Aneb když něco nefunguje tak, jak má...
02 úno 2014, 07:28
Protože na svůj podnět očekává nějakou naprogramovanou reakci. Pokud se jí ale zpět vrátí informace zkreslená dvěma přechoďáky, nemusí si s tím vědět rady. Pokud jsou malé, tak to nevadí, ale podle mě na nabíjení je lepší tyhle vlivy omezit a nabíjet přímo na svorkách aku.
02 úno 2014, 11:56
Stejně už mám připravené kabely (jeden s vloženou pojistkou), které vyvedu ze svorek aku do podsedadlového prostoru, ale když pominu svorky, tak na pojistce i v konektoru pod sedlem přechodové odpory stejně budou.
Mně jde primárně o to, jestli při udržovacím dobíjení (0,3 A) cestou origo tovární zásuvky nemůžu způsobit nějaké problémy palubní elektronice. Mám obavu, že i kdybych se zeptal mechanika v autorizáku, tak by si nebyl jistý a pro klid duše by mi řekl, že to nedoporučuje. Ale bez přesného schematu zapojení origo zásuvky v kastlíku pod řídítky stejně člověk nebude mít jistotu. Šlo mi spíš o Vaše zkušenosti obecně nebo konkrétně u Piaggia, jestli někdo tohle neřešil.
Teď mě to až tak netrápí, X10 má aku pod plastovým deklíkem na dva šroubky, ke kterým se dostanu po zvednutí sedla - takže práce na cca 3 min. Ale na přechodná období (březen, listopad), kdy se může stát, že kvůli počasí bude skútr 2-4 týdny ve studené garáži, chci mít jednoduchý a rychlý přístup přes konektor na průběžné udržování aku v dobré kondici.
02 úno 2014, 12:01
Tak snad pokud by došlo k nějakému přerušení článku v aku a nabíječka by zvedla napětí moc vysoko. U udržovací by se ale tohle stát nemělo a palubní elektronika by měla menší přepětí snášet.
02 úno 2014, 14:31
michal73: Tak pokud má v zásuvce autozapalovače napětí i při vypnutým klíčku, tak bude nabíjet baterku z autozapalovače s vypnutým zapalováním... tím pádem, i kdyby nabíječka pustila do baterky větší napětí, než by měla, což určitě nepustí, tak se to napětí do palubní elektroniky nedostane, páč bude vypnutej klíček, ne? A kdyby teda ta nabíječka z něakýho důvodu to větší napětí do baterky pustila, tak je úplně jedno, jestli ta nabíječka bude připojená k baterce přímo, nebo bude připojená do autozapalovače.
02 úno 2014, 15:16
Nevím jak je to řešené u skůtrů, ale třeba v autě je řada ŘJ připojena na stálé napájení a otočením klíčku jen dostanou povel k probuzení. Na skůtru bude takhle řešen třeba alarm.
02 úno 2014, 16:07
jj, to je pravda, ale nic to nemění na tom, že kdyby ta nabíječka náhodou pustila větší napětí než těch 14,4 nebo 14,7V (napětí, který dobíjí baterku), tak tam to napětí bude stejný ať ta nabíječka bude připojená přímo k baterce, nebo bude připojená přes autozásuvku.
Kdyby ses chtěl chránit proti tomuhle, tak bys tu baterku musel odpojit od skůtra a pak jí nabíjet odpojenou - to je taky pro jistotu doporučený i v každým manuálu k nabíječce, aby pak uživatel nabíječky nemoch požadovat po výrobci nabíječky náhradu, kdyby mu nabíječka ve vozidle něco poškodila (třeba i ne vinou nabíječky ale třeba špatnou elektroinstalací ve vozidle).
Moje zkušenost s nabíjením je taková, že jsem nikdy během nabíjení baterku od motorky ani auta neodpojoval a nabíjel jsem jí vždycky připojenou. A to jak u starejch škodovek a favoritů kde tý elektriky moc nebylo, tak i u "elektronicky vyspělejších" - co si teď vzpomínám - Fabia stará i nová v různejch motorizacích a výbavách, Roomster, Alfa 156, BMW E36, Aprilia Scarabeo 500GT... a nikdy žádnej probém - vlastně mě ani nenapadlo, že by se tím mohlo něco stát... vždyť přece za jízdy je tam stejný napětí, jako při nabíjení - za jízdy se přece baterka dobíjí taky...
02 úno 2014, 18:29
On ten akumulátor funguje jako jakýsi "stabilizátor" napětí, takže by muselo dojít k přerušení spoje v něm, což se asi může stát, ale je to dost nepravděpodobné.
05 úno 2014, 10:28
Přátelé, mám takový nečekaný problém: Kámoš, technický antitalent, mi dává vždy na zimu do údržby baterii. Letos mi ji dal až teď, na baterii (12V) jsem naměřil jen 8V(!) Baterie je rok stará. Dal jsem ji při pokojové teplotě na nabíječku Accumate a během minuty začala "vařit". Je to normální stav silně vybité baterie, nebo je něco v nepořádku? Při nabíjení napětí na svorkách osciluje 13,8 - 14,2V, na nabíječce svítí oranžová kontrolka plného nabíjení.
