17 kvě 2009, 09:55
S dovolenim autora pana Vladimíra Sázavského jsem stahl a upravil k nasemu obrazu jeho clanek na K1400
zdroj-Maxici.cz Autor Kikin
Úvodem
Jízda v ukázněné koloně je jediný bezpečný způsob pohybu houfu motorkářů. Pravidla jízdy v koloně by měly být pro každého stejně důležité jako umění řídit motorku nebo znalost dopravních předpisů. Je zde ale drobný rozdíl, dopravní předpisy můžeš občas přestoupit, když při tom nikoho neohrozíš a nevidíš policajta. Když ale jedeš v koloně tak musíš pravidla přesně dodržovat, každá odchylka ohrozí kamaráda se kterým jedeš kolo na kole. Pravidla vznikly v Americe a doma jsme si je v praxi vyjezdili. Pravidla jsou pro naši bezpečnost a pro bezpečnost těch, kteří jsou s nám na silnici. Tak se jimi řiďme!!
Uspořádání kolony
Jezdci v koloně, skupině vytvoří dvouřadou formaci s uspořádáním cik –cak. První jezdec vede kolonu, je vedoucím jezdcem (Road Captain) a jede vždy vlevo. Může tak lépe vidět celou kolonu ve zpětných zrcátkách a může sledovat i dojíždějící a předjíždějící auta. Je i nápadnější pro protijedoucí vozidla. Druhý v pořadí jede v pravé řadě za vedoucím jezdcem s asi sekundovým intervalem. Další jezdci pak zabírají střídavě levé a pravé pozice v jízdním pruhu tak, aby měli zhruba dvousekundovou vzdálenost od jezdů před nimi a tedy sekundovou vzdálenost od jezdce diagonálně vpředu. Tento způsob řazení jezdců dává dostatek prostoru pro bezpečné manévrování (žádné motocykly nejedou v jednom okamžiku vedle sebe). Takové řazení mašin zabraňuje automobilům předjíždět “myškováním” jednotlivé jezdce a vtlačovat se do kolony mezi motorky. Poslední jezdec (zadní střelec, Tail Gunner) může jet na kterékoliv straně jízdního pruhu. Mění svou polohu podle momentální potřeby a situace.
Jak jsem vypozoroval někomu vyhovuje více jízda vlevo, někomu vpravo a někdo je pod obojí. Zamyslete se nad tím jaká pozice Vám více vyhovuje a najděte si podle toho místo v koloně, pojede se Vám lépe.
Vedoucí jezdec, Road Captain
Po dobu kdy vede kolonu je jejím nejdůležitějším členem. jeho jízda určuje jak jede celá kolona. Jeho práce začíná dlouho před odjezdem naplánováním trasy a končí teprve až zaparkováním motorek v cíli. Vedoucí jezdec určuje pořadí jezdců v koloně, rychlost a směr jízdy, rozhoduje o zastavení celé skupiny u čerpacích stanic, restaurantů, odpočívadel atd. Pečlivě zvažuje kdy a kde může kolona bezpečně předjíždět apod. Vede kolonu tak, aby jela rovnoměrnou rychlostí, neroztrhala se, jela bezpečně a neztratila nikoho z jezdců. Musí sledovat stav silnice před kolonou a stav kolony za sebou. Musí vědět, jak je kolona dlouhá, řídí odbočování, předjíždění, změnu jízdních pruhů, výjezdy z dálnice apod. Jeho úkolem je zajistit maximální bezpečnost skupiny a držet celou formaci pohromadě. Musí včas změnit směr aby se všichni jezdci stačili zařadit do odbočovacího pruhu atd.
