Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Aneb když něco nefunguje tak, jak má...

Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod Mr.Voza » 07 kvě 2014, 19:31

Ahoj všem,

minulej tejden jsme si byly z Trabukem zajezdit na skůtrech ve Vysokým Mýtě na motokárovým okruhu a stalo se mě tam něco, co jsem zažil poprvé - vyměkla mě zadní brzda. Prostě v jednu chvíli jakoby začala hůř brzdit a páčka šla mačkat jakoby s menším odporem a její dráha byla delší než normálně - v jednu chvíli jsem jí domáčknul až k řidítku. Když jsem jí pak nechal chvíli odpočinout (vychladnout), tak se vrátila do normálu - tzn. že jde pěkně na tvrdo a brzdí dobře. V jednu chvíli, jak zadek brzdil hůř, tak jsem o to víc používal předek a začínalo se to projevovat i u přední, ale ne tak znatelně, jako u zadní. A už byl konec 15ti minutový jízdy a pak se 15 minut stálo, takže to stihlo vychladnout a pak už to bylo OK. Ale jen až do zajetí dalších několika ostrejch kol, než dostaly brzdy zase zabrat - pak se to znova opakovalo.

Je teda fakt, že na okruhu dostával skůtr dost zabrat a brzdy obzvlášť - nepředpokládám, že někdy v běžnám provozu dostanou brzdy někdy tak zabrat, jako na tom okruhu, takže v běžným provozu se brzdy chovaj uplně OK.

Chtěl bych se zeptat, čím je takový dočasný vyměknutí brzdy způsobený? Žil jsem v domění, že je to tím, že jak se brzdová kapalina opakovaně velkým tlakem stlačuje, tak se zahřeje až na bod varu, tím se v ní vytvoří bublina a dočasně se prostě zavzdušní - a pak jak to postupně vychladne, že ta bublina "zkondenzuje" zpět do kapalnýho skupenství a je to zase OK.

Mluvil jsem o tom s kámošem servisákem a ten mě vyved z omylu - že kdyby se tam vytvořila bublina, tak by určitě nezkondenzovala zpět do kapaliny, ale že by to přestalo brzdit trvale, dokud by se to neodvzdušnilo.

Jako další možnost mě ještě napadá, že jak se kapalina stlačováním ohřívá, tak se od ní ohřeje celá ta gumová hadice, která teplem změkne, začne víc "pružit" a pak vlastně to její pružení pohltí celej objem kapaliny, kterou do ní brzdová pumpička natlačí - proto, že je to po vychladnutí znova OK.

Nebo proč se to může stát? Čím je to způsobený, že brzda DOČASNĚ vyměkne a když se nechá odpočinout, tak se vrátí do původního stavu?

Ještě doplním, že skůtr je Aprilia Leonardo 250, rok 1999, brzdy jsou obě kotoučový a hadice jsou obě původní (tzn. 15 let starý) a gumový. Kotouče i destičky jsou OK, kapalina je cca měsíc stará, poctivě kompletně vyměněná (tzn. to co bylo v nádržkách, v hadicích i ve třmenech), dokonce je tam nějaká, která by mělá snášet vyšší teplotu, než je běžně doporučený, vše bylo odvzdušněný a nikde nic neteče, ani nerosí.
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP
Uživatelský avatar
Mr.Voza

1000+
 
Reputace: 48
Příspěvky: 1271
Registrován: 05 říj 2011, 21:13
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: Aprilia SR50 tuned, Aprilia Leonardo 250 serie
Tuning / úpravy: Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod TUNER » 07 kvě 2014, 20:41

Prostě jsi to přehřál. Jakou jsi dal brzdovku ? Asi záleží na stavu všeho...kotoučů,destiček,třmenů,gumový hadice tomu taky nepomůžou všechno se musí chladit a odvádět teplo a některý stroje to prostě dlouhodobě nedokážou,nejsou na to stavěný.