05 úno 2014, 12:10
Jaká je kapacita baterky a jakej je nabíjecí proud nabíječky? Případně přesnej typ nabíječky? Tu baterku jsi nečím vycucal na těch 8V, nebo klesla sama?
05 úno 2014, 12:28
Kapacitu má 5Ah. V září s ní byla poslední jízda, pak stála v motorce ve stodole bez údržby do konce ledna (jak píšu, kámoš je i přes řadu upozornění technický antitalent) Nabíječka Accumate je automatika, takže proud se nevolí, ale je určena na motobaterie, i gelové. Po nabití přepne na udržovací napětí. Svoje baterie s ní úspěšně obstarávám už 8 let. Jinak dnes dopoledne po hodinovém "vaření" napětí stouplo na klidových 12,2V.
05 úno 2014, 15:21
A přesnej typ tý nabíječky? Ono záleží na průběhu nabíjení, jestli ta nabíječka třeba nabíjí stálým napětím a postupně, jak se baterka nabíjí, tak snižuje proud, nebo jestli nabíjí stálým proudem a zvyšuje se napětí na určitou hodnotu. Nebo třeba si nabíječky podle stavu baterky tohle různě kombinujou v různejch fázích nabíjení.
Baterka 5Ah je docela malá a když na ní připojíš nabíječku, která dává třeba stálý 2A, tak je to dost velkej proud pro tak malou baterku - to bych se pak ani nedivil kdyby trochu víc vařila. Proto se ptám na přesnej typ nabíječky, na kterou ti to ten antitalent připojuje.
05 úno 2014, 17:09
Nabíječka je to tahle:
http://www.accumate.cz/ první shora. A připojuji to na ní já tomu antitalentu, ne on mě
Edit: Pro jistotu jsem si znovu pročetl návod k Accumate. Při extra vybité baterii, kdy hrozí sulfatace, má kontrolka nabíjení blikat, a to se nestalo. Normálně svítila. Ale před zahájením nabíjení jsem naměřil 8V a nějaké desetinky...
Kopíruju text z návodu:
Automatická interaktivní vícestavová (čtyřstavová) nabíječka s efektivním dobíjecím proudem 1,2A, s funkcí udržování napětí, určená pro všechny olověné kyselinové akumulátory 6V a 12V - klasické dolívatelné, bezúdržbové (VRLA), Super MF i záložní akumulátory o kapacitě 4 - 75Ah.
Jediné, co je potřeba, je volba napětí akumulátoru 6 nebo 12V. Nabíječka má jednoduchou ale komplexní indikaci pomocí LED, má ochranu proti zkratu a přepólování. Je ideální pro udržování akumulátorů v optimálním stavu, umožňuje dlouhodobé připojení k akumulátoru bez nebezpečí přebití. Součástí balení jsou kleštičky a propojení s očky, k nabíječce je k dispozici velké množství příslušenství (na objednávku).
V normálním režimu je nabíjení prováděno konstantním proudem 1,2A, a to v případě 6V i 12V akumulátorů. Nabíjecí napětí je přesně monitorováno, a když dosáhne 14,3 V, je na této úrovni přidrženo, dokud proud neklesne pod 200 mA. Poté nastupuje udržovací režim s napětím omezeným na 13,6 V pro správné dlouhodobé udržení napětí nepoužívaného akumulátoru.
05 úno 2014, 22:27
Aha, špatně jsem to pochopil, myslel jsem, že si dáváš nabíjet svojí baterku k nějakýmu antitalentovi
Nabíječka dává při začátku nabíjení u vybitý baterky proud 1,2A, což je cca 1/4 z 5Ah kapacity baterky - to je celkem dost na kyselinovou baterku. Správně by se kyselinovka měla nabíjet 1/10 proudu - tzn. 5Ah by se měla nabíjet proudem 0,5A. Při těch 1,2A bych se nedivil kdyby trochu bublala. Ale nesmí moc - jestli bylo slyšet takový jenom syčení z baterky (podobný jako když naleješ do sklenice sodovku) a pak to přestalo, tak bych to neřešil. Píše se tam, že když napětí dosáhne 14,3V, tak se začne nabíjecí proud snižovat - pak by mělo to bublání přestat. Bylo to tak?
Já jsem cca před měsícem nabíjel svojí záložní baterku, která mě zbyla jako nepoužitelná ze Scarabea 500, tak že si jí dám přes zimu do Leonarda 250, aby nebyl přes zimu bez baterky, když jí mám z Leoše vyndanou a uskladněnou v teple. Je to 14Ah a pral jsem do ní proud 4A, což je cca stejnej poměr kapacity a proudu jako u tebe, a taky bylo slyšet jemný syčení (jenom syčení, ne bublání) a taky všechno OK.
06 úno 2014, 09:46
Jo, příměr se sodovkou je správný. Nechával jsem to včera asi hodinu, aby to nebylo bez dozoru, hladina elektrolytu se vařením zatím nesnižuje. Několik hodin po odstavení to mělo 12,2 V. O víkendu budu mít čas to sledovat, tak budu pokračovat. Díky za rady.
06 úno 2014, 10:15
Nabijim pres 12V zasuvku pres zimu uz asi 7 let a nikdy nebyl problem. Nabijecka OptiMate 2. Zasuvka je pripojena primo na baterku pres pojistku.