Aneb když něco nefunguje tak, jak má...
07 kvě 2014, 19:31
Ahoj všem,
minulej tejden jsme si byly z Trabukem zajezdit na skůtrech ve Vysokým Mýtě na motokárovým okruhu a stalo se mě tam něco, co jsem zažil poprvé - vyměkla mě zadní brzda. Prostě v jednu chvíli jakoby začala hůř brzdit a páčka šla mačkat jakoby s menším odporem a její dráha byla delší než normálně - v jednu chvíli jsem jí domáčknul až k řidítku. Když jsem jí pak nechal chvíli odpočinout (vychladnout), tak se vrátila do normálu - tzn. že jde pěkně na tvrdo a brzdí dobře. V jednu chvíli, jak zadek brzdil hůř, tak jsem o to víc používal předek a začínalo se to projevovat i u přední, ale ne tak znatelně, jako u zadní. A už byl konec 15ti minutový jízdy a pak se 15 minut stálo, takže to stihlo vychladnout a pak už to bylo OK. Ale jen až do zajetí dalších několika ostrejch kol, než dostaly brzdy zase zabrat - pak se to znova opakovalo.
Je teda fakt, že na okruhu dostával skůtr dost zabrat a brzdy obzvlášť - nepředpokládám, že někdy v běžnám provozu dostanou brzdy někdy tak zabrat, jako na tom okruhu, takže v běžným provozu se brzdy chovaj uplně OK.
Chtěl bych se zeptat, čím je takový dočasný vyměknutí brzdy způsobený? Žil jsem v domění, že je to tím, že jak se brzdová kapalina opakovaně velkým tlakem stlačuje, tak se zahřeje až na bod varu, tím se v ní vytvoří bublina a dočasně se prostě zavzdušní - a pak jak to postupně vychladne, že ta bublina "zkondenzuje" zpět do kapalnýho skupenství a je to zase OK.
Mluvil jsem o tom s kámošem servisákem a ten mě vyved z omylu - že kdyby se tam vytvořila bublina, tak by určitě nezkondenzovala zpět do kapaliny, ale že by to přestalo brzdit trvale, dokud by se to neodvzdušnilo.
Jako další možnost mě ještě napadá, že jak se kapalina stlačováním ohřívá, tak se od ní ohřeje celá ta gumová hadice, která teplem změkne, začne víc "pružit" a pak vlastně to její pružení pohltí celej objem kapaliny, kterou do ní brzdová pumpička natlačí - proto, že je to po vychladnutí znova OK.
Nebo proč se to může stát? Čím je to způsobený, že brzda DOČASNĚ vyměkne a když se nechá odpočinout, tak se vrátí do původního stavu?
Ještě doplním, že skůtr je Aprilia Leonardo 250, rok 1999, brzdy jsou obě kotoučový a hadice jsou obě původní (tzn. 15 let starý) a gumový. Kotouče i destičky jsou OK, kapalina je cca měsíc stará, poctivě kompletně vyměněná (tzn. to co bylo v nádržkách, v hadicích i ve třmenech), dokonce je tam nějaká, která by mělá snášet vyšší teplotu, než je běžně doporučený, vše bylo odvzdušněný a nikde nic neteče, ani nerosí.
07 kvě 2014, 20:41
Prostě jsi to přehřál. Jakou jsi dal brzdovku ? Asi záleží na stavu všeho...kotoučů,destiček,třmenů,gumový hadice tomu taky nepomůžou všechno se musí chladit a odvádět teplo a některý stroje to prostě dlouhodobě nedokážou,nejsou na to stavěný.
Já to upekl na Grossglockneru,když jsem se chtěl trochu svezt,tak mi odešel zadek. Pak už jsem jel raději víc na klid ))))
V Mýtě jsem prdlafku nikdy neutavil,brzdila stále OK. Jde samozřejmě i o váhu a pokud brzdíš 90 a nebo 150 kilo je rozdíl.
07 kvě 2014, 22:39
V Mejtě jsme byli spolu a já zadní neutavil...mám tam buben
ten nebrzdí
Voza má tak 70kg...tipuju
A co udělat, aby ta brzda neměkla? Vyměnit všechno?
