Aneb když něco nefunguje tak, jak má...
Odeslat odpověď

Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

27 dub 2012, 09:14

Zdravím, projevila se mi závada, kdy z kanálku u vodní pumpy tekl olej (může téct voda, záleží z který strany povolilo těsnění). Protože jsem o tom nenašel žádný úplně relevantní informace, prohledávám net a založím tohle téma, aby to někomu pomohlo a nemusel rozebírat celý víko jako já. Tady je odkaz na opravu bez demontáže:
http://www.scribd.com/doc/40771109/Piaggio-BV-500-E3-Water-Pump-Integral-Seal-Replacement

Obrázek všech dílů včetně popisu:
http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Piaggio&T=X9%20500&Y=2002&L=PI_X9_500&O=IGNITION%20COVER-%20OIL%20FILTER&F=PI_X9_500_AO&L2=PI_X9_500_AO

Opravná sada zatím nejlevnější:
http://www.ebay.co.uk/itm/Piaggio-Beverly-500-water-pump-repair-kit-impeller-EU3-/230384892524

Jen těsnění:
http://www.scootland.cz/zbozi/piaggio-gufero-8x16x7/
http://www.scootland.cz/zbozi/piaggio-tesnici-gufera-vodni-pumpy/

tady skladem:
http://www.skutry-malsice.cz/gilera/nexus-500-06/tesneni-vodni-pumpy-piaggio-4002.html#content

Někde píšou, že jsou dva druhy, ale zatím jsem v tom nějak neobjevil rozdíl. Jinak sháním těsnění pod to víko, dle obrázku číslo 9. Jsem z Č. Budějovic a nějak nemůžu najít nějakej rozumnej servis, případně u koho objednat origo díly. Poradí někdo?? :wink:
Naposledy upravil KYBLOS dne 02 pro 2013, 02:09, celkově upraveno 3
Důvod: Sloučeny 4 příspěvky pod sebou

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

27 dub 2012, 09:51

Tak tomuhle říkám kolegiální přístup! Kámo smekám. Málo kdy se vidí takový charakter. Oceňuji o to víc, protože jsem měl to samé a jak jsem psal už ve vlákně "X9", dal jsem za opravu (vč.reopravy reklamací) skoro 10tisíc u dealera.. V té době jsem ještě různá fóra a info z netu moc neřešil. Dnes vidím, že tím lze ušetřit i spoustu peněz a času :wink: No a ty dva druhy, ty rozdíly jsou pravděpodobně v tom, jde-li od 500ccm nebo 250ccm(apod.) Protože mě tenkrát argumentovali tím, že podle ofic.katalogu na mojí 250-tku nejde objednat do vodní pumpy nic správně páč tam mám atyp, prý pumpu co dávali do 500ccm.. Minimálně dle počtu děr pro šrouby na víku a tvaru víka to nebyla pravda. Možná co se vnitřního složení pumpy týče tak ano. Dávej si pozor při montáži toho kroužku s pružinou jak moc to nalisuješ / narazíš zpět. Oni mi to tenkrát nedorazili do správné pozice / vzdálenosti, pružina nevytvořila dostatečný přítlak a voda tekla z kanálku dál. Takže celá akce se opakovala. Ten kanálek je tam právě pro ochranu aby když teče voda, tekla ven a ne do klikové skříně.. Tak mi to aspoň tenkrát vysvětlili. A v jiném servisu zas řekli, že je to normální, že kapak může (právě z toho bezpečnostního důvodu). Jenže jet někam na dovču 500km a víc, to aby se člověk bál, aby měl 10litrů vody na dolívání sebou... Takže za mě ještě jednou díky (ikdyž pozdě) za poskytnuté info :!: :wink:

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

27 dub 2012, 10:15

Zdravím. Jsem právě po opravě vodní pumpy a tak mohu sdělit toto: dvě verze hřídelky jsou u Aprilie, u Beverly je jen jeden typ. Hřídelku většinou měnit netřeba. Oprava sama o sobě není složitá. Je třeba sundat víko motoru vyměnit těsnění pumpy, dále těsnění pod víkem a nezapomeňte jako já na kroužek pod vodní pumpou, jinak vám to poteče a budete vypouštět kapalinu znova. Po nalití kapaliny je tŕeba chlazení odvzdušnit šroubkem ve hlavě pod sedlem, jinak se vám motor zachvíli přehřeje a hrozí zadření.
Jak píše předchůdce existuje jednodušší a rychlejší způsob, ale je potřeba speciální přípravek. Pokud někdo víte kde ho sehnat, podělte se o tuto informaci, protože tato závada je u těchto motorů prý celkem běžná a kdo má furt sudavat ty plasty....