Před odjezdem vydá vedoucí jezdec pokyny závazné pro všechny jezdce. Stručně připomene povinnost ukázněné a disciplinované jízdy, pravidla jízdy v koloně a povinnost je striktně dodržovat. Pokud má z dřívějších jízd vědomost, že někdo pravidla bere laxně nebo že se dopouští opakovaně jezdecké chyby (např. velká nebo malá vzdálenost mezi jezdci, přejíždění z řady do řady apod.) tak mu to jmenovitě připomene. Seznámí jezdce se signály které bude za jízdy používat. Uvádí se řada signálů, mě se ale osvědčilo používat minimum signálů, v zásadě jen zvedám ruku když kolona předjíždí abych upozornil jezdce, že je volno a mohou předjíždět. Upozorní, že každý v koloně, bez ohledu na signály je povinen sledovat cestu a jet samostatně. Jednotlivec odpovídá za to, že se nenaboří do jezdce před sebou nebo vedle sebe a za to, že neztratí jezdce za sebou. Určí pořadí jezdců v koloně, je-li to zapotřebí. Zásadně si zjistí zda bude mít v koloně jezdce s malými zkušenostmi nebo jezdce jezdící pomaleji a těm vykáže místo za sebou. Zkušení jezdci se řadí samostatně do kolony. Seznámí všechny kam kolona jede (cíl) a místa kde bude zastavovat. Připomene zásadu sleduj jezdce za sebou a když ho nevidíš tak zastav. Je to jediná záruka toho, že se kolona neroztrhne a nikoho neztratí. Upozorní jezdce na kázeň a pořádek v koloně. Pozor, vedoucí jezdec nevidí a nespočítá za jízdy víc než 6 – 8 motorek za sebou. Víc je možné spočítat jenom v dlouhé a přehledné zatáčce!! Tak si buďte vědomi, že vedoucí jezdec u delší kolony si nemůže být jistý, že za ním jedou všichni. Určí posledního jezdce, měl by to být dobrý jezdec znalý trasy a schopný zajistit pomoc pro jezdce s poruchou apod. Dohodne si s ním signál připravenosti kolony k odjezdu a jednání při přetržení kolony. Je výhodné, zvlášť u delší kolony, když je z dálky poslední jezdec něčím nápadný – blikající blinkr, barevné světlo apod. Je praktické když první a poslední jezdec mají vesty nápadné signální barvy. Před odjezdem kolony přehlédne zda jsou za ním určení jezdci a po signálu posledního jezdce, že všichni mají natočeny motory a jsou připraveni odjíždí sníženou rychlostí. Teprve když všichni jedou a kolona se seřadí tak akceleruje na dohodnutou rychlost.
Poslední jezdec, zadní střelec, Tail Gunner
Zadní jezdec je prodloužené oko vedoucího jezdce a zodpovídá za bezpečnost kolony ze zadní strany. Nemá určené pevné místo ve formaci vpravo či vlevo, volí svoji pozici dle potřeby. Stejně tak podle situace může zvětšit odstup od jezdce před sebou. Sleduje formaci a jízdu členů kolony. Ty kteří nedodržují pravidla v jízdě kolony napomene a upozorní vedoucího jezdce. Hlídá zejména předjíždějící vozidla a vozidla která se jeví tak, že jsou řízena agresivním řidičem. Při jízdě na silnici se dvěma a více pruhy navíc sleduje vedoucího jezdce a jakmile ten přejede do vedlejšího pruhu přejíždí současně s ním, tím uzavře zezadu kolonu a umožní ostatní jezdcům změnit jízdní pruh a omezí nebezpečí zezadu náhle přijíždějících vozidel a zamezí i tomu, aby se do kolony vmísily jiná vozidla. Jeho povinností je postarat se o odpadlé jezdce. Při odjezdu kolony z místa zastavení se řadí na poslední místo a když zjistí, že všichni jsou připraveni k jízdě a mají nastartovány motory dá vedoucímu jezdci signál k odjezdu. Pozor, čím delší kolona tím je činnost posledního jezdce náročnější.
Méně zkušení jezdci a jezdci na slabších strojích
Jezdci s menšími jezdeckými zkušenostmi, jezdci kteří nemají zkušenosti z jízdou v koloně a jezdci zvyklí jezdit výrazně pomaleji než je dohodnutá rychlost jízdy kolony jsou vedoucím jezdcem zařazeni na pozice těsně za ním a jsou povinni toto místo dodržovat. Je-li to zapotřebí jsou před jízdou poučeni podrobněji. Rychlost a styl jízdy kolony přizpůsobí vedoucí jezdec schopnostem těchto jezdců.
