Ahoj všem,
minulej tejden jsme si byly z Trabukem zajezdit na skůtrech ve Vysokým Mýtě na motokárovým okruhu a stalo se mě tam něco, co jsem zažil poprvé - vyměkla mě zadní brzda. Prostě v jednu chvíli jakoby začala hůř brzdit a páčka šla mačkat jakoby s menším odporem a její dráha byla delší než normálně - v jednu chvíli jsem jí domáčknul až k řidítku. Když jsem jí pak nechal chvíli odpočinout (vychladnout), tak se vrátila do normálu - tzn. že jde pěkně na tvrdo a brzdí dobře. V jednu chvíli, jak zadek brzdil hůř, tak jsem o to víc používal předek a začínalo se to projevovat i u přední, ale ne tak znatelně, jako u zadní. A už byl konec 15ti minutový jízdy a pak se 15 minut stálo, takže to stihlo vychladnout a pak už to bylo OK. Ale jen až do zajetí dalších několika ostrejch kol, než dostaly brzdy zase zabrat - pak se to znova opakovalo.
Je teda fakt, že na okruhu dostával skůtr dost zabrat a brzdy obzvlášť - nepředpokládám, že někdy v běžnám provozu dostanou brzdy někdy tak zabrat, jako na tom okruhu, takže v běžným provozu se brzdy chovaj uplně OK.
Chtěl bych se zeptat, čím je takový dočasný vyměknutí brzdy způsobený? Žil jsem v domění, že je to tím, že jak se brzdová kapalina opakovaně velkým tlakem stlačuje, tak se zahřeje až na bod varu, tím se v ní vytvoří bublina a dočasně se prostě zavzdušní - a pak jak to postupně vychladne, že ta bublina "zkondenzuje" zpět do kapalnýho skupenství a je to zase OK.
Mluvil jsem o tom s kámošem servisákem a ten mě vyved z omylu - že kdyby se tam vytvořila bublina, tak by určitě nezkondenzovala zpět do kapaliny, ale že by to přestalo brzdit trvale, dokud by se to neodvzdušnilo.
Jako další možnost mě ještě napadá, že jak se kapalina stlačováním ohřívá, tak se od ní ohřeje celá ta gumová hadice, která teplem změkne, začne víc "pružit" a pak vlastně to její pružení pohltí celej objem kapaliny, kterou do ní brzdová pumpička natlačí - proto, že je to po vychladnutí znova OK.
Nebo proč se to může stát? Čím je to způsobený, že brzda DOČASNĚ vyměkne a když se nechá odpočinout, tak se vrátí do původního stavu?
Ještě doplním, že skůtr je Aprilia Leonardo 250, rok 1999, brzdy jsou obě kotoučový a hadice jsou obě původní (tzn. 15 let starý) a gumový. Kotouče i destičky jsou OK, kapalina je cca měsíc stará, poctivě kompletně vyměněná (tzn. to co bylo v nádržkách, v hadicích i ve třmenech), dokonce je tam nějaká, která by mělá snášet vyšší teplotu, než je běžně doporučený, vše bylo odvzdušněný a nikde nic neteče, ani nerosí.