08 kvě 2014, 10:03
Hele a nezměkne jenom těsnění v pístku co mačká páčka brzdy a tím ztrácí účinnost. Vysvětlovalo by to nezavzdušnění soustavy. Jenom nápad.
08 kvě 2014, 10:34
Podle mě to kapalinou nebude, já si myslím, že se prostě přehřály destičky s kotoučem a jak známo, běžné, nikoliv závodní brzdové obložení po přehřátí nebrzdí. Stává se to běžně i u auta, když např. sjíždíš dlouhý serpentýny a často brzdíš. Pokud chceš závodit, tak bych se zkusil podívat po jiných destičkách, ale je možné, že to bude chtít i jiný kotouč, který lépe odvádí teplo.
08 kvě 2014, 11:01
Je to dáno dimenzováním brzdové soustavy...změna brzdovky ti nepomůže. Vím, že to řešili i s VW Golf GTI, že se na okruhu už v druhým kole s ním nedalo brzdit, ačkoli se tváří sportovně. Proto dávají na sportovní motorky kotouče jak víka od kanálů a nejlíp dva na přední kolo.
Jak píše Curtiss, pomohlo by vyměnit kotouč za chlazený a destičky za takový, že v normálním provozu nebrzdí a musí se nejdřív zahřát.
08 kvě 2014, 11:13
Určitě pomůže brzdová kapalin s vyšším bodem varu (hlavně čerstvá, ne zavodněná) a opanceřované brzdové hadičky, ty obyčejné se teplem roztahují (měknou) a dochází ke ztrátě objemu dávkovanému pumpou. Tzn. páčka brzdy má delší krok a nebo se může stát, že ta dávka se ztratí cestou k pístku. Toto se stává i u starých brzdových hadiček, ani e nemusí ohřát.
08 kvě 2014, 14:43
Dík všem za názory. Jak tady někdo psal, že to přestane brzdit přehřátím kotouče a destiček, to se mě nezdá - to by páčka šla pořát stejně na tvrdo, jen by to hůř brzdilo. To ale nebyl ten případ - mě prostě změkla páčka a v jednu chvíli jsem jí domáčknul až k řidítku - prostě, jako když je to zavzdušněný. Jako nepravdepodobnějsí mě teda asi připadá to měknutí gumový hadice, která pak svojí větsí pružností pohltí objem kapaliny dodaný brzdovou pumpičkou. Asi by teda pomohla pancéřovka, no. Ještě teda uvidím, jestli s tím budu něco zkoušet dělat.
Trabuk: 70kg fakt nemám, to jem měl naposledny někdy na základce
mám 85kg, když se pořádně napapám, tak i víc
Asi trochu zkresluje ta bunda - mám jí trochu těsnou, aby chrániče a páteřák držely na svejch místech - zkoušel jsem i o číslo větší a chrániče moc nedržely, kde měly
TUNER: Brzdovku mám DOT 4 s bodem varu myslím 260 stupňů, ale kdyby se uvařila a vznikla tam bublina, tak by to přestalo brzdit uplně, dokud bych to neodvzdušnil, ne?
08 kvě 2014, 15:16
To,že ti změkla brzdová páčka je souhra všeho co tady píšeš...přehřeje se kotouč (pozor může se zkroutit),desky a kapalina,hadice změknou a výsledný efekt je na světě...to samé se ti stane i v autě pokud utavíš brzdy...jen s tím rozdílem,že změkne brzdový pedál a auto hůř brzdí...jediná pomoc je větší brzdový kotouč (větší se lépe chladí) lepší desky a pancéřové hadice...utavíš to sice při extrému taky,ale později...v mém podpisu je odkaz na rajče kde se můžeš podívat jakou barvu měl můj brzdový kotouč po sjezdu z Endelweis-spitze...a ten smrad....
08 kvě 2014, 21:15
Ja len doplnim pekne pdfko o brzdach, je tam spomenuty aj makky pedal a mozne priciny:
http://trinom.org/tmp/brakemyths.pdf
09 kvě 2014, 21:00
illegal: Velice poučný čtení, díky
09 kvě 2014, 22:40
Ja bych rekl ze nejvic udelaj ty hadice, ne nadarmo se vsude na zavody davaj pancerovy. A na f15 jak jsem dal pancerovy na velkej kotouc, tak jsem mel pocit ze to lepe brzdi....