Ahoj,
kontroloval jsem si chování Super 8 (mám čtyřtakt) při dobíjení baterky a s hrůzou jsem zjistil, že stabilizuje vysoko, na 14.5 - 14.6V, skoro lhostejno jestli se světly nebo bez. Na volnoběh pochopitelně méně, ale v otáčkách to skutečně leze chlup nad 14.5V. Jezdil jsem s voltmetrem na kolenou a měřeno bylo přímo na baterce (gelovka 7 Ah) a upřímně řečeno moc se mi to nelíbí, pro gelovku tenhle stav není doporučen, tedy 14.5V dosáhnout může ale je to horní napětí pro nabíjení v cyklickém modu (tj. někde mimo nabíjím nabíjím a když napětí vyleze tak to nabíjení ukončím) - zde se ale baterka přeci udržuje v trvalém modu tj. napětí těch 14.6V tam je a bude celou dobu co je motor v chodu a pokud bych jel v kuse 300km třeba 6h, bude jí celých 6h držet na těch 14.6V a to gelovka přece musí zaplatit životem...
Tak mám 2 dotazy:
1. může mi někdo kdo má Super 8 (anebo obecně kdo má Kymco 50ccm - asi to bude jedno a totéž) změřit kolik mu to dobíjí? Rád bych se dobral jestli je to výrobní rozptyl, úlet nebo chyba.
2. netušíte někdo z hlavy jestli je tenhle dobíjecí obvod seřizovatelný nebo je to obyč spotřební díl bez možnosti jakýhokoli zásahu? Jestli je to seřizovatelné musím to nějak ubrat a pokud není, tak musím asi vymyslet jak vyřešit ten cca skoro 1V co to podle mého soudu dává navíc - nerad bych si tím odrovnal baterku. Na krátký jízdy to asi snese ale plánuju i delší a jet to s bublající gelovkou fakt nechci.
Přišel jsem na to právě po jízdě, kdy se baterka docela ozývala svižným bubláním, tak jsem vzal V-metr nakopnul to, dal si ho na klín a vyjel - a nestačil se divit. Přitom regulace skutečně funguje, jen je to celé posazené neúměrně vysoko. Díky za tipy.
No já nevím jestli je to v normě - u auta s baterkou nalitou kyselinou určitě, ale pro gelovku nevím nevím, to už je nad plynovacím napětím, tj. rozkládá se v ní voda a uvolňují se plyny (a to odpovídá na to pobublávání). A až v gelovce voda dojde (všecka se rozloží a uteče jako bubliny), baterka vyschne a pak se vyhodí. A co mám jinou gelovku (úplně jinou - do alarmu) tak tam píšou že pro trvalý záložní dobíjení je to jen 13.8V.
Podle mě agility bude mít baterku stejně, tj. v přední podlážce (2 šrouby + zacvakávací výstupky). Bacha na ježdění s V-metrem, člověk čumí na čísla a ne na díry v silnici Pokud budeš měřit nastartovaný v otáčkách tak prosím až třeba po 30s, ono to tím startem tu baterku krapet vybije a pak se chvíli šplhá zas nahoru. Myslím že do minuty se napětí ustálí. Ale chce to otáčky, tj. kolo už se točí
Jinak mě napadla rychlá pomoc jak to případně obejít - dvojice antiparalelně zapojenejch diod do přívodu k baterce. Pro proudy směrem z baterky se dá s výhodou použít velká 40A schottky dioda (to kvůli startéru a malému úbytku) a pro proudy směrem do baterky nějaká univ usměrňovací dioda lépe na vyšší napětí, která z principu má pak úbytek v prop. směru taky vyšší kolem 0.8-1V při 1A proudu a tolik asi zrovna přebejvá. Myslím že tohle je přesně to co hledám pokud by ten regulátor trucoval a nešel nastavovat a pokud by gelovka nechtěla pro dlouhý trasy tohle napětí už zvládat. Ale i tak je to zbytečnej bastl...
Kdyby někdo věděl víc budu rád. Ale zatím mi to vychází že bublající gelovka bude problém a bublá skutečně po každý jízdě.
10.9. edit:
Dik. Tak to nevim co s tim - to je holt tak vymysleny asi...