Určitě by se časem dalo vypozorovat, kteří konkrétní prodejci jsou na tyhle dovozové šroty "specialisti" a konkrétně sem napsat varování. Na stranu druhou nemůžeme kamenovat úplně každého prodejce za to, že u něj nějaká buď důvěřivá nebo nezkušená lopata koupí šrot, se kterým má potom patálie co a kde svařit, dolepit a nakonec se pro něj třeba i rozborka - zborka motoru stane pravidelným rituálem. Tyhle skútry jsou takové oběživo. Někdo to třeba přitáhne z ciziny, jezdí a pak zjistí, že to je v podstatě vrak a prodá to třeba někdy i z nouze slušnýmu prodejci motorek, který to tam u sebe vystaví za nějakou "cenu obvyklou" bez toho, aniž by měl úmysl odrbat příštího kupce. No a kdyby se mělo i v takovém případě psát, že "ten je špatnej, k tomu nechoďte", tak bychom si za chvíli nekoupili od nikoho nic a mohli chodit jen k autorizovaným dealerům.
Nad těmito skútry, resp. zemí, ze které jsou dovezeny to chce spíš logicky zauvažovat a jednoduše přemýšlet. Řeknu si třeba: Itálie, dá se tam jezdit 8 měsíců v roce, lidé jsou tam odjakživa a daleko dříve zvyklí používat skútra jako běžný dopravní prostředek a mají k tomu jiný vztah než třeba Čech (je to pro ně spotřební zboží, který prostě olítaj to němoty a pak vyhoděj na vrakoviště). Takže pokračuju v tom, že mě napadne, že ten onen člověk na tom třeba jezdí do práce denně 30km, no a pak se taky jezdí někdy i svézt za účelem zábavy, když má volno. I když to zprůměruju, že by ten člověk najel třeba 50km denně po dobu 8 měsíců. Tak si spočítám, že takový člověk za kalendářní rok je schopen ujet 12000km.
No a pak tě zarazí (někoho nas....) prodej skútra z Itálie a inzerát zněl asi takto :
"Suzuki Epicuro, ročník 2002 s najetými 1743km, skútr používala starší paní, která na něm moc nejezdila."
Takže i kdyby tato nejezdící italská paní jezdila po výše uvedených 8 měsíců v průměru třeba jen 5km denně pro mléko na latté do krámu a nějakou návštěvičku u kámošky, tak najede 1200km/rok, což za 10 let dává 12000km.
Takže na toto je třeba si dát pozor a vytrénovat si naše základni lidské smysly a selský rozum, než něco takového koupit.
Jinak ještě ke tvému
nakonec koupím nového číňana třeba Matadora za 29 tisíc a mám klídek...vo co jako de? 2 roky záruka a když zjistím, že je to klumpr, no tak ho po těch dvou letech klidně prodám o pár tisícovek levnější...budu mít zkušenost a nebude mě mrzet přehnaných 60 tisíc za podobnou novou rachotinu jen proto,že ji dělaj přičmoudlíci z Itálie nebou žluťásci z Japonska
Tak tady nezbývá nic jiného, než si to jít opravdu vyzkoušet. Vem 30 tisíc, zajdi do AutoKelly nebo kde to prodávaj, kup si to a raduj se, jak je to v záruce a super a že si nepřitlačil pár kolíků a nekoupil stroj od "žluťásků". Tipuju že tak od 500 - 1000km budeš velice dobře znát jména servismanů a pracovníků AutoKelly, z jízdy se časem stane tlačení, šroubování, štělování, předělávání a já nevim co všechno. Nakonec si budeš rvát vlasy s tím, že jsi za 30 tisíc koupil tohodle skútra, vysypal si do něj dalších pár tisíc v podobě cest do servisů a hrazení dílů, které servis nehradí a náležitě se poučíš a prodáš se ztrátou řekněme 30% (možná i víc) z původní ceny a budeš vyléčen z přesvědčení typu "vo co jde, je to v záruce a nový"