Tak se hlásím do klubu ubroušených uhlíků
Skůtřík přítelkyně - Burák 250 z roku 99., u baráku nenastartoval, baterie stará cca 14 dní, pro jistotu změřená zátěžákem - test O.K., takže co teď?
Všechny plasty dolů a kontrola elektroinstalace, jako první šlo na řadu startovací relé, to je schovaný pod přední maskou, má dva vývody s matkami a po boocích jsou dvě 30A pojistky. Relé musí při startování cvaknout, pokud ne, je po něm, ale i ikdyž cvaká, je nutné ho proměřit zda při stisknutém tlačítku startéru propouští, pokud ne - popelnice. U mě bylo naštěstí dobré (takže prvních 1100 Kč v chalupě), takže jsem pátral dál a protože jsem vyučený kovozemědělec, tak jsem šel hned po startéru, páč drátky to není nic na mě
Milého startéra jsem vymontoval a rozhodl jsem se ho podrobit testu zapojením ,,na přímo" - dva káble (doporučuju opravdové start. kabely, já je mám z káblů od svářečky, ty z Bau jsou na ....) jeden na +pól baterky, druhý na - pól a lehký dotyk o kontakty startéru - výsledek - točí se... V tu chvíli už jsem se viděl jak rozpojuju svazky kabeláže a lovím bobříka prodřené izolace
Po uklidnění z infarktového stavu mě napadlo ho vrátit zpět a ejhle, ani se nehl... A to mi svitlo wodkud vítr vane - uhlíky...
Takže strartér ven, demontáž startéru a zjištění že:
1) netěsní gufero pastorku - ve startéru olej (dost) - vyčištění komplet celého startéru včetně odmaštění, je důležité vyškrábat všechno svinstvo
- z drážek komutátoru (opatrně), drážky musí být čisté, beze zbytků prachu z uhlíků a Cu
- výměna Gufera hřídele pastorku
2) uhlíky jsou doslova ,,zhoblované" tak na 1-2mm - takže přepájení uhlíků (čeká mne zítra)
3) výměna všech O kroužků - jsou tam celkem 3 - dva na víkách a jeden na osazení víka které se zasouvá do karteru
4) nejspíš si i přesoustružím komutátor, nelíbí se mě tam ta ojetá ploška, opět se musí ,,projet" drážky komutátoru
No až tohle bude, tak startér bude ve stavu nového. Pokud by se s tím někomu nechtělo takhle drbat, ve scootlandu se dá koupit nový startér na 250 (asi je stejný jako na 400 ? ) za cca 1300 Kč.
Jakmile budu znát přesnou cenu mojí G.O. tak jí sem dopíšu, ať si může každý zvážit jestli se mu s tím chce/nechce dělat.
Startérům zdar!
Edit:
Tak celková cena opravy je 196 Kč a to jsem koupil o dva uhlíky navíc. Jo abych nezapoměl - rozměr gufer je náslegující:
na hřídeli je gufero s jedním břitem, venek 24mm, vnitřní otvor 15mm, tloušťka 5mm. O - kroužek pro fazky pláště startéru je na obou stranách stejný, venek 56mm a vnitřek 54,5mm.
Jinak buráček nastartoval na první otočení, je to úplně jiná písnička
D