Dorovnání výpadku v koloně
Vypadne-li jezdec z kolony z jakéhokoliv důvodů je zapotřebí mezeru co nejdříve zacelit. Děje se to tak, že jezdec jedoucí v řadě za odpadlým jezdcem se dotáhne na jeho místo, předjede tedy jezdce jedoucího ve vedlejší řadě před ním. Zásadně je nepřípustné vyplnit mezeru přejetím z řady do řady (z pravé řady do levé a naopak), je to nebezpečný manévr a zasáhne celou kolonu.
Chování jednotlivce
Jízda v koloně vyžaduje kázeň a disciplinu. Jezdíme obvykle 80 – 100 km/hod, ale dá se jet v koloně i 160 km/hod. Jízda je to náročná a je nutné jet tak aby byla bezpečná. Každý jezdec jedoucí v koloně odpovídá za svoji jízdu, za svoji bezpečnost a za bezpečnost svých kamarádů. Pravidla jízdy v koloně jen zvyšují míru bezpečnosti, ale nesnímají z nikoho žádnou zodpovědnost. Uvědomte si, že jízda v koloně je náročnější než samostatná jízda a proto musíte o hodně více sledovat silnici a ostatní jezdce. Zvlášť je nutné pečlivě sledovat jezdce před sebou a vedle sebe. O jezdce za sebou se můžete starat méně, stará se o Vás on.
Řazení při zastavení, např. na červenou
Při zastavení se jezdci kolony řadí do dvojstupu ve stejném pořadí jaké mají v koloně s minimálními odstupy. Pokud kolona stojí na červenou - všichni jezdci sledují semafor (nikoli záda jezdce před sebou). Pouze pokud všichni sledují semafor je možné po naskočení zelené odjet prakticky v jednom "balíku". Pokud kolona neodjede na zelenou v jednom "balíku" (jezdci místo na semafor budou koukat na záda toho před nimi a teprve po jeho odjezdu se budou rozjíždí) je na víceproudové komunikaci více nežli jisté, že do kolony vjedou a kolonu tím pádem roztrhají řidiči z vedlejších jízdních pruhů.
Přechod na jízdu v zástupu
Na úzké silnici nebo tam, kde není možné z jiných důvodů jet ve dvojstupu přejde kolona samovolně v jízdu v zástupu s použitím metody zipu. Vzdálenost mezi jezdci se prodlouží. Jakmile to situace dovolí tak se kolona opět s použitím principu Zipu vrátí do dvojstupu a zkrátí jízdní rozestupy.
Tankování
Tankuje se na pokyn vedoucího jezdce vždy po cca 200 km, není-li dohodnuto jinak. Záleží to na tom kdo ujede nejméně na plnou nádrž. Při tankovací zastávce každý natankuje plnou nádrž a vyčůrá se. Za jízdy kolony není možné splnit každému jeho individuelní přání na vykonání této činnosti, to by se stále jenom stálo.
Jízda přes město
Průjezd městem je pro kolonu velmi náročný. Před městem je zapotřebí kolonu zpomalit a zkrátit jízdní odstupy na minimum. Doporučuje se dohodnout si místo srazu za městem pro případ, že se kolona roztrhá. Riziko roztržení kolony roste s její délkou. Největší riziko je zejména při odbočování z vedlejší na hlavní a při průjezdu kolony přes křižovatku řízenou světly. Schopnost vedoucího jezdce sledovat kolonu za sebou je značně omezena. Je nutné aby všichni věděli kam se jede a doporučuje se znát místo za městem, kde se jezdci sejdou, když se kolona ve městě rozsype. Nejsložitější je to především v cizině ve velkém a úplně neznámém městě.
Setkání s jinou kolonou
Setkají-li se dvě kolony motorek vedoucí jezdci se dohodnou, zda se pojede dál společně. Jedou-li dvě kolony po přechodnou dobu společně tak se zařadí za sebe a jezdi obou kolon se mezi sebou nemísí. Pokud jedou samostatně je zapotřebí mezi kolonami dodržovat dostatečný odstup který umožní ostatním vozidlům bezpečné předjetí.
