To Tweety007: 125 ccm? 190 cm? 20 +/- tisíc? Máš dost velký problém. Neupřesnil jsi, jaký máš řidičák, zda "jen" B nebo vyšší. Neupřesnil jsi, jak moc můžeš "navýšit" rozpočet. A chceš radu. Pak je dost těžké radit.
1) Vědět a říct, jaké je tvoje reálné finanční maximum, přes které jít prostě nemůžeš. Buď jsi ochoten tomu věnovat tolik, kolik je třeba, nebo přišetři a kup, až tvoje rozhodování nebude tak moc ovlivněno financemi. Jinak je totiž těžké radit, když se neví, do kolika můžeš max jít.
2) Se svými "rozměry" se na stroj napřed musíš vlézt, jinak se při jízdě budeš po chvíli trápit a přestane tě to rychle bavit. Takže prohledat domácí i zahraniční inzerci, oficiální prodejce a co nejvíce vyzkoušet, jak to v reálu s tebou jede. Pokud budeš tlouct koleny do řídítek nebo tě po 10 kilometrech začne bolet zadek, hledej dál.
3) Pokud ti něco rozměrově sedne, hned nekupuj, popřemýšlej, dobře prověř stav moto (u jetého - třeba s mechanikem nebo známým, který s motorkyma/skůtry už nějakou zkušenost má) a koukni se na Netu, zda nejsou k dispozici lepší nabídky na stejný skůtr.
4) Neřeš kilometry (přesněji je ber jen jako informaci s malou vypovídací hodnotou). Lze je stočit, upravit, budou ti třeba tvrdit, že vyměnili tachometr atd. atd. Jde ti o stav, v jakém stroj je, ne, kolik má natočeno na tachometru. Řidič prase stroj dokáže za pár sezón zničit, dobrý majitel i po letech ho bude mít v dobrém stavu.
5) Trvej na zkušební jízdě a vyber si jak rovinu, tak kopečky. A nevracej se hned, aby jsi mohl zjistit, jak se při jízdě chová, když je motor zahřátý. Pak se chová jinak. Navíc se mohou projevit některé případné závady.
6) Snažit se vyzkoušet co nejvíc u jetého stroje. Jak se chová v zatáčkách, zda se nějak extrémně nazačne vlnit nebo mít snahu dělat si, co chce. Zkontolovat chování při brždění, zda nechce jít třeba moc lehce do smyku. Veškeré osvětlení, zda správně funguje. Prostě vyzkoušet, co půjde. Jo a popřemýšlej, pokud budeš souhlasit s koupí, nad výměnou klíčků od zapalování a kufru, protože se občas stává, že majitel ti bude tvdit, že některý ztratil a ty se ani nenaděješ a budeš se divit, jak ti mohl stroj někdo ukrást nebo vykrást, když jsi ho večer zamknul...
.
7) A moje doporučení? Jak asi často slýcháš, tak "nejlepší moto je nové moto". Něco na tom je. Sice cena je vyšší, ale pokud nejdeš ke garářovému prodejci "zaručeně značkových, nových a prověřených skůtrů", tak záruka, servis a další věci za to stojí. Pokud nový nechceš nebo si nemůžeš dovolit, tak budeš mít dost hledání, zkoušení a prověřování, ale stojí to za to, takže můžeš reálně čekat, že když to neodflinkneš a dáš tomu, co je třeba, budeš spokojený.
A jen tak mimochodem, 125 ccm je opravdu pro tebe "na hraně", takže pokud máš jen B a proto chceš jen 125 ccm, počítej s omezením do 11 kW a tím pádem i s odpovídajícím výkonem, kdy dvě osoby to uveze (asi...), ale ani jedna si to neužije. Proto zvaž, na co ho budeš používat, jak často, pro jízdu kolika lidí, a pak si případně udělej, jak ti tu bylo raděno, vyšší skupinu.
Přeju ti, ať uspěješ.