiného nezbyde než zjistit, za kolik mi to Yamaha nabídne.

Až najdu, co skůtru chybí ke startování a podaří se vyměnit ty silentbloky, myslím, že budu moct zase potvrdit, že jízda na něm je pohodová. Už se na to těším.

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 07:50

Zkus ještě soukromou zprávou oslovit The Witche. Ten to měl vždycky rozebraný do šroubku. Určitě dá taky dobrou radu. :wink:

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 08:05

Zkusím, dík.
Quinn

kraken.99 píše:to jak ti to plave v zatáčkách určitě dost ovlivnuje ten silenblok jak jsi napsal tyčka s oky pokud tam tu gumu nemáš tak je to fakt špatně já to kupoval v yamaze cenu už opravdu nevím ale myslím tak 500,-

1621 Kč, k dodání do 5 dnů.

2 Steve8: Já tu spotřebu zatím neměřil, abych pravdu řekl dolil jsem olej při nákupu a pak jsem si říkal "jezdi hochu" a teď, když to nejde, tak koukám po všem a vidím, že měrka nedosáhne do oleje. Prázdný to není, tak holt doleju a budu na to koukat víc (až začne skůtr zase jezdit). Řešit to půlením motoru určitě nebudu, nemám garáž, teď mám skůtra rozebraného na trávníku před barákem a docela mě jímá děs a hrůza. Těch šroubků, co někam patřily! Siletnblok, to táhlo, určitě koupím, těch 1620,- je holt cena nutná, mohl jsem mít přední kotouč... Dnes jsem se podíval na to uchycení víc do detailu, zdá se, že je to jediný vymačkaný díl, okolní upínací prvky vypadají tuhé. Udělal jsem si tři křížky na čele a sundal jsem karburátor, vyčistím ho v rámci možností. Ano, jde do něj hadička s chladící kapalinou.

Co se týká dovozu: Jsem laik, fakt jsem jen chtěl skůtra na ježdění do práce v létě a tak... Na netu jsem našel nějaké kluky na Vysočině, akorát ji dovezli z Itálie, ani neměla české papíry. Oni za to nejspíš nemohou, prostě je to olítaný kus, je vidět, jak na to vevnitř nikdo nesahal. Dnes jsem vyměnil svíčku, byl jsem příjemně překvapený, že ta stará měla správnou cihovoě šedou barvu, žádný olej a tak. Ponaučení asi je, že je důležitější, kolik má motorka nejezdíno, než jaký má rok výroby. Já se celkem chytil toho roku 2003, to přece není moc, ale jeté je to jako sviňa. Nejde ani tak o tachák, ale o osahaná řídítka, spínací skříňka, páčka blinkrů, prosezená sedačka...
On to možná třeba není šrot, spíš nemám garáž a nemám nářadí a nemám čas a nechci to zničit a vůbec... Naposled jsem se staral o pionýra, a to je už pěknejch let.
Naposledy upravil KYBLOS dne 10 pro 2013, 03:46, celkově upraveno 3
Důvod: Citace posledního příspěvku. Sloučeny tři příspěvky pod sebou.

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 19:56

ty mě s cenou tý kosti děsíš myslím že tolik fakt nestýla to bych snad nedal :shock: jinak tu svojí původní jsem poslal fičákovi/teda thewitchovi/tak se ho zeptej jestli jí použil ještě k tomu oleji nepřipadá mi že by byl litr oleje na 2000 km normální mě olej vydržel od výměny k výměně a ještě nebyl na minimu. asi to bude tím že jsem udělal generálku motoru kterou jsem si zavinil tím že jsem olej nekontroloval a kroužky upekl :(
Naposledy upravil KYBLOS dne 10 pro 2013, 03:47, celkově upraveno 1
Důvod: Sloučeny dva příspěvky pod sebou

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 21:48

Dík za tip na The Witche, napsal jsem mu SZ. Pokud bys věděl, odkud jsi "kost" měl, uvítám to.

Jinak zatím na skůtr nechci nadávat, asi fakt jediné hodně zničené je to uložení. Řekněme, že nic dalšího jsem nezkoumal, třeba variátor, řemen a spojku. A taky zatím nevím, proč skůtr chcípnul v poli. Už jsem sundal karburátor, zítra se jej pokusím vyčistit, nebo minimálně prohlédnout...
Naposledy upravil KYBLOS dne 10 pro 2013, 03:47, celkově upraveno 1
Důvod: Citace posledního příspěvku

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 21:55

kupoval jsem všechno v yamaze ve vrbovce

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 21:56

8steve píše:Jinak s tim jak popisujes stav te motorky pri koupi, tak si nemuzu pomoct, ale vypada to na srot od pohledu...na r.v. a stav tacho se nema cenu divat, dulezity je stav a ten popisujes fakt jako tragicky.

Jak tohle nemotorkář pozná? Umytej byl, testovací jízda pěkná svižná, krásně chytal, otáčky OK, zvuk OK. Fakt, do okamžiku, než po 2 měsících chcípnul, běhal jak kamzík. Startoval na první cuknutí. To plavání se projevuje hlavně za mokra v zatáčce a to už byl dávno můj... Já si nemyslím, že jsem něco nějak moc přehlíd při koupi...