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

27 dub 2012, 10:21

Copa tě ta sranda vyšla? Zrovna jsem psal mail do místního servisu, tak jsem zvědavej...

12.5. edit:
Takže můj skůtr vlastnoručně opraven. Byl jsem ve třech místních servisech, ochota nula, nakonec že prý díly objednají, dodání 4 týdny a cena cca 1500,- za díly a práce na dvě hodiny, když jim dodám sundaný víko. Zavolal jsem do jinýho servisu v Malšicích, pán mi dal číslo na člověka, co to spravuje. Ten měl všechny díly skladem a ochotně mi je obratem poslal (kupoval jsem těsnění pod víko, keramickej kroužek s tesněním na hřídelku vodní pumpy, cena s poštovným 700,-). Olejový těsnění, kvůli kterýmu jsem to vlastně celý musel dělat mi poradil, ať koupím normálně v obchodě se simeringama. Měli ho skladem a stálo 12,- Kč!!! Stačilo říct rozměr. Tak jsem dneska všechno smontoval a světe div se, nic neteče, skůtr jezdí a aspoň jsem si při tý rozborce opravil i popraskaný kabely od alternátoru (nechápu, jak to mohlo dobíjet, dva byly úplně speklý dohromady bez bužírky, třetí opečenej). Taky jsem při tom zjistitl, že mi netěsní spona hadice u chladiče, tak jí rovnou vyměnil.

Jinak jsem našel další zcela nejlevnější sadu zde:

http://www.motorkar.net/kyoto-chlazeni- ... 70705.html

K tomu jen sehnat těsnění pod víko a může si to každej spravit sám :-) Případné dotazy rád zodpovím. Fotky jsem nedělal, bylo to ukrutně špinavý (víko jsem nakonec umyl v naftě, pak v umyvadle jarovou vodou a kartáčkem na zuby).
Naposledy upravil KYBLOS dne 02 pro 2013, 02:10, celkově upraveno 2
Důvod: Citace posledního příspěvku. Sloučeny dva příspěvky pod sebou.

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

14 kvě 2012, 22:43

...a mohl by jsi nějak upřesnit ten postup. Mě to taky začalo a už objednávám díly.
...a nevíš náhodou rozměry toho olejovýho těsnění ???

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

15 kvě 2012, 06:54

Rozměry dodám až budu doma, ale jsou rozkreslený v každým návodu. Jinak rozebrat do jde rychle. Sundat výfuk včetně svodu (3šrouby a 2 matice, kvůli přístupu i plasty na tý straně. Pak jsem odšrouboval kryt vodní pumpy (6x šroub, tím vylít vodu do nádoby - měl jsem tam jen vodu, takže jsem neřešil, že to teče po bloku), potom vylít olej (nebo v obráceným pořadí, je to jedno). Musí se vymontovat olej filtr. Vytočit 14 šroubů (4 délky), odpojit odsávání nahoře a čidlo mazání. Tím se sundá celý kryt !!! doporučuju ho sundavat opatrně, abe se ti nezničilo papírový těsnění, co je pod ním, ať se nemusí měnit. Ještě je tam stator alternátoru, nemusí se odpojit, jen vytočit 3xšroub z víka a 2x z držáku kabelu a víko je volný. Pak povolit matici na hřídelce čerpadla, vytáhnout hřídelku druhou stranou, za pomoci šroubováku vyjmout těsnění hřídelky, pod ní je keramickej kroužek v gumě, taky opatrně vydloubnout. Pod tím je simering na těsnění oleje, ta malá potvora za 12,- kvůli který to teče. To opatrně bez poškození hliníku okolo vydloubnout (těsnění jsem zcela zničil, ale mění se :-)) Celý víko jsem vydrhnul. Nový olejový simering jsem natlačil na místo pomocí asi 12 ořechu z goly (aby měl stejný průměr), pak na místo zatlačit keramický v gumě (pomocí třeba rukojeti šroubováku). Protáhnout hřídelku, nasadit na ní poslední těsnící element, zpátky vrtulku a matici (nastavit si otočením hřídelku do pozice, aby výřezem zapadla do náhonu z motoru. Těsnění pod víko nandat na blok motoru a opatrně nasadit kryt. Postupně dotáhnout všechny šrouby, začal jsem od spodu. Víko vodní pumpy jsem ani neodpojoval od hadic. Pak všechno zašroubovat zpět, mimo plastů, nalít vodu, odvzdušnit, nalít olej s filtrem a nastartovat.

