Aneb když něco nefunguje tak, jak má...
Odeslat odpověď

Gilera Runner 125 - nízké otáčky v obci

21 dub 2013, 21:23

Zdravim, chcem sa opytat, ci niekto nevie ako zvysim otacky pri jazde do kopca. Byvam v celkom hornatej oblasti a pri jazde do kopca mi dost klesnu otacky, ked este pribrzdim dost dlho trva pokial sa roztoci na aspon 5/6 tisic. Nieco som cital ze dat tuhsiu strunu na spojke(oprava-kontrastnu strunu), mam tam teraz multivar s bielou malossi strunou. Laksimi valcekami to asi moc dobre nevyriesim co?:) dakujem
Naposledy upravil micik dne 21 dub 2013, 21:38, celkově upraveno 1

Re: GILERA Runner 125-nizske otacky v kopci

21 dub 2013, 21:27

Ono je to docela logické, když to má variátor, že to nemá do kopce takové otáčky jako na rovině nebo z kopce, nemá to na ně výkon, na manuále by sis mohl podřadit a vytočit to - nevýhoda variátoru. :D
Ve variátoru na to může mít vliv - kontrastní pružina, může být už vyslábnutá, záleží kolik kilometrů jsi na ní najel.
Spojkové pružiny mají vliv jenom na rozjezdy. Potom můžeš mít sjeté válečky, taky záleží kolik jsi na nich najel anebo špatně vyrovnanou gramáž válečků s kontrastní pružinou.
Dělají se různé gramáže válečků a taky tvrdosti kontrastních pružin, které se liší počtem otáček, kolik přidají.
Vzhledem k tomu, že máš Malossi, tak by poměr válečků, kontrastní pružiny a spojkových pružin měl být dobrý.

Re: Gilera Runner 125 - nizske otacky v kopci

21 dub 2013, 21:41

chcel som napisat kotrastnu strunu, nie na spojke:), na kotrastnej som najazdil asi 5000 km, to by este nemala byt vybehana, nie? a valceky som uz menil aj ked asi ak by boli vysuchane tak by davali praveze vyzsie otacky ci nie?

Re: Gilera Runner 125 - nizske otacky v kopci

22 dub 2013, 08:08

jestli jezdis vic v kopcich nez po rovine, sniz vahu valecku...kdyz bys mel kontrastni pruzinu utahanou...prokluzoval by ti remen na spojkove remenici(vysoke otacky a zadny tah)...najdi si nekde kolik otacek toci tvuj motor ve spicce, a to by jsi se mel snazit doladit prave vahou valecku...osuchane valecky prave kvuli svym plocham oteviraji variator min nez by meli,a ne plynule...otacky zustavaji...rychlost jde dolu.

Re: Gilera Runner 125 - nizske otacky v kopci

25 dub 2013, 20:02

vcera som vymenil valceky a ide to lepsie, hlavne pri akceleraci mi udrzuje 8000 otacok(max.toc.momentu),,ale ked zrychlujem z miesta tak ho najprv trochu ,,pridusi,, az potom dviha otacky a tiez pri volnobehu dava trochu vykonu na koleso, tak to asi budu slabe pruzinky v spojke nie?, chcel som kupit v obchode a tam mi povedali ze to sa samostatne nepredava, a na scootlande ich maju za 490KČ :wink:

Re: Gilera Runner 125 - nizske otacky v kopci

25 dub 2013, 20:10

koik máš volnoběh ?

Re: Gilera Runner 125 - nizske otacky v kopci

25 dub 2013, 20:15

Pokud ti to při plné akceleraci drží 8000ot/min, tak je to IMHO málo, protože maximální výkon máš mít při 9750ot/min, a když si najdeš průběh výkon motoru, tak rozdíl bude nějaké 2-3 koně.

8000ot/min mě momentálně točí můj Runner 200 a ten má maximální výkon při 9000ot/min, což mě obírá o jednoho koně, což mě trochu štve, ale ne natolik abych to řešil nějak rychle. Pokud se tedy budeš ještě ve skútru hrabat, zkus ještě o trochu lehčí válečky, měl by se to pak chovat ještě lépe.

Re: Gilera Runner 125 - nizske otacky v kopci

25 dub 2013, 20:42

jestli mas spojku dobrou....netusim kolik mas nalitano...tak bych pruzinky neresil...125ka ti nikdy nenecha na krizovatce gumu za 5 Kč)...aby se ti netocilo zadni kolo na stojanu sniz si o neco volnobeh...a mel jsi to otevrene, tak tomu nech cas na sednuti.

