Dobrý den všem!
před pár měsíci jsem koupil hodně olítanou Yamahu Majesty 250 (2003), dovezenou z Itálie. Skůtr neměl asi nikdy absolutně žádnou údržbu, na tachometru bylo 36000 km a v předním kole byl odlomený magnetický kroužek náhonu tachometru, takže skůtr mohl mít nalítáno i něco navíc oproti tachometru.
Kroužek jsem pořádně odmastil a nějakým superepoxidem přilepil zpět k náhonu, po zaschnutí jsem to hodně popatlal vazelínou a od té doby tachometr měří parádně. Najezdil jsem od té doby asi 2000 km, v Praze a v blízkém okolí. Motor lítal jako drak, nádherně startoval. Dokud mi najednou za jízdy skůtr nechcípl a od té doby nic.
Pak jsem byl nemocný, takže jsem ke skůtru nemohl, alespoň jsem si připravil základní nářadí a posháněl (i díky tomuto fóru!) servisní manuál.
Po koupi skůtru jsem nechal hned vyměnit obě pneumatiky a jak bude trochu volných prostředků, měl bych koupit i kotouče a destičky. Nedávno jsem koupil nový vysoký plexi štít, původní byl prasklý a poškrábaný. Je trochu natržené sedlo, ale s tím zatím nevím, co udělám...
Pneumatiky jsem měnil trochu ze zásady, a pak také proto, že současně s koupí jsem zjistil ucházení zadní pneumatiky. Nijak dramatické, ale zadní kolo pomalu ztrácelo tlak, tak za 2-3 dny. Ńo, pneumatiky jsou vyměněné, zadní kolo začalo zase ucházet. Jestli je něco s ventilkem, nebo jsem stihnul píchnout nevím, zadní kolo není snadné na chodníku sundat a ponořit do vody. To kolo se vůbec sundavá blbě, koukali na mě dost pitomě, když jsem chtěl v Barumce zadní kolo převléknout, dolů šel výfuk, pravá kyvná vidlice, tlumič, brzdový třmen...
Po tomhle prvním kole výměn jsem si myslel, že už budu jen jezdit. Chyba lávky. 14 dní zpět jsem musel skůtr ráno odstavit do pole (aúúú), odjet do práce, večer sehnat u hospody chlapíka s traktorem a plaťákem. Odvezl nás zpět k domu. Dost potupná záležitost, navíc traktorem mohl přes den skůtr odvézt kdokoli...
No, hned po návratu skůtra domů jsem začal zkoumat, "kde to má svíčku a karbec", zjistil jsem, že je to všechno šíleně dokonale zakrytováno. Dnes jsem se pustil do sundavání plastů, poměrně hodně západek na plastech je už nalomených, šrouby zašedlé, cokoli odkryju, vidím prach a špínu.
Tak, teď už seznam podivností, se kterými si nevím vůbec rady, potřeboval bych poradit, co s tím správně dál a hlavně jak.
1. Vzduchový filtr je plný oleje, tak spodní třetina "pěnovky" je nasáklá olejem. Přitom samotný plastový kryt na filtr zase tak moc od oleje uvnitř není, ale z filtru jsem olej ždímal. Už je vypraný v JARu, protože pěnovka není poškozená, ale udivuje mě ten olej. Je to normální?
2. Vzduchový filtr na variátoru je sice suchý, ale strašně začerněný. Obvyklá rada servisního manuálu, že se má papírový filtr vyfoukat tlakovým vzduchem mi přijde zcestná. Jak často se má papírový filtr měnit?
3. Tohle mi přijde jako nejvážnější problém: Od samého začátku se na skůtru cítím velmi nejsitý v zatáčce, mám ocit, že mi skůtr plave. Na suchu to ještě jakžtakž ustojím, šílené to je na mírném mokru, do zatáček jsem se vyloženě plížil a dělal jsem, že mi to ujízdění pod zadkem jako nevadí. To byl také jeden důvod urgentní výměny pneumatik, jsou tam teď Dunlopky. V morké zatáčce katastrofa, mám pocit, že se skůtrem vždy padám... Říkal jsem si: na autě by to byly silentbloky. Má skůtr silentbloky? Jak jsem dnes skůtr odkrytoval, zjistil jsem, že zavěšení motorové jednotky je přes jakýsi pantograf (lichoběžníková ramena). Pantograf je mechanicky svázán "brýlemi", asi 7 cm dlouhou tyčkou s oky (na obrázku pozice 3, je kolem toho červený kroužek). Obě oka mají úplně pryč gumu, který by měla zajistit styk se šroubem. Co s tím? Kupuje se to celé jako díl? Dá se to jen znovu nějak vyvložkovat gumou? Nemáte nějaký tip, kde to nechat opravit? Podle mě tyhle vymlácené gumy mají nestabilitu na svědomí.
majesty_ram_1.jpg
4. Bojím se vůbec nakouknout do variátoru a spojky a na řemen... Variátor a řemen mi připadly funkční, spojka, když je ráno motorka studená, docela fest cuká, ale po chvíli se to uklidní a "dá se s tím jezdit".
5. Jak tak vidím střeva skůtra, divím se, jak dobře šel motor, krásně startoval, baterka jako víno...
6. S koupí jsem doléval chladící kapalinu a olej do motoru. V motoru je oleje po těch 2000 km žalostně málo...
7. Jedna z možností, proč skůtr najednou chcípnul je, že se mohl zanést karburátor nebo beznínová pumpa. Mám to rozebírat a čistit? Jde to udělat bez rozhození nastavení celého systému? To bych asi zpět nenašteloval.
8. Nemáte nějaký tip, kde nechat přečalounit sedlo?
Na fóru se píše, že skoro není spolehlivější 250-ka skůtr, než Yamaha Majesty. Ale to asi předpokládá alespoň základní úroveň údržby, tenhle hošík evidentně žádnou neměl. Co s tím? Komplet rozhodit a zase složit? Má to smysl?
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.