Já to upekl na Grossglockneru,když jsem se chtěl trochu svezt,tak mi odešel zadek. Pak už jsem jel raději víc na klid ))))

V Mýtě jsem prdlafku nikdy neutavil,brzdila stále OK. Jde samozřejmě i o váhu a pokud brzdíš 90 a nebo 150 kilo je rozdíl.
Můj mazel je Škoda 130 - 1,8 T..........ostatní je druhořadý...:-D

Malaguti MAX 250ObrázekPiaggio X9 500ObrázekT-MaxObrázek
Uživatelský avatar
TUNER

2500+
 
Reputace: 202
Příspěvky: 3747
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Plzeň
Skútr / moto: Malaguti F12 50 + 250 - T-Max
Tuning / úpravy: F-12 50 - závoďák na okruhy - Phantom MAX do práce - T-Max pro radost :)

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod Trabuk » 07 kvě 2014, 22:39

V Mejtě jsme byli spolu a já zadní neutavil...mám tam buben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ten nebrzdí :shock: Voza má tak 70kg...tipuju

A co udělat, aby ta brzda neměkla? Vyměnit všechno? :mrgreen:
ex Yamaha Majesty 250DX, ex Kymco XCITING 500, nyní Yamaha T-Max 500, rv. 2005

www.majestyclub.cz
Uživatelský avatar
Trabuk

1000+
 
Reputace: 25
Příspěvky: 1058
Registrován: 14 úno 2011, 22:09
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: T-Max 500 ex, MBK Flipper 50, Yamaha FZ6
Tuning / úpravy: jízda s rozumem

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod krizik1 » 08 kvě 2014, 10:03

Hele a nezměkne jenom těsnění v pístku co mačká páčka brzdy a tím ztrácí účinnost. Vysvětlovalo by to nezavzdušnění soustavy. Jenom nápad.
http://krizik1.rajce.idnes.cz/ http://www.parabellum.cz/ Aprilia Atlantic 500,PGO Comet 50 2T,Kingway Varadero 79 4T
Uživatelský avatar
krizik1

Moderátor
 
Reputace: 827
Příspěvky: 2314
Registrován: 22 srp 2010, 08:22
Bydliště: Květnice tel.:732402041
Skútr / moto: Aprilia Scarabeo 200

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod Curtiss » 08 kvě 2014, 10:34

Podle mě to kapalinou nebude, já si myslím, že se prostě přehřály destičky s kotoučem a jak známo, běžné, nikoliv závodní brzdové obložení po přehřátí nebrzdí. Stává se to běžně i u auta, když např. sjíždíš dlouhý serpentýny a často brzdíš. Pokud chceš závodit, tak bych se zkusil podívat po jiných destičkách, ale je možné, že to bude chtít i jiný kotouč, který lépe odvádí teplo.
Curtiss

100+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 228
Registrován: 22 úno 2009, 18:06
Bydliště: Česká Lípa
Skútr / moto: Yamaha Majesty 125, Honda GL 1500 GoldWing

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod sinistre » 08 kvě 2014, 11:01

Je to dáno dimenzováním brzdové soustavy...změna brzdovky ti nepomůže. Vím, že to řešili i s VW Golf GTI, že se na okruhu už v druhým kole s ním nedalo brzdit, ačkoli se tváří sportovně. Proto dávají na sportovní motorky kotouče jak víka od kanálů a nejlíp dva na přední kolo.
Jak píše Curtiss, pomohlo by vyměnit kotouč za chlazený a destičky za takový, že v normálním provozu nebrzdí a musí se nejdřív zahřát.
Uživatelský avatar
sinistre

250+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 409
Registrován: 08 zář 2012, 21:40
Skútr / moto: Cagiva City 50
Tuning / úpravy: multivar

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod fido » 08 kvě 2014, 11:13

Určitě pomůže brzdová kapalin s vyšším bodem varu (hlavně čerstvá, ne zavodněná) a opanceřované brzdové hadičky, ty obyčejné se teplem roztahují (měknou) a dochází ke ztrátě objemu dávkovanému pumpou. Tzn. páčka brzdy má delší krok a nebo se může stát, že ta dávka se ztratí cestou k pístku. Toto se stává i u starých brzdových hadiček, ani e nemusí ohřát. :cry:
Uživatelský avatar
fido

100+
 
Reputace: 14
Příspěvky: 214
Registrován: 11 říj 2009, 15:13
Bydliště: Brandýs nad Labem
Skútr / moto: B 650 K3

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod Mr.Voza » 08 kvě 2014, 14:43

Dík všem za názory. Jak tady někdo psal, že to přestane brzdit přehřátím kotouče a destiček, to se mě nezdá - to by páčka šla pořát stejně na tvrdo, jen by to hůř brzdilo. To ale nebyl ten případ - mě prostě změkla páčka a v jednu chvíli jsem jí domáčknul až k řidítku - prostě, jako když je to zavzdušněný. Jako nepravdepodobnějsí mě teda asi připadá to měknutí gumový hadice, která pak svojí větsí pružností pohltí objem kapaliny dodaný brzdovou pumpičkou. Asi by teda pomohla pancéřovka, no. Ještě teda uvidím, jestli s tím budu něco zkoušet dělat.