Zní to takhle docela složitě, ale není se čeho bát. Když bych to měl dělat příště, tak je to rychlovka.

8:24 edit:
Tak rozměr těsnění je 8x16x7, je to nakreslený v mým příspěvku v uvedeným odkaze výše.
Naposledy upravil KYBLOS dne 02 pro 2013, 02:11, celkově upraveno 1
Důvod: Sloučeny dva příspěvky pod sebou

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

03 čer 2012, 17:12

Ahojky zdravím všechny
Chtěl jsem se zeptal jaká byla intenzita vytékání vody nebo oleje z přepadu od pumpy před opravou ? Mě se asi po 1000 km dvakrát vyteklo trochu oleje , zůstalo to na bloku , ani neukápl .
Zdali je toto ještě v normě nebo jestli nemá téci vůbec nic ?

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

03 čer 2012, 18:21

Mě to teklo úplně proudem hned po nastartování. Pokud to jen kápne, tak bych to nechal, ale určitě to značí,že už se blíží oprava.

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

03 čer 2012, 19:09

Díky za odpověď , tak to snad ještě vydrží , jen mě děsí to sundání celého víka . Jak jsem vyčetl tak ten origo stahovák běžně není . Nebo , že by značkový servis ?

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

03 čer 2012, 19:19

On na to v podstatě žádnej stahovák potřeba není. Určitě by to šlo nějak vydolovat třeba šroubovákem, ale stejně je potřeba to vyčistit, to víko je v klidu, jen dát bacha na těsnění.

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

18 čer 2015, 11:00

Hezký den všem. Tenhle problém řeším teď na Scarabeu. Z dé dírky na čerpadle mi těče chladící kapalina. Podařilo se někomu udělat výměnu toho těsníciho kroužku ze strany vrtulky bez demontáže víka a bez toho speciálního stahováku, který je v tom odkaze u prvního příspěvku?
Nemůže to souviset s velkým tlakem v chladící soustavě? Třeba špatné odvzdušnění expanzky?
Díky za rady.

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

18 čer 2015, 11:03

Žádnej stahovák nepotřebuješ. Tlakem to není, chladicí okruh je uzavřenej a pokud je vyšší tlak, tak to uteče expanzkou. Tam nic nenastavíš. Normálně ti odešlo to těsnění na straně vody. Rozebrat a vyměnit obojí, když už se to bude dělat.

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

18 čer 2015, 11:11

Asi se tomu nevyhnu. Čekal jsem radu typu že to opravím tlačítkem "RESET" na přístrojovce. :D

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

18 čer 2015, 11:40

To scarabeo500:
Odpověď máš ode mě v SZ :)

To všichni:
Jo a pozor na orezlou hřídelku :!: :!: :!:

Re: Piaggio X9 500 evo - těsnění vodní pumpy

18 čer 2015, 20:59

Tak vodní pumpu mám rozebranou. Jen plastové víčko, vrtulku a to těsnění na vodní straně. Hřídelka vypadá solidně, tak zkusím vyměnit jen tu vodní stranu. Tahle část demontáže byla tak jednoduchá, že si ji vpřípadě neůspěchu klidně zopakuju.
ALE to hlavní všichni a všude varují před tím, že jsou dva rozměry hřídelek. Jaké jsou ty rozměry? Někde jsem se dočetl 20 nebo 30. Ani jeden z těch rozměrů tam nikde nenaměřím. Hřídekla má průměr 8mm, otvor ve kterém je natlačený ten grafitový kroužek těsněný gumou má 22.5 mm (blbě se tam strká šuplera) osazení ve kterém se volně otáčí ta druhá část která drží na hřídelce má 25mm. Co konkrétně mám změřit abych koupil správné těsnění???
Odeslat odpověď