Aneb když něco nefunguje tak, jak má...
Odeslat odpověď

Variátor Mallosi Multivar na Burgman 400 K7

12 črc 2015, 15:19

Začal jsem jaksi zlehounka na 125tce, pak si pořídil stařičký Burgmann 250 a rozhodoval jsem se co dále. Vyzkoušel jsem pár skútrů značek Aprilia, Piagio, ale na ničem se mi pořád nedostávalo toho pocitu pohodlí, jistoty, který jsem měl z jízdy na starém Burgmanovi, takže bylo jasné, že musím zůstat u Buráka se silnějším obsahem. I přítelkyni se NEJ sedělo na starém Burákovi, takže bylo rozhodnuto.
V roce 2013 proto zakoupen Burgmann 400 inject 2006, modelová řada už K7, najeto něco přes 40 tisíc. Burák byl v udržovaném a servisovaném stavu, bylo tam vyměněno za nové už kde co, kdy majitel se o něj staral a akorát se s ním vrátil z dovolené v Chorvatsku, což mimo jiné svědčilo o jeho bezproblémovém stavu :-)
Po koupi jsem postupně vyměnil obě pneumatiky za krásné měkké Dunlopy, pořídil opěrku pro přítelkyni, protože 90 procent toho co najezdím , to najezdíme ve dvou. Pro jistotu jsem nasadil nový řemen Malossi X-Kevlar, vyměnil olej kde se dalo, vyčistil sportovní vzduchový filtr a jezdil. Těší mne, že olej mu zrovna moc nejede a spíše saje ten N95 :-) Chvíli mi trvalo než jsem si zvykl na cestovní plexi, protože je opravdu dost velké a já nemám zrovna vysokou postavu ( 172 cm ) , ale nyní bych ho v žádném případě neměnil a ani nijak neupravoval. Jediná nutnost je mít v kufru sprej na plexi pro případ deště. Jediné zač jej možná v budoucnu vyměním bude plexi se stavitelnou výškou. Motorku jsem samozřejmě stačil pokřtít pádem, kdy mi na trávě při jízdě krokem sjelo přední kolo, následoval pád na zem a samozřejmě se musel ulomit kousek z plexi a to kryt ruky. Šel sice přilepit, ale už to není ono :-( Z toho plyne ponaučení, že nemám jezdit krokem :-)
Co mě však začalo po odeznění euforie trápit byly vibrace a pak takový pro mně hlučnější zvuk motoru s plechovým přídavkem v různých otáčkách po přidání plynu, který jsem u svého staršího slabšího Buráka nepozoroval. Taky pak i ta mezera při zařazení na druhý rychlostní stupeň po rozjezdu, která mi dost vadila. Na fórech jsem se dočetl, že to není vada, ale bohužel vlastnost, takže přišly na řadu pokusy výměn gramáží válečků a i výměn za kostky od Dr. Pulley. Až po výměně za kostky se motor zkultivoval, otáčky mezi 80-100 km klesly skoro o 1000, spadla spotřeba, ztratil se ten hluchý moment po rozjezdu a vše bylo parádní. Po pár někdy desítkách, někdy stovkách km se válečky přetáčely a motorka se chovala zase úplně jinak. Sice šla po plynu, stále neměla hluché místo po rozjezdu, ale byly zpět silné vibrace, spotřeba vylétla asi o půl litru na 4.8 litrů město a 4.3 litrů mimo město a ten divný zvuk motoru byl zpět. Podotýkám, že jsem měl originál variátor, měl jsem na něm i vodítka od Dr. Pulley, tvrdší pružinu Mallosi a přesto se přetáčely. Maximální rychlost byla stále stejná, tedy 150km, aspoň dle tachometru. Ručička otáčkoměru hluboce v červeném poli :-( byl jsem už rozhodnutý, že koupím nové kostky od doktora s nějakými patkami proti přetáčení, které se již vyrábějí, ale letos jsem zjistil, že mi tyto " válečky " vytvořily jakousi drážku na variátoru ( odborníci snad prominou můj neodborný popis ), takže jsem se letos rozhodl, že končím s pokusy.
No a to je důvod proč jsem zde něco napsal. Před koupí nového variátoru jsem se totiž snažil něco načíst ke sportovnímu variátoru od Mallosi. Hledal jsem srovnání od nějakých uživatelů Burgmanů K7, či Burgmanů vůbec s Mallosi variátory, ale nikde jsem na nic nenarazil. Jediné co se všude uvádí jsou stále dokola zveřejňované recenze výrobce na různých obchodech a to jak sami uznáte, není to pravé ořechové k rozhodnutí zda utratit bezmála 6 tisíc korun. Navíc se u uživatelů jiných značek motocyklů objevovaly názory o zvednutí spotřeby min. o 1 litr oproti normálu, kdy jsem dohledal údaj, že na Piagio to bralo okolo 5.5 litrů na sto. Toto mě dosti vylekalo. Nakonec jsem našel recenzi nějakého motorkáře někde v Americe či kde, který na tom byl úplně stejně jako já a nakonec si to pochvaloval.
Variátor jsem tedy zakoupil, nechal odborně v servise namontovat, jako ovšem vše na svém Burákovi, protože nejsem v tomto oboru zdatným :-) Po ujetí asi 350 km můžu k výměně uvést :
Motorka se rozjíždí v cca 4000 ot. ( stejně tomu bylo, ale i u nepřetočených Dr. Pulley ) kdy stačí opravdu lehounce přidat a motorka vystartuje. Akcelerace je výborná, nedá se to srovnat s ničím co jsem ve variátoru dosud už měl. Když přidáte více, otáčky vyletí až k 7 tisícům a tam se drží po celou dobu co máte přidáno ( u Dr. Pulley než došlo k jejich přetočení se držely okolo 6.000 ot., po jejich přetočení šly postupně až do červeného pole bez zastavení na nějaké hodnotě ) a mezi tím druhá ručička s údajem o vaší rychlosti letí vzhůru:-) Když lehounce povolíte, tak otáčky rychle klesnou, takže se dá ve dvou jet 90km/h, při cca 5.200 otáček a motor krásně přede. Maximálku jsem zatím nezkoušel, protože mi o to ani tak nejde, ale když přidáte plyn a včas jej nepovolíte, tak jedete 130:-) Jediné co jsem zkoušel bylo srovnání při tachometrových 150 km/h a co si vybavuji, točil jsem něco mezi 7 tis a 8 tis otáček a pořád to chtělo jet. A to jsem nebyl ani v červeném poli. Sám sebe řadím spíše mezi klidné jezdce, okrsky jezdím tak nějak v rozmezí 80-110 km, na dálnici tomu pak někdy podle počasí přidám, takže má kombinovaná spotřeba je nyní na 3.6 litrů. Poslední výlet s přítelkyní po okrskách a obcemi o délce cca 150 km se dvěma krátkými zastávkami byl za 3.5 litrů :-) což je naprosto perfektní. Vibrace jsou sice menší, ale pořád nějaké, ale to už bych chtěl asi moc. Motor je daleko tišší, v pohodě se dá jet i 50 km po celou dobu v obci bez jakéhokoli zrychlování. Když potřebujete někoho předjet, tak jen prostě přidáte plyn a Buráček se ihned rozjede kopec x nekopec, spolujezdec x nespolujezdec. Pro mne výborná volba.

Takže snad ostatním uživatelům Buráků bude můj příspěvek nápomocen při jejich rozhodování.
Odeslat odpověď