Trabuk: 70kg fakt nemám, to jem měl naposledny někdy na základce :lol: mám 85kg, když se pořádně napapám, tak i víc :lol: Asi trochu zkresluje ta bunda - mám jí trochu těsnou, aby chrániče a páteřák držely na svejch místech - zkoušel jsem i o číslo větší a chrániče moc nedržely, kde měly :?

TUNER: Brzdovku mám DOT 4 s bodem varu myslím 260 stupňů, ale kdyby se uvařila a vznikla tam bublina, tak by to přestalo brzdit uplně, dokud bych to neodvzdušnil, ne?
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP
Uživatelský avatar
Mr.Voza

1000+
 
Reputace: 48
Příspěvky: 1271
Registrován: 05 říj 2011, 21:13
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: Aprilia SR50 tuned, Aprilia Leonardo 250 serie
Tuning / úpravy: Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod Kuře » 08 kvě 2014, 15:16

To,že ti změkla brzdová páčka je souhra všeho co tady píšeš...přehřeje se kotouč (pozor může se zkroutit),desky a kapalina,hadice změknou a výsledný efekt je na světě...to samé se ti stane i v autě pokud utavíš brzdy...jen s tím rozdílem,že změkne brzdový pedál a auto hůř brzdí...jediná pomoc je větší brzdový kotouč (větší se lépe chladí) lepší desky a pancéřové hadice...utavíš to sice při extrému taky,ale později...v mém podpisu je odkaz na rajče kde se můžeš podívat jakou barvu měl můj brzdový kotouč po sjezdu z Endelweis-spitze...a ten smrad....
....http://houbyzle.rajce.idnes.cz/2012-07- ... kner_2012/ http://houbyzle.rajce.idnes.cz/Slovinsko_Julky_2014/ Před lety...Jawa 555,Simson SR50,Jawa 350,Honda XL600R,Suzuki DR 750 Big
Uživatelský avatar
Kuře

250+
 
Reputace: 11
Příspěvky: 423
Registrován: 22 čer 2012, 20:19
Bydliště: ...někde mezi Úpou a Metují...
Skútr / moto: Honda PCX 125 v2

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod illegal » 08 kvě 2014, 21:15

Ja len doplnim pekne pdfko o brzdach, je tam spomenuty aj makky pedal a mozne priciny: http://trinom.org/tmp/brakemyths.pdf
Obrázek
Don't dress for the ride, dress for the SLIDE.
Uživatelský avatar
illegal

100+
 
Reputace: 4
Příspěvky: 229
Registrován: 12 dub 2013, 15:07
Bydliště: Košice
Skútr / moto: Honda PCX 125
Tuning / úpravy: Analogove hodiny, 12 V zasuvka, sedlo bez bobku

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod Mr.Voza » 09 kvě 2014, 21:00

illegal: Velice poučný čtení, díky :)
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP
Uživatelský avatar
Mr.Voza

1000+
 
Reputace: 48
Příspěvky: 1271
Registrován: 05 říj 2011, 21:13
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: Aprilia SR50 tuned, Aprilia Leonardo 250 serie
Tuning / úpravy: Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP

Re: Čím je způsobeno dočasný vyměknutí kotoučový brzdy?

Příspěvekod eddie29 » 09 kvě 2014, 22:40

Ja bych rekl ze nejvic udelaj ty hadice, ne nadarmo se vsude na zavody davaj pancerovy. A na f15 jak jsem dal pancerovy na velkej kotouc, tak jsem mel pocit ze to lepe brzdi....
Bylo F15 TUNED,Teď už jenom DERBI GP1 a F12
Uživatelský avatar
eddie29

250+
 
Reputace: 18
Příspěvky: 291
Registrován: 01 lis 2010, 15:39
Skútr / moto: Bylo F15,F12/derbi gp1 125/teď Ymah fz8 a Xmax250


Zpět na Technické problémy se skútry

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků