Rady a doporučení před nákupem nových i ojetých skútrů
Odeslat odpověď

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

09 srp 2022, 10:51

Rychlá silnice - na 125tce rozhodně lze! Pouze je nutno si ohlídat, aby měla minimálně cca 9kW, nejlépe 11kW.

Jezdíme cca 26 km do města a zpět, z toho 2/3 po rušné hlavní silnici.

Zkušenost s Maxonem je z důvodu nedostatečného výkonu tristní, přesně jak píše Korth. Po koupi SH125 (9 kW) se problém takřka vyřešil (náklaďáky už nepředjíždějí, a spěchálista se najde vždycky). Ovšem znamená to jet takřka pořád na plný plyn. Proto bych doporučil spíše 11 kW.

Výkon vs. ohřev (viz výše chlazení vzduchem) - zde bych upřednostnil výkon (chlazení kapalinou), ty náklaďáky jsou opravdu nebezpečné.

Tunel - manželka vyžadovala rovnou podlahu, a vyžaduje. Chce vzhledově typický skútr, a na rovné podlaze přepravuje neuvěřitelné věci. Alespoň pro mne. Já naopak chtěl něco spíše připomínající motorku, tudíž volba byla ADV 350.

edit. k tunelu, sem to napsal jinak, než myslel
Naposledy upravil Medvěd dne 09 srp 2022, 17:19, celkově upraveno 1

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

09 srp 2022, 11:21

Mam Yamahu X-City 125 11kw a poladenou.Rychle silnice naopak vyhledavam.Maximalku mam 125km/h a jsem tam spis za ty rychlejsi.

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

09 srp 2022, 11:35

No vzduchem chlazený motor je robustnější, má více "železa" a ohřívá se ještě pomaleji než vodou chlazený motor. Naopak při poskakování po městě v létě se ten vzduchem chlazený motor snadněji přehřeje ... takže to bych moc neřešil - to už je vyřešené a proto všechny "značkové" skůtry mají vodní chlazení s termostatem.

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

09 srp 2022, 12:27

Máš konkrétní reálné info, že vzducháč se ohřívá pomaleji a je těžší než vodník? Nějak mi to neleze do hlavy, objem žebrováníje větší, ale celková hmotnost motoru musí být menší než vodník --- vzduchem chlazené motory se používali kvůli menší hmotnosti v letectví. Navíc MĚRNÉ teplo ... vody je 4.000 kdežto hliníku 900 J/kg/Kelvin. (Joule na kilogram a kelvin)

Pokud dotyčný uvedl že bude jezdit denně 6 km tam a zpět, tak vodník se mu sice "ohřeje", ale olej nedosáhne provozní teploty a a nebude to ono. Faktorů pro porovnání a rozhodnutí voda/vzduch je samozřejmě více ... ale jezdit "trvale" celý rok se studeným motorem - silně bych to zvažoval. Opotřebení motoru bude násobně vyšší.

Vzducháč má také nějaké konstrukční nevýhody.
Naposledy upravil JardaB dne 10 srp 2022, 16:40, celkově upraveno 2

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

09 srp 2022, 13:04

Je pravda, že to takto jednoduše říct nelze. Změřené nemám. Totožný motor beru z hlediska výkonu. Protože vodník ze stejného objemu válce vydoluje více výkonu na klice.
Pak je taky rozdíl mezi náporově chlazeným litrovým čtyřválcem a nuceně chlazeným 125ccm motůrkem.
Další faktor je ten, že vzduchové chlazení musí být nadimenzováno tak aby se motor uchladil i v letních 40cítkách při poskakování v koloně ... pak se může stát, že se při -10 nebude schopen ani zahřát na provozní teplotu a těch faktorů je mnohem víc ...
Letecké motory jsou kapitola sama pro sebe, ty jsou sice náporově chlazené, ale nehrozí, že by letadlo uvízlo v zácpě

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

09 srp 2022, 13:12

Fyziku řešit nehodlám.

Pro mne je totiž mnohem důležitější nemít opotřebenou manželku poté, co "brzdila" provoz a nějaký nedočkavý kamioňák ji sešťouchnul do příkopy, než nemít předčasně opotřebovaný motor.

Nový motor mě určitě vyjde levněji, než štrapác se sháněním a výchovou nové ženské :lol:

Takže za mě minimum 9kW, a na opravdu rychlé silnici 11kW.

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

09 srp 2022, 16:37

K těm rychlým silnicím - se svým maxíkem (Optimus 125i) se vzducháčem o výkonu 6,5kW a s aktuálním nájezdem 5200 km od letošního dubna zvládám na takové silnici jízdu rychlostí 95 - 100 km/h, kamionům se současným nastavením pohonu ujíždím. Jezdím skoro denně trasu České Budějovice - Český Krumlov - Chvalšiny - Chroboly - Prachatice a zpět a v 99% bez potíží udržím krok s okolním provozem, jen v krpálech na hlavní silnici u Zlaté Koruny, kde jsou zaplaťpánbu dvoupropudovky, jedu holt pomaleji. Musel jsem ale skútr trochu potunit (variátor MaxiSpeed od Naraku, jiná kontrastní pružina, pečlivé seřízení ventilů, prémiové palivo...), tovární nastavení byla opravdu bída.
Těch 11 kW by bylo fajn, ale skútry shodné velikosti jako můj maxík (Honda Forza 125 či Yamaha X-Max 125) stojí dneska nesmyslné peníze a jsou zatím mimo moje finanční možnosti. Navíc jsou často k dodání až někdy příští rok, ty čekací lhůty jsou příšerné.

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

10 srp 2022, 09:04

Trocha fyziky pro Jardu B a pro ostatní, abych to uvedl na pravou míru. Asi jsi měl na mysli měrné teplo, ne skupenské. To bys vodu musel vypařovat/kondenzovat (skupenské teplo výparné) nebo mrazit/tavit led (skupenské teplo tání). Jednotka taky nesedí. Jedná se o energii, kterou je potřeba dodat, aby se 1 kg (litr) vody ohřál o jeden stupeň K (C). Takže jednotka jsou J⋅K−1⋅kg−1, zlomkem J/K/Kg a je jich 4 184 při teplotě 20 st. C. Se změnou teploty se měrné teplo vody mění minimálně. Zaokrouleně se uvádí 4,2 kJ/... Tolik teorie.
Praktický význam je takový, že MT vody je hodně vysoké, tedy voda spotřebuje ve srovnání s jinými materiály hodně energie na svůj ohřev. Docela trvá, než se přivede k varu, což dává čas na její chlazení. Proto se s výhodou používá do chladičů. Měrné teplo hliníkových slitin je významně nižší. Praktický důsledek je ten, že při dodání stejné energie se více ohřeje. To ale nevidím jako špatnou vlastnost, protože chlazení (výměna tepla s okolním vzduchem) je závislé na ploše (žebrování) a rozdílu teplot. Takže pořádně ohřáté žebrování lépe chladí. Ale musí na tu teplotu být dimenzované vůle v motoru, což zase snižuje výkon.
Jako lepší vidím samozřejmě vodní chlazení, vzducháče se dělají z úsporných důvodů. A souhlasím s tím, že jezdit s vodníkem trvale krátké trasy není optimální.

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

10 srp 2022, 09:21

ono jezdit krátké trasy není u jakéhokoli spalovacího motoru optimální, jen se můžeme bavit o tom, u kterého více nebo méně a to zase závisí na spoustě věcí, proto je na nějakých každodenních 6 km do práce a 6 km z práce ideální elektrický pohon, kterému naopak krátké trasy docela vyhovují, proto každému v takovém případě doporučuji elektrickou koloběžku nebo kolo, má to ještě tu výhodu, že odpadá další spousta povinností jako je mít RZ, STK, řidičák atd. :wink:

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

10 srp 2022, 22:18

Jezdím teď když neprší do práce 60 km tam i zpět na el. kolobce a Forzu mám v garáži :-)

Odesláno z Mi 11 Pro

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

11 srp 2022, 10:21

To se chlubis nebo stezujes?

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

11 srp 2022, 12:43

To spíš bude překlep, protože to si fakt nedokážu představit...

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

11 srp 2022, 14:58

30 km na kolobce ? Za mne dost drsný

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

11 srp 2022, 18:16

goes píše:To se chlubis nebo stezujes?
Jen konstatuji a reaguji na příspěvek od keta, který zmínil el. kolobku, víš ;-)

Odesláno z Mi 11 Pro

Re: Výběr 125ccm skútru - obecné téma

11 srp 2022, 18:20

JardaB píše:30 km na kolobce ? Za mne dost drsný
Není to klasická kolobka, je trochu těžší a rychlejší. Nevýhoda je, že na ni člověk musí stát když jede. Jezdím v motobundě, chrániči a ve fullface přilbě. Jo a ve vestě, ať jdu co nejlépe vidět :-)

Odesláno z Mi 11 Pro
Obrázek
Odeslat odpověď