Auta si kupuju vždycky nový, žádný jsem neměl z bazaru. U skůtra jsem to tak neřešil, a hlavně doufám, že to ještě nemá úplně za sebou. Quinn

kraken.99:
Jo, tam jsem poslal poptávku. Číslo dílu z katalogu, odepsali mi obratem. Cena, dostupnost...
Naposledy upravil KYBLOS dne 10 pro 2013, 03:49, celkově upraveno 1
Důvod: Sloučeny dva příspěvky pod sebou

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 21:59

pokud ti neklekne motor tak se dá vše řešit za relativně slučnou cenu hlavně pokud jsi schopnej si to udělat sám. je pravda že jsem toho kupoval za 15 000,- tak mi ta cena asi utekla opravdu jsem myslel že to bylo levnější :(
Naposledy upravil KYBLOS dne 10 pro 2013, 03:50, celkově upraveno 1
Důvod: Sloučeny dva příspěvky pod sebou

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

10 zář 2009, 22:57

Díval jsem se na holandský obchod s náhradními díly, ty ceny z Yamahy odpovídají cenám na tom webu. MImochodem, ty ceny jsou ŠÍLENÝ. Asi příště (bude-li příště) půjdu do něčeho o hodně novějšího příp. nového. Já si skůtr koupil proto, abych zjistil, jestli mi to bude chutnat, a pokud bude, přesedlám. Chutná.

A jinak se snad zdá, že až vyřeším tu "kost" a najdu, proč zastávkoval motor, bude zase dobře... Quinn

11.9. edit:
Ahoj,
tak jsem vyoperoval "kost", pozice 3 na obrázku dílů v dřívějším příspěvku.
Je pěkně ohlodaná. Tu asi musím dát novou, co?
kost_1.jpg

A jen pro ilustraci, takhle vypadá karburátor po odkrytí sedla. Vlastní karburátor je pružně spojen s válcem, ta pružná pryžová spojka je také uklepaná, ale myslím, že ještě těsní, jen je vidět, že se hýbe. Je to zase další díl na výměnu... Ale asi problémy nezpůsoboval, zevntř se nezdá, že by to užfoukalo.
karbec_1.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil KYBLOS dne 10 pro 2013, 03:53, celkově upraveno 4
Důvod: Citace posledního příspěvku. Sloučeny dva příspěvky pod sebou.

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

11 zář 2009, 07:31

MUJTYJARDO!!! :o :o :o :shock: :shock: :shock: TAK TY FOTKY JSOU DOBRÁ KŘEČ!!!! :shock: :shock: :shock: :? Kost je totálka, ale co me zarazi jeste vic je ta skvira pod kolenem karbecu!! Ty ho máš sundanej???

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

11 zář 2009, 07:45

Jo mám, včera jsem ho opatrně demontoval a díry po něm ucpal... Zkusím nějakou fotku. To koleno má vprstřed navulkanizovaný pás gumy jako silentblok, přes celý průřez. Při pohledu zevnitř to vypadá čistě, není vidět světlo skrz :lol: , ale zvenku jsou vidět "strukturální změny materiálu" a když tím zahýbu, vechtlá se to. Za 6 sezón, původní papíry toho Itala ukazují někam na oblast Bibione, možná se tam dá lítat 24 hod denně 365 dní v roce... Snad to postupně uchodím/uchodíme.

Ta škvíra, co je vidět na fotce, to je už demontovaný karburátor, ta škvíra samozřejmě není "funkční"!!!

Ta příruba vypadá takhle, praskliny jsou celkem kolem dokola po obvodu. Ale snad to těsní, jen už karburátor asi malinko vlaje ve větru.

Odkaz na obrázek byl odstraněn, protože dne 10.12.2013 je již zcela nefunkční. Kyblos.

8steve píše:Tu přírubu karburatoru budeš taky muset vyměnit, tama si to bude přísávat vzduch, což je problém. Můžeš to zkusit dočasně opravit pružným tmelem, mně to zabralo.

8steve, já musím důrazně zopakovat, že skůtr do doby, než mi pár kilometrů za barákem cestou ráno do práce prostě chcípnul v plné rychlosti (teda tak 90, no..., víc na tom moc nelítám), tak jezdil, startoval, holky se otáčely, prostě až na tu nestabilitu v zatáčkách dělal opravdu, co měl a proč jsem si ho kupoval. Žádný přisávání, žádnej malej výkon.

"Jo, a volejem to taky nebude", povídá ta blondýna. "Ten tam ze zásady neleju".
Naposledy upravil KYBLOS dne 10 pro 2013, 03:57, celkově upraveno 5
Důvod: Citace posledního příspěvku. Sloučeny tři příspěvky pod sebou.

Re: Yamaha Majesty 250 - nutná údržba

11 zář 2009, 08:02

Mno nic... Už jsem si ty Tvý trable nacpal do mejlu, poslal do práce a hodlám ten mejl fofrem následovat, ať stihnu otevřít... Je to v řešení... Jo a pro ilustraci si prolez téma "Yamaha Majesty 250", někde se tam válí fotka mýho vypucovanýho karbecu i fotka tý "kosti" vyvložkované tím extra tvrdým matrošem - tudíž úplně k ničemu!! :D :D :D
Odeslat odpověď