Čerpáno z odkazu na první straně sekce od Geka http://www.k1400.cz/clanky/radime/konkretne/aku/obecne/akumulatory.pdf
Pojem VRLA (z anglického Valve Regulated Lead Acid) je označení pouze pro bezúdržbové ventilem řízené olověné akumulátory "bez udání technologie akumulátoru".
Typy akumulátorů:
- zaplavené elektrody (WET )- klasická olověná
- AGM ( Absorbed Glass Mat) - při pohledu do baterie vypadá jako suchá - nedolévat
- gelová (pozor - řada činský výrobců je označuje jako AGM)
Samovybíjení akumulátorů je realitou každého provedení akumulátoru.
Hluboké vybíjení – vždy zkracuje životnost akumulátoru.
Je to takové vybíjení, při kterém napětí klesá k hladině 11,0 V, nebo i pod ní. Takto vybitý akumulátor musíme ihned nabít, jinak jej ohrozíme masivní sulfatací. Udává se, že akumulátor se zaplavenými elektrodami vydrží hluboce vybitý nejvýše 1 až 2 dny, gelový až 4 týdny. AGM bude asi někde uprostřed. Ale doporučuji, v zájmu zachování zdraví akumulátoru, jej do takové situace vůbec nepřivést, protože po hlubokém vybití se nám už nemusí podařit akumulátor znovu oživit. Pro zachování dlouhé životnosti baterie je však nutné ukončit její vybíjení vždy daleko dříve a to nejpozději při vyčerpání 75 až 80% její kapacity, tj. při napětí naprázdno 11,9 až 12,2V dle typu a provedení akumulátoru.
POZOR - Ca/Ca technologie baterie jejichž desky jsou pro vyšší tuhost legovány vápníkem je na pokles napětí mnohom citlivější. Vůči dříve používanému antimonu snížila tato technologie spotřebu vody až na čtvrtinu, proto baterie tohoto principu bývají bezúdržbové. Snesou vyšší proudy, ale v případě hlubokého vybití vyžadují speciální postupy následného nabíjení, jihž nejsou levné hobby nabíječe schopné. V případě hlubokého vybití k hranici 10,5V se obvykle úplně zničí.
Udává se, že pravidelné vybíjení (cyklické vybíjení/nabíjení) do ztráty 10% kapacity významně nesnižuje životnost akumulátoru. Vybíjení do poloviny kapacity snižuje životnost asi na pětinu (5 x ), vybíjení do úplného vybití snižujeme životnost baterie asi na desetinu (10 x).
Aktualizace 24.8.15
====================
http://eshop.bateria.cz/olovene-akumulatory/serie-hzb-6v-a-12v---zivotnost-12-let.htm (?? zajímavá životnost)
Graf ukazuje dosažitelný počet nabíjecích cyklů v závislosti na hloubce vybití baterie (přeneseně - jak brzy nebo často nabíjím nebo jak jej držím stále nabitý). Graf ukazuje počet nabíjecích cyklů - ne životnost v čase i když údaje trochu souvisejí.
Svislá stupnice grafu vybití ukazuje procento vybití ( ne procento aktualní kapacity)
Horní křivka: Gel - technologie HZY-EV ... cyklické nabíjení pro pohon elektromotorů
Vybití 10% - 3500 cyklů
Vybití 20% - 2000 cyklů
Vybití 30% - 1250 cyklů
Vybití 40% - 800 cyklů
Dolní křivka: AGM - technologie HZB ... určení pro trvalé dobíjení v zálohovacích systémech
Vybití 10% - 1500 cyklů
Vybití 20% - 1200 cyklů
Vybití 30% - 850 cyklů
Vybití 40% - 700 cyklů
====================
Nabíjení - musí být použita "moderní chytrá nabíječka"
Maximální hodnota napětí je kritická, její překročení akumulátor poškozuje !
- klasický se zaplavenými elektrodami bezúdržbový (16,2-16,8V) - postačuje klasická nabíječka
- vázaný elektrolyt AGM (14,4-14,6V) - někdy je na nabíječce označeno jako zimní nabíjení
- s vázaným elektrolytem - gelový (14,1-14,4V)
Přepínač auto x moto určuje nabíjecí proud, po dosažení max napětí nabíječka přejde do udržovacího modu.
Malé výkonné baterie jsou citlivé na vysoké nabíjecí proudy. U motobaterie nepoužívat nabíjecí proudy přes 3A, spíše doporučené 1/10 kapacity.
=======================
Resume
- Pokud jezdím hodně, měl bych občas zkontrolovat napětí nabíjecí soustavy. Jakákoli vada nabíjení se musí řešit ihned. (U vybité baterie může být indikované napětí na počátku nabíjení i trochu vyšší)
- Pokud jezdím krátké jízdy [méně než 30-50 km, svítím a několikrát startuji] - - nabíjím baterii každé 1-3 měsíce nebo častěji - popř. držím na konzervační nabíjení. Kupodivu zejména ve vedrech je samovybíjení rychlejší. (nabitá baterie by měla mít v klidu, 4 hod po odpojení nabíječky >12,6-12,8V; 12,5V=75% kapacity, v mrazu cca o 0,5V více)
- Vyhýbám se hlubokému vybití baterie, vysokým teplotám.
=================
18.8.15 19:16 doplněno: Odkaz na manuál aku YUASA YT12A-BS (12V 10Ah) používaný v Downtown: http://www.buchtik.eu/kymco/Manual%20Yuasa%20aku_2014_cz.pdf
Test akumulátoru voltmetrem
Na rozdíl od konvenčních akumulátorů se AGM typy nedají testovat hustoměrem, protože jsou utěsněné. Pro test napětí naprázdno se může použít voltmetr. Test se může provádět u obou typů konvenčních i AGM akumulátorů. Před provedením testu napětí naprázdno musí být akumulátor plně nabitý. Nabití akumulátoru použitím nabíjecího systému vozidla nebo nabíječe akumulátorů vytvoří „povrchový“ náboj na jeho článcích. Tento povrchový náboj se musí před přesným testem napětí naprázdno odstranit. Pro jeho odstranění zapnout na tři minuty klíčkem zapalování a pak ho vypnout. Nyní nechat akumulátor asi 10 minut odpočinout. To není nutné, když už stál 1 h po úplném nabití. Připojit k němu digitální voltmetr, červený přívod ke kladné svorce, černý k záporné.
Napětí naprázdno indikuje, kolik procent z nabití se dosáhlo. Napětí naprázdno 100% nabitého AGM akumulátoru je 12,8 až 13,0 V. AGM akumulátory nabité na 75 – 100% mají napětí 12,5 až 12,8 V. Konvenční akumulátory mají napětí naprázdno nepatrně nižší: 12,6 V (12,8 V s aditivem Sulfate Stop) pro 100% nabití a 12,4 V pro 75% nabití.