Pro pobavení k tématu jeden z mých záznamů údržby:
Výměna mot. oleje, filtru a benzínu - 19.5.2018 - 63482km
12.května jsem jel na tradiční sraz do Šlapanic a benzín mi vyšel akorát do Vyškova, a tak jsem se poprvé stavil v tamnější Benzině na levé straně při výjezdu z města. Uviděl jsem stojan označený Efecta, zajel jsem k němu vzal pistoli a začal tankovat, trochu mě zarazilo, že pistole nešla zastrčit do hrdla nádrže ale neseplo mi to a začal jsem tankovat s pistolí jen přiloženou k vrchu hrdla nádrže.
Že tankuju naftu jsem si uvědomil až po natankování 4,2l.
Ten stojan totiž nebyl samostatný, jak jsem u Benziny zvyklý, ale společný s naftou bez nějakého výraznějšího rozlišení.
Polovina s naftou blíž ke mě byla černá a tak nevýrazná, že jsem viděl jen vzdálenější zelenou polovinu stojanu s Efectou. Tankovací pistole jsou z boku, při příjezdu ke stojanu je vidět jen jedna bližší, na rozdíl od novějšího společného stojanu, který mé tři rozlišené tankovací pistole vedle sebe.
Co teď? Rozhodl jsem se dotankovat plnou, abych naftu rozředil ale moc jsem ten poměr neodhadl, jak jsem později zjistil.
Z 15,5 litrové nádrže bylo 4,2 l nafty, což je 27%
Při pozdějším pátrání po informacích se v článcích na netu nejčastěji objevovaly
informace o max. 10% při kterých není potřeba žádný zásah.
Příště bych po nynějších zkušenostech raději naftu z nádrže vysál.
Takže jsem zaplatil naftu a benzín a jel do Šlapanic.
Motor chytl na drc, protože byl horký a v palivové soustavě ještě benzín, ale
po ujetí pár set metrů, až se směs s naftou začala spalovat/ nespalovat, bylo jasné, že motoru moc nechutná.
Při pomalém přidávání plynu a ustálené rychlosti se motor nijak nebránil, jen trochu klesl výkon, protože se směs húře spalovala, nafta dobře hoří až při daleko větším tlaku a teplotách.
Rozdíl bylo cítit, když jsem vzal za plyn při akceleraci, začalo se ozývat klepání - detonace, protože směs s naftou měla málo oktanů, takže jsem musel s plynem opatrně.
Normálně jsem dojel do Šlapanic, nevadilo ani zastavení u semaforů před uzavírkami, volnoběh držel, jen rozjíždět jsem se musel opatrně.
Na srazu jsem byl asi 3 hodiny - bylo tam spousta známých, takže jsem s nimi zašel i na oběd do Šlapek, mluvilo se samozřejmě i o této mé nepříjemnosti a padl názor, že by to snad vadit nemělo, že bych měl dotankovávat a ředit směs nejlépe 100 oktanovým benzínem, ale také obava, zda půjde motor nastartovat až vychladne.
Po návratu z oběda už jsem se dlouho nezdržel, chtěl jsem to vyzkoušet.
Studený motor se bránil daleko víc, po nastartování několikrát zdechl, otáčky volnoběhu byly o třetinu nižší, s většími výkyvy a než se motor zahřál, nebylo možno vůbec přidávat plyn - motor hned zhasl.
Nicméně s opakovanými starty po mírném zahřívání se to zlepšovalo a asi na čtvrtý start už volnoběh jakž takž držel, po zahřátí už šlo přidávat plyn.
Takže jsem odjel k domovu, cestou se vyvaroval akcelerace, aby zase nedocházelo k detonačnímu klepání a v Holešově jsem po ujetí 100km dotankoval plnou Efecty, což bylo 4,43 litry ( docela dobrá spotřeba s 27% nafty
, čímž jsem zředil poměr nafty ve směsi na 20%. Při cestě z benzinky domů jsem zkoušel znovu vzít za plyn a akcelerace i zvukový projev motoru už byl naprosto normální. To mě trochu uklidnilo a myslel jsem, že už to tak nechám a tuto směs budu dále vyjíždět a ředit a pondělí jsem normálně vyrazil do práce.
Jenže úplně normálně ne! Při startování studeného motoru při odjezdu z domu i z práce byly projevy stejné jako se směsí 27%, tzn zdechání na volnoběh, nemožnost přidávat plyn. Doma jsem ještě pozjišťoval další info.
Nafta v benzínu do 10% se neřeší, pokud je i větší procento je mastná, nepoškodí motor, ALE může zničit katalyzátor, palivový filtr a nespálená nafta se dostává přes pístní kroužky do oleje, začne ho přibývat, ředit a tím ho znehodnocuje, časem dochází k horšímu mazání motoru, můžou se poškodit svíčky, dochází k většímu zakarbonování spalovacího prostoru.
Po příjezdu z práce jsem zkontroloval množství motorového oleje.
Před jízdou do Šlapek jsem měl v kontrolním okénku polovinu a dnes maximum.
Pod tlakem těchto informací a špatných studených startech jsem se rozhodl, že přeci jen vyměním benzín, motorový olej i filtr.
Od úterka až do soboty pršelo, takže jsem už na skútru nejel, sehnal jsem olej a filtr a v sobotu se do toho pustil.
Naposled jsem s 20% směsí motor zahřál a olej vypustil a spolu s filtrem vyměnil.
Trochu jsem měl obavy, zda do nádrže přes nalévací hrdlo půjde strčit nějaká hadička - zda tam nebude nějaký zpětný ventil, klapka nebo sítko, ale bylo to
bez problému.
Použil jsem poměrně silnou opletenou průhlednou - pr.11,5/6,5 délky 1m, která se při pootáčení dala celá zasunout až na dno nádrže, do ní po roztažení jsem ještě nasadil tenší (pr.8mm) průhlenou bez opletu také délky 1 metr aby dostala až do kanystru na zemi.
Vycucl jsem celkem 13 litrů 20% směsi, počítal jsem, že bych měl ven dostat 13,5 ale spotřeba byla přeci jen trochu vyšší, takže jsem ven asi dostal opravdu všechno. Benzín jsem vytahoval na hlavním stojanu, zkoušel jsem potom ještě pokračovat na policajtu a s tenší hadičkou, ale už to bylo jen nepatrné množství, jen obsah té hadičky co jsem použil pro vysávání.
Nalil jsem z kanystru 5 litrů Efecty a jel dotankovat ještě 8,5 l do Holešova.
Start už byl po výměně normální, jen ze začátku, než odešla špatná směs z čerpadla a palivového vedení, to ještě bylo znát, pak už se motor rozběhl jako za mlada.
Budu dále ještě sledovat stav oleje každý týden a projevy motoru při studených startech, doufám, že nebudu muset vyměnit i svíčky (mám tam iridiové) .
Stav motorového oleje v po výměně v Ne ráno v kontrolním okénku: 3/4.
Kontrola stavu oleje 26.5.2018 v Ne ráno - plný stav - nahoře bublinka spodním okrajem po horní rysku,
starty i studené naprosto normální na drc.
Kontrola stavu oleje 13.6.2018 - 64292km -
v okénku stejně jako minule, nepřibývá, neubývá, takže všechno ok, další sledování není třeba.
************
Tož tak, dávejte bacha hlavně tam kde nejste zvyklí tankovat a pokud se stane, tak ideálně ihned naftu odsát nebo po příjezdu rozhodně vyměnit i olej a filtr.