Yamaha Xenter 125 (2012) vs Honda SH 125 (2013)Ahoj Chlapi, nějakou dobu už se zabývám rozhodováním co koupit. Trochu se kloním ke Xenterovi. Dá se říct, že takový to papírový info už mám pohromadě komplet a mám ho i víc, než je na netu, páč kolem tý Yamahy už pár dní lezu v prodejně a zkoumám jí, měřím po všech možných aspektech atd. Ale co mi zatím chybí je nějaké uživatelské info od někoho, kdo na ní fakt jezdí. Samo jí také projedu. Jen jak se zlepší počasí, jsem s prodejcem domluven, že mi umožní projížďku, ale co si budem povídat, první dojem z projížďky určitě není k zahození, ale dlouhodobá zkušenost nějakého majitele by byla o něčem jiném.
Jinak právě do doby, než oba stroje projedu, mi v kebuli s tím Xenterem bojuje ještě také velmi pěkné SHáčko od Hondy.
No původně jsem kdysi dávno dlouho měl v hledáčku PCXko, ale po vážném zamyšlení se nad tím, jak to chci využívat a po přečtení podobných úvah jiných kupců před koupí, jsem došel k závěru, že ženatej už jsem, takže na to nikoho nepotřebuju balit a tím pádem, byť se mi PCX velmi líbí, muselo ve výběru ustoupit praktičnosti a to jsou ještě větší kola, dále rovná a pokud možno co největší podlaha z důvodu občasného většího nákladu na podlaze mezi nohama a možnost vožení mojí pracovní tašky, ideálně zavěšené na háčku (nebo jinde na skútru). Tím vypadlo PCX a do výběru jsem zařadil 4 stroje: Yamaha Xenter 125, Honda SH 125, Suzuki Sixteen 125 a Scarabeo 125 ie.
Postupným porovnávání všech možných detailů od parametrů přes různé recenze až po design, mi z toho vypadli 2 favoriti, Xenter 2012 a SH 2013. Na ně jsem si udělal přiloženou porovnávací tabulku. Barevně neoznačené položky jsou buď stejné, nebo rozdílné tak minimálně, že to nestojí za řeč. Pastelovými barvami jsou označené položky, které řekněme stojí za řeč, ale na výběr prakticky také nemají vliv. Naopak položky označené sytými barvami na výběr vliv mají, některé vetší a některé menší.
porovnání xenter sh.jpg
Tu tabulku berte s rezervou, každý máme jiné preference, ale dávám jí sem proto, že by třeba mohla trošku pomoci někomu podobně tápajícímu, jako jsem já
Jinak stejně jako toho Xentera jsem si byl v prodejně oblézt a poměřit i to SHčko a rozhodně musím říct, že co do zpracování na mě nepůsobí nijak výrazným rozdílem od toho Xentera a co do bytelnosti taktéž, nicméně přece jen, ale je to asi rozdíl na první pohled skoro nepostřehnutelný a možná jen můj dojem, ta Yamaha na mě přece jen působí o štipec, ale opravdu jen štipec líp.
Když ale dám na misky vah ty důležité věci, tak
pro Xentera hraje:
1) hlavně ta mega podlaha na které se ten obrazný "pytel brambor" dá v pohodě převézt a já jsem ten typ, že když nepracuji, tak hodně "chalupařím", furt něco kutím a jistě tohle občas opravdu využiju.
2) dále, zdá se to asi jako ptákovina, ale výrazně lépe umístěný háček na tašku. Xenter ho totiž má výrazně výš než SH a tím pádem je výrazně užitnější. Umožňuje mi totiž mojí ne uplně nejmenší laptop-tašku zavěsit tak, že mám špičky bot hodně pod ní a prakticky tak při jízdě taškou nejsem nijak ovlivněn. Oproti tomu SH má háček strašně nízko, takže pokud na něj tu tašku zavěsím, tak taška prakticky stojí na zemi a díky výběžkům svislých tunelů vpředu a vzadu na podlaze, je taška vlastně uprostřed podlahy a už není naprosto kam dát nohy. Čili na vožení této tašky (a chci skútr z 70% na práci), je pro mě háček nepoužitelný. Takže na SH musí taška do kufru (kde je kufr plošší a širší, takže bych jí do něj asi dal), na Xenterovi může na háček, čímž zůstává prázdný kufr, takže paradoxně ten hloupý háček na Xenterovi prakticky pro mě vlastně vyvažuje prostor na helmu pod sedlem SHčka, který na Xenteru není, protože ten má pod sedlem jen malý kaslík.
3) pak celkové menší rozměry a i něco jako pocitová velikost a hlavně šířka skútru. V garáži jsem s místem hodně omezený, takže toto a související manipulace na centimetry v mojí garáži pro mě hrají též nemalou roli
4) a protože chci jezdit co nejdéle, tak venkovní teploměr ukazující teplotu blížící se k nule a tím riziko náledí též ocením
Pro SH hraje:
1) kromě spotřeby
2) a kotouče na zadku (oproti bubnu na zadku Xentera)
3) možnost ABS, protože to je z hlediska bezpečnosti asi účinnější než teploměr upozorňující na možné náledí, byť teploměr je prevence a ABS zachraňovatel už vzniklého průseru, nemluvě o tom, že to ABSko může pomoci nejen při případně nízkých teoplotách, ale (a to by mohlo být i častější) na mokru
No závěrem, oba jsou to jistě dobré skútry a s žádným z nich asi čovek nešlápne vedle, ale víc mě to táhne k tomu Xenteru, jenže to ABSko u SHčka a prakticky nulová historie Xentera oproti dlouholeté vynikající pověsti skoro už kultovního dříče SH, mi nechce dát spát. Proto bych kromě té projížďky obou strojů potřeboval nějaký to kvalitnější infíko od někoho kdo tu mašinu zná víc, než jen ze zkušební projížďky.
at-xen.jpg
at-sh.jpg
PS: Cenový rozdíl mi také ležel v žaludku, protože oproti úplně původnímu záměru PCX už jsem s Xenterem o dvacku výš, ale vypadá to, že alespoň rozdíl mezi Xenterem a SHčkem by mi prodejce v Yamaze tak nějak téměř vykompenzoval nějakými slevami na věcech jako helma, plexi, montáže atd, takže ten cenový rozdíl asi bude alespoň nějak řešitelný
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil
Shemik dne 23 bře 2013, 14:48, celkově upraveno 1