Aneb když něco nefunguje tak, jak má...
09 čer 2010, 18:38
Zdravím ve spolek. Už jsem to sice nakopl ale zjistil jsem, že tématicky v jiné sekci.
Mám Runnera který je vyroben na konci 2005 l.p. nyní ho již mám druhým rokem má najeto 6500 km. Se skůtem jsem maximálně (no vlastně né až tolik viz dále) spokojen. Do města si nedokážu představit nic lepšího. Skútr jede výborně, má zrychlení, kultivovaný chod a bezvadně startuje (až na mrazy ... to je bída). Můj problém je však v tom, že se spotřebou pohybuji na 6,5 litrech v kombinovaném režimu což je dost, zřídkakdy jedu víc než 90km/h a moje stadartní délka cesty je cca 10km. Bohužel netuším čím to může být protože motor funguje opravdu bezvadně a mechanické ztráty jsem taky nezaznamenal.
Před dvěma lety jsem si zakoupil Multivar, který jsem po jedné sezoně demontoval a zpět nahradil origo variátorem. Mělo to za následek mírné zhoršení akcelerace, mírné snížení spotřeby, snížení provozních otáček. (to jen pro info)
Pokud by měl někdo rozumný tip, ideálně podložený zkušeností, jak na spotřebu byl bych velmi vděčný. Mne pro začátek napadlo zkusit změřit emise, protože nevím čeho se mám chytit. Klidně bych dal skútra do servisu ale obávám se, že vytopím 3 litry a nic se nezmění.
09 čer 2010, 20:29
Vyznáš se v tom aspoň trochu? Díval ses, jak vypadá svíčka? ?Může to být bohatá směs...
Kdy naposledy jsi čistlil vzduchový filtr? Může být špnavej-ucpanej
09 čer 2010, 23:23
je to stříkačka a jezdíš relativně krátké trasy jen tak tak na zahřátí motoru mohlo by to tam cpát více benzínu
protože je to studený, když si uděláš vyjížďku tak na 80-100km je to na spotřebě poznat?
Pak je ještě jedna možnost termostat třeba na jednom vláknu to řešili u 500stovek Aprilia Atlantic
http://www.skutrforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=3549&p=88872&hilit=benz%C3%ADn+v+oleji#p88872ale tam to dělalo jiné problémy
ale 6.5 je na stříkačku dost
10 čer 2010, 06:37
Díky za tipy hoši. Je to karbec
Filtr je OK a směs možná(!) taky. JInak si myslím že by to čoudilo a nejelo, ale jede fakt pěkně.
Musím říct že mně termostat napadl taky. Jelikož ručička teploměru se jen velmi líně zvedá od dna, téměř vůbec. A prakticky vyskočí až když popojíždím v kolonách. Zkusím povařit jestli funguje a na to ostatní taky mrknu. Dám vědět.
10 čer 2010, 17:28
Ten termostat pojede, ale spíš bude určenej do většího tepla, který u nás není, takže bude předimenzovanej...já to mám stejný a vyřešil jsem to tím, že jsem dopředu do chladiče narval kus hadry a zakryl část chladiče a hotovo.
10 čer 2010, 21:43
Člověče nevím. Dneska byl hic jako kráva a ručička se hla jen půl dílku od dna C(old) a to jich je tam šest než začne červená. A to mám žaluzie furt zavřený. Musím mrknout do příručky jak se k němu dostat. Taky nevím jestli ho třeba můj předchůce nevyhodil úplně.
Nebyl by někdo kdo by mi řekl jak se pohybuje teplota u jeho Runnera, myslím ručičku v rozsahu budíku. Myslím že 3-4 km by měly na zahřátí stačit když je venku 18°C.
Pokud selže tenhle pokus tak jsem připraven jít do demontáže/kontroly karburátoru bo nevím co jinýho, ale 6,5 litru je vražda ... u Nexusu bych to skousnul, ale ne u Raňáka.