Předjíždění
Kolona se pohybuje většinou ustálenou rychlostí prakticky shodnou s rychlostí ostatních vozidel na silnici, tím se automaticky sníží počet situací kdy někdo cizí předjíždí kolonu a také situací kdy naopak kolona předjíždí pomalejší vozidlo. Občas se tomu ale nedá vyhnout. Když předjíždí cizí vozidlo je nejlépe mu předjíždění umožnit, uhnout vpravo a rukou naznačit, že o něm víte. Čím dřív předjede tím lépe. Složitější je opačná situace, když se na silici najde loudal nebo pomalý kamion, musí se kolona pustit do předjíždění. Pozor, je to obtížný a zdlouhavý manévr. Vedoucí jezdec musí začít předjíždět teprve tehdy, kdy má naději, že v krátkém čase budou moci postupně předjet všichni jezdci. Je při tom třeba brát ohled na méně zkušené jezdce. Při předjíždění maximálně využijte akceleraci motorky aby jste předjeli v co nejkratším čase a rychle pokračujte co nejdál před předjížděné vozidlo, necháte tím prostor pro jezdce za vami, aby měli dost místa na zařazení před předjížděné vozidlo. Kolona zásadně předjíždí v pořadí jezdců, vyvarujte se toho aby jste předjeli váhajícího jezdce před sebou!!! Ti kteří už předjeli vidí o hodně dál zda se neblíží protijedoucí vozidlo a je tedy praktické dát jezdcům za sebou zdvižením ruky signál, že je silnice volná. Pozor, je to jen upozornění, nikoliv pokyn předjížděj bezhlavě! Po předjetí se kolona rovná zpět do tvaru.
17 kvě 2009, 11:15
jsem rád že jsi to sem dal protože v poslední době mě párkrát překvapilo přejíždění v koloně ze strany na stranu a nedoplnování volných míst čímž se kolona neúměrně protahuje bohužel jsem to viděl i u zkušenějších jezdců ne jen u nováčků tak jsem ještě jednou vytáhl z textu
Dorovnání výpadku v koloně
Vypadne-li jezdec z kolony z jakéhokoliv důvodů je zapotřebí mezeru co nejdříve zacelit. Děje se to tak, že jezdec jedoucí v řadě za odpadlým jezdcem se dotáhne na jeho místo, předjede tedy jezdce jedoucího ve vedlejší řadě před ním. Zásadně je nepřípustné vyplnit mezeru přejetím z řady do řady (z pravé řady do levé a naopak), je to nebezpečný manévr a zasáhne celou kolonu.
17 kvě 2009, 11:47
Tak to je mazec, me nikdy nenapadlo ze to musi mit takovy poradek
. Kdyz jezdime kolony aut z klubu tak namackani na sebe v rozestupu par metru a holt si musime hlidat poradne brzdove svetla a blinkry.
Ale tyhle pravidla asi plati tak pro 50 km/h a vyse ne? Dokazu si predstavit kdyz se takhle jede 30 po Libave a nervozni ridici vas vsecky predjizdeji hlava nehlava stylem, kdyz se neco objevi v protismeru tak to strhnu do davu : /.
17 kvě 2009, 11:53
Jsem rád, že jsi mne na tom Ještědu poučil, do teď jsme jezdili jen ve dvou a neměli jsme tušáka.....takže díkes, že jsi to sem vyvěsil, od teď se tím řídím. Všem, kteří za mými zády nadávali dávám za pravdu a omlouvám se
17 kvě 2009, 12:01
ono se to týká víc té pomalejší jízdy když jedeš rychleji a předjíždíš plechovky musí každý v době předjíždění jet hlavně za sebe i když ti před tebou ukážou že můžeš ale po předjetí se to zase zformuje jinak s těma plechovkama co se cpou mezi to občas bývá na pytel ale je to o vzájemném pochopení a když se jede opravdu pomalu a je nás hodně tak se holt občas musíme uskrovnit a kousek místa jim nechat
17 kvě 2009, 13:00
Pane jo. To je vymakaný!
