Aneb když něco nefunguje tak, jak má...
Odeslat odpověď

Slaba baterie na PCX a topeni cca 60W

21 led 2025, 16:22

Zdravim, jezdim kuryrem na PCX 2022 a tak jsem udelal topeni v dece, pod zadkem a gripy. Problem je v baterii, nebyla predeslym kuryrem nijak udrzovana (dobit do plna pri poklesu cca na 12,4V) a rok skoro denne na ni jezdil pres 150km (40k za rok) a ja navic mam topeni pres rok. Totiz bez topeni v lete baterie slouzi OK.

Mam relatkami nastaveno topeni jeste 5 minut po vypnuti motoru (i zpozdovac behem startovani), jak chodim do restauraci a za zakazniky topeni rychle vychladne. Proto uvazauju o zapojeni dvou baterii at interval mezi rucnim dobijenim neni tak casty. Puvodne bez tech 5minut alternator zvladal zatez a baterie neslabla, ted mi skoro stale sviti cervena kontrolka baterie po startovani, asi baterie uz nezvlada ani startovaci proud bez vyrazneho poklesu napeti (startovani je bez zateze od topeni).

V tech 5minutach bude asi problem, takto se odebira cca 50-60W, rekneme 5A. Baterie 7Ah zvladne vybijeni 7Ampery jednu hodinu, ze. Vychazi mi, ze alternator vyrobi sotva to co odebiram a tak baterie se postupne vybiji, proto uvazuju nad pripojenim druhe bat. at to vydrzi co nejdele.

A tak resim novou baterii asi stejnou AGM. Lithiova je draha s mensi kapacitou, nejradsi bych si vyrobil vlastni z LiFePO4, mozna. Nebude problem zapojit starou slabsi k nove paralelne? Pak je spolecne dobijet na 14,7V (v zime, v lete na 14,5V) pokud rano bude napeti 12.4V?

Napiste svoje pohledy na vec, diky.

Re: Slaba baterie na PCX a topeni cca 60W

21 led 2025, 17:47

asi by som tento tvoj problem riešil presunutím všetkého vykurovania bližšie k telu. Však takto ťa kus hrubšie oblečenie (kalhoty ) izolujú od toho ohrevu, ktorý je na skutri, nie na tebe.

Takže nie gripy, sedadlo a neviem čo ešte, ale nákup vyhrievaného oblečenia. Rukavice, kalhoty, bunda. A nabíjať, nabíjať všade kde sa dá. Niečo na baterku na skutri, niečo na systéme KLAN-e (alebo niečo podobné).

Ruky riešia sloní uši. To je zadarmová vec (ohľadne spotreby elektriny ), ktorá funguje perfektne. Do toho ked dáš ohrev na nejaké minimum odberu energie, tak tu v strednej europe musíš fungovať celú zimu v pohode.

Skôr ťa potom nepustí do sedla sneh, alebo ľad na ceste, ako nameraná teplota vzduchu.

Re: Slaba baterie na PCX a topeni cca 60W

23 led 2025, 04:47

Diky za postrehy. Je pravda, ze vetsina tepla jde pryc. Krome podsedaku, to jede z USB 5V cca 8W a topi az moc pri venkovnich 15°, ted pod venkovnich 5° je akorat (mam regulator pro omezeni proudu).

Je taky fakt, ze topeni pres deku spatne hreje a pres teple kalhoty taky, vsak trochu tepla citim, to ma cca 35W, fakt plytvani.

Mam hrejivou vestu z aliku a ta se sama vypina, tak ji nepouzivam vubec, mam vysoke plexi s deflektorem aby na me nefoukalo.

Mam sloni usi ale hrejive gripy potrebuju, mam tenke rukavice bez svlikani na ovladani telefonu a na manipulaci s jidlem, gripy mam na 2. a 3. stupen ze 4, i tak to je pres cca 25W.

Na facebooku vysla dobra diskuze. Nakonec zustanu u dvou paralelne zapojenych AGM aku a rekneme jednou za tyden dobiju doma. 5 minut topeni po vypnuti motoru vybiji hodne. Za den mam hodne zastavek a startovani. Taky tam pisu, ze mam hrejive vlozky do bot na powerbaknu, to je skvele, jen se nesmi zaparovat nohy...
https://www.facebook.com/groups/1626314 ... 4501937688

Ted v Praze je sucho a neni problem jedit i vecer pod 0°, tak jak to mam vubec nikde nemrznu. Na snehu na skutru to opravdu nejde.

Re: Slaba baterie na PCX a topeni cca 60W

27 led 2025, 19:50

Možná bych nedával 2 baterky úplně natvrdo paralelně, ale oddělil je "dobíjecím relé", v principu něco takového https://www.elancar.cz/rele-pro-dobijen ... 09089.html . "Hladové" spotřebiče pak připoj na 2. baterku. Pak budeš mít jistotu, že v té hlavní zbyde dost energie pro start a jízdu. Fajnšmekr by asi doplnil i nějakou ochranu proti hlubokému vybití 2. baterky.
Odeslat odpověď