Re: Gilera Runner 125 - nízké otáčky v obci

26 dub 2013, 08:26

8000 otáček je při akceleraci akorát. Rozhodně by to při rozjezdu nemělo točit maximum otáček při kterém je uveden max. výkon. Max otáčky by to mělo dosahovat jen při max rychlosti,na rozjezd je hlavní točivý moment a pokud ho má nejvíc v 8000 otáčkách,tak to má správně ;-) Vlažný rozjezd kde je schod,může dělat řemen který nesjede ve variátoru až dolu na kluzný čep.

Re: Gilera Runner 125 - nízké otáčky v obci

27 dub 2013, 23:02

Ja som si tiez myslel ze na rozbech je dobre ak drzi max tociveho momentu a to mam pri 8000, po urcitom case otacky zas stupaju... a volnobeh mam 1800 ako mam napisane v knizke ku skutru :) . A taky som mal aj tak dva roky dozadu a koleso mi netocilo, tak som si myslel ze uz spojku prilis otvara.

TUNER:
remen som menil pred jesenou za malossi po porovnani s predoslim bol tam rozdiel(uz neviem aky) a naviac ten povodny mal taku drazku na jednej strane co malossi nema.
Naposledy upravil micik dne 27 dub 2013, 23:07, celkově upraveno 1

Re: Gilera Runner 125 - nízké otáčky v obci

28 dub 2013, 09:14

Dovolím si citovat z jiného webu:
...
Je snad už docela zřejmé, že maximální akcelerace je životně závislá na dostatku výkonu spíše než na vysokém točivém momentu. Protože točivý moment si můžete „vyrobit“ vhodným zpřevodováním, ale výkon ne....
...Záleží na tom, k jakému účelu bude motor sloužit. Podle toho je třeba se rozhodnout, co upřednostnit. Náklaďáky mají motory s mohutným točivým momentem, ale s relativně malým výkonem. Naproti tomu závoďáky mají výkonu až na půdu, ale točivý moment je v pozadí. To je přesně důvod, proč F1 točí až 18 tisíc otáček....

Viz http://www.tuning.cz/a88:vykon-motoru-vs-tocivy-moment-2/

To co způsobuje zrychlení je výkon, tedy pokud chci maximální akceleraci, pak k tomu musím použít maximální dostupný výkon. U variátoru, který při správném nastavení dokáže držet otáčky se vzrůstající rychlostí ± stejné, je řešení jednoduché. Pokud nastavím variátor tak aby při plné akceleraci držel otáčky u maximálního výkonu, dostanu maximální zrychlení. U klasické převodovky, kde se při zvyšující rychlosti mění i otáčky motoru musím řadit a tedy výkon motoru se bude během akcelerace měnit (tedy nelze ho využít naplno). A protože maximální kroutící moment má nižší otáčky než maximální výkon, musím při dosažení otáček maximálního výkonu přeřadit a tím si výkon motoru snížím. Snaha konstruktérů převodovek je aby při přeřazení při otáčkách maximálního výkonu o stupeň dále klesly otáčky jen k otáčkám maximálního kroutícího momentu. Tím dojde k poklesu výkonu motoru, ale pokud by se kleslo pod maximum kroutícího momentu, tak by výkon klesl výrazněji, protože by klesl jak moment, tak otáčky.

Takže pokud se mě jedná o maximální zrychlení např. na semaforech, tak by měl variátor držet motor v oblasti maximálního výkonu. Naštěstí čtyřtaktní motory mají poměrně plochou výkonovou křivku, ± 500 otáček nehraje žádnou velkou roli, ale podívejte se jak se ladí poladěné 2T padesátky, které mají výraznou výkonovou špičku, a ± 500ot může být rozdíl 2-3 koně. Ladí se taky na maximální výkon.

Re: Gilera Runner 125 - nízké otáčky v obci

28 dub 2013, 09:30

F1 toci tolik prave kvuli limitovanemu obsahu...to same jako u nasich 125...

Re: Gilera Runner 125 - nízké otáčky v obci

29 dub 2013, 21:00

tak to aby som tam dal laksie valceky :) bude treba castejsie capovat :D
Odeslat odpověď