10 čer 2010, 22:42
Tak pokud se ti to nezahřeje tak je jasný že ti zvedá spotřebu právě to...ale co já vím tak studenej motor zvedne spotřebu max o litr nebo spíš míň ale určitě zvedne...u runnera se dají zadělat klapky do chladiče? tak to je supr vychytávka...no je možný že ten termostat vytekl a nefunguje nebo to máš stejný jako já že je stavěnej do většího tepla(Itálie atd)..zkus ho zkontrolovat a uvidíš. Najdeš ho hned u válce kousek od umístění svíčky, v místě kde jde hadice nebo trubka z válce, tak v tom spoji když to odpojíš je termostat..ale prvně musíš vypustit chladící kapalinu
11 čer 2010, 03:33
U Runnera jde zavřít klapky topení, což ale na chlazení nemá prakticky žádný vliv. Prostě při zavření těch klapek jde část ohřátého vzduchu místo na nohy rovnou pod kola, na chlazení to má minimální vliv. Obecně je ale Runner na naše prostředí přechlazený. Např. za deště se můj Runner ohřeje jen do půlky stupnice a víc ani ň. Dokonce jsem se po jedné jízdě na podzim v dešti ptal hlavního importéra, zda má vůbec Runner v okruhu termostat. Odpověď zněla, že ano, ale pro konstruktéry Runnera extrémně nízké teploty začínají už na +15°C !
Takže v mém případě jsem po této informaci vyřešil ohřev motoru tak, že jsem 3/4 chladiče přelepil izolepou a ani v 25°C se takto zalepený motor neměl snahu přehřívat. Až bude přes 30°C a motor bude mít snahu se přehřívat, tak tu izolepu jednoduše strhnu.
Takže jednoduché řešení je zakrýt většinu chladiče, pozorně sledovat teplotu, vyjet 1-2 nádrže a porovnat spotřebu. Nicméně pokud se motor neohřeje ani v 18°C, tak to pravděpodobně bude chtít termostat zkontrolovat.
11 čer 2010, 07:29
Jo topení na nohy, tak to jo, to je dobrá vychytávka. Jinak s tím přechlazením to bude přesně jak píšeš...je to v tom termostatu, kterej je dělanej to větších teplot..asi by to řešila výměna termostatu, ale mě by vyšel na necelej litr, to budu radši řešit tou hadrou a potom s měnící teplotou budu ubírat, protože je lepší mít motor teplejší než pořád studenej. Já jezdil celou sezónu tak jak to bylo a nikdy mi teplota nestoupla ani přes 30°C...teď mám scoota rozdělanýho (měním kroužky), takže zjisti¨ím jak to pomáhá a vyladím až mi pojede.
11 čer 2010, 08:03
IMHO problém, minimálně v mém případě, není v termostatu. Termostat bude spínat dobře, ale i zavřený termostat musí umožňovat nějaký minimální průtok chladicí kapaliny. Problém je v celkové kostrukci, kdy motor díky svému umístění je chlazený i vzduchem, který kolem něj proudí a tak ho ochlazuje. A pokud se k tomu připočte i přítok chladné vody z chladič, je výsledkem přechlazení. Rapidně to je vidět právě za deště, kdy vodní mlha dopadající ze spoda na motor ho chladí účiněji než vzduch, dokonce tak účinně, že by žádný chladič nebyl v tu chvíli potřeba.
Ideální by tedy bylo zaizolovat ne chladič, ale motor. Jenže jednak by s tím bylo více práce a za druhé by bylo potřeba důkladně zvážit, kterou část neizolovat. Chladicí kapalina totiž neochlazuje všechno. Takže ta izolepa před chladičem je sice primitivní, ale jednoduché a dostatečně funkční řešení.
11 čer 2010, 18:33
LOL jenomže tobě to žere 2,7 a mně to okusuje i trávu podél cest.
Je evidentní že motor pracuje podchlazen. Dnes jsem orientačně (nemám teploměr) vyzkoušel termostat a vypadá to že funguje. Příručka uvádí, že má otevírat při 69-72°C. Když je zavřen tak je po 3/4 obvodu mezera cca 1mm, což beru za dobrý. Zakryl jsem ze 3/4 chladič lepící páskou, teplota po 9ti km vystoupala na lehce nad jeden dílek. Jel jsem v kuse ... žádný semafor ... nic.Zkusím ještě dál zakrýt. No vysoká spotřeba bude patrně způsobena i něčím jiným neboť nevěřím že po dosažení optimální provozní teplota klesne o 2 litry. Chjo asi ho přejedu nakladačem a koupím něco jinýho