Škoda, že to tu nebylo dřív. Taky jsem neměl tucha.
Faktem ale je, že pokud skupina jede konkrétně někam a na čas, rychlostí byť i jen nad 60, tak už to není jen o zábavě, ale hlavně o bezpečnosti.
Jak jsem si to přečet, uvědomil jsem si, že jsem se včera asi párkrát choval jako totální tele.
Ještě jednou se všem omlouvám
na omluvu můžu říct, snad jen to, že do teď jsem v houfu jezdil s kámošema jen na kole po lesních cestách a málo po silnici. Jsme netrénovaní amatéři, takže podle terénu, strmosti a délky trasy jezdíme od 8 do max 45 km/hod. No a to je prostě někde úplně jinde.
Ale nastuduju to. Slibuju.
17 kvě 2009, 13:29
kraken.99 píše:jsem rád že jsi to sem dal protože v poslední době mě párkrát překvapilo přejíždění v koloně ze strany na stranu a nedoplnování volných míst čímž se kolona neúměrně protahuje bohužel jsem to viděl i u zkušenějších jezdců ne jen u nováčků tak jsem ještě jednou vytáhl z textu
Dorovnání výpadku v koloně
Vypadne-li jezdec z kolony z jakéhokoliv důvodů je zapotřebí mezeru co nejdříve zacelit. Děje se to tak, že jezdec jedoucí v řadě za odpadlým jezdcem se dotáhne na jeho místo, předjede tedy jezdce jedoucího ve vedlejší řadě před ním. Zásadně je nepřípustné vyplnit mezeru přejetím z řady do řady (z pravé řady do levé a naopak), je to nebezpečný manévr a zasáhne celou kolonu.
Tohle vse je moc pekny znat, ale vse je ve skutecnosti jinak.
Myslim, ze stale chybi komunikace. Snazim se jezdit na konci (jsem na to zvyklej z aut) a pokud jedou pred tebou dva az tri a kazdej si jede tak jak chce a nemas jim jak rict aby se srovnali, potom se muze stat ze prejedes z jedne strany na druhou aby jsi to srovnal. Znas jiny zpusob?
17 kvě 2009, 14:39
to mefisto:jde právě o to aby každý věděl o co jde a doplnoval kolonu sám od sebe a ne aby musel být upozornován jinak samozřejmně existují znamení rukou ale pokud nemá někdo potuchy o jízdě v koloně těžko bude vědět co mu rukou ukazuješ
17 kvě 2009, 17:25
Proto pisu ze chybi komunikace. Ja mam ale namysli PMR ne jen verbalni komunikaci
17 kvě 2009, 19:03
¨pravidlo o rozjíždění na semaforech by měl znát KAŽDEJ řidič.pak by nedocházelo k tomu, že skočí zelená,projede deset aut a zase se stojí.Na skutru mě to moc nevadí
ale v autě bych se vztekl
17 kvě 2009, 20:14
Souhlasím s Mefistem, také ten kdo jezdí na srazy častěji většinou PMR má a bezpečnost kolony to hodně zvyšuje - je velmi příjemné tímto způsobem dostávat od předních jezdců s předstihem informace a různá varování že se bude něco nebo někdo objíždět ( díry, cyklisté opilí spoluobčané motající se po silnici ap. ) nebo že se za chvíli ze zadu poženou stavěči, že se do kolony cpe předjíždějící auto... takže heslo zní :
PMR - JEN HOUŠŤ
17 kvě 2009, 20:21
A ze to nekteri tady potrebuji, jako koza drbani...
17 kvě 2009, 21:51
Aktualizuji téma, aby se na to nezapomělo!!!!!!!
V koloně je to fakt mazec, když nevím, kam se vlastně mám zařadit, pokud mi někdo před nosem jezdí ze strany na stranu.
17 kvě 2009, 23:09
PMR neni povinost ale je dobre ji mit a snad se to do budoucna zlepsi. Jinak kdyz je delsi kolona a vetsi rychlost tak vedouci jezdec dava vedet stav protismeru a zbytek koloni posloucha a podle toho predjizdi.
Nejak PMR i kabelas na jezdce je cca 2000kc.