sinistre píše:Vysvětlete mi někdo z technologického hlediska, jak může kombinovaná spotřeba s kompresorem být vyšší než bez něj...
výkon je vždycky jen z paliva. mechanická práce za čas je výkon. pokud chceš aby 125 jela jako 250, přidáš kompresor a ten zajistí plnění větším množstvím vzduchu, než je atmosféricky plněnej motor schopnej sám nasát. protože sací kanály jsou omezený průměrem a minimální délkou, skutečný plnící tlak atmosférického motoru není 1atm, ale 0,7-0,85 atm podle pokročilosti konstrukce. takže pokud přidáš kompresor, který bude dávat cca 1,6atm, dostaneš se na přibližně dvojnásobný parametry atmosféricky plněnýho motoru. aby směs paliva se vzduchem měla optimální teplotu hoření a optimální měrný výkon musí být dokonale rozptýlená aby se stihla kapaina rozptýlit, čili zplynovat. (německy vergasser je česky zplyňovač, ale říkáme karburátor)
toto co jsem podsud popsal je pravda jen v tzv. návrhovém režimu, čili na plný výkon. ale reálně silnější motor při stejně těžkém stroji a dodržování stejné průměrné rychlosti potřebuje v podstatě totožnou mechanickou práci, tudíž rozdíl ve spotřebě nebude dvojnásobný, ale bude se právě lišit mnohem víc podle hmotnosti stroje a dynamiky jízdy a protože silnější stroj svádí k většímu dovádění. jinými slovy údaj, žýe satelis s kompresorem žere 5-6 litrů beru za hovadinu. jednak je seriově seškrcenej na 11kw, ale má mnohem zajímavější točivej moment a po odšpuntování omezovače prej peláší jako dvěstěpadesítka. když jsem byl ve francii, ptal jsem se žabožrouta, o kolik to víc chlastá a říkal, že tak o půl litru, když se jede v klidu.
...no a proto mám 250
)