Zdravím všechny skútraře i neskútraře, můj příspěvek je reakce na množící se témata ohledně koupě, případně ladění především padesátkových skútrů jak značkových, tak neznačkových. Jak pročítám fórum, tak zde čtu dotazy a prosby o rady jakého skútra koupit, čím to vyladit, jak to hlavně odblokovat, kolik to potom pojede atd. Mnohé budoucí skútraře zde trápí i finanční prostředky, které jim případně brání do skútru zainventovat a tím pádem koupit skútra svých snů. To chápu, přeju však štěstí a trpělivost, která se později vyplatí. Když tento človíček napíše, že by se spokojil i s čínou, tak ho zde ostatní uživatelé ukamenují. Vzhledem k těmto množícím dotazům a prosbám o sdělení zkušeností jsem se rozhodl toto téma založit.
Tak tedy má rada a osobní zkušenost :
Osobně mám zkušenost jak s čínou, tak se značkovým skútrem. Ano, taky jsem se jednoho léta zbláznil a chtěl okamžitě jezdit, a proto jsem vyrazil do Autokelly koupit tehdejšího Maxon matador 50 2T za 17000,-Kč. Abych uvedl, je to ČÍNA, ale mé požadavky splnila a přímo v tu danou chvíli překonala a po odblokování jezdil slušně. Musím uvést, že jsem měl nejspíše štěstí na kus, neboť žádný závažný problém jsem neměl – to spíše má šťouravost mi dělala starosti, ale budiž. Později téhož roku jsem tuto čínu s najetými 1100 km prodal a koupil si vysněnou a oplývanou Gileru Runner 50 SP 2T karburátorovou verzi. Jéééé, řekl jsem si, že budu mít něco pořádného. Řidičák „B“ mi stačí, tak hurá do toho.
Po nákupu v obchodě jsem byl celý šťastný, že jsem to domů dovezl a pěkně začal ihned leštit a čistit, jelikož jsem to vezl i přes nepřízeň počasí – prostě jsem byl poblázněn a nic lepšího pro mě v tu chvíli neexistovalo. Pak mne zajímala pouze registrační značka a následná odblokace, aby to italské žihadlo jezdilo jak „má“. Později jsem byl prodejcem poučen o možné odblokaci, ale o odpovědnosti za tento zákrok, který je NEZÁKONNÝ a uživatel si nese odpovědnost sám za sebe a své průsery. A to i když má řidičák na větší kubatury (je to věc svědomí každého z nás). Tím pádem má neznalost, která přinášela tu radost a potěšení zmizela a začal jsem pátrat víc jak to je a není. Mezitím jsem na tomto skútru najel pouhých 253km, přičemž pouze prvních 100 bylo příjemných, ty další už byly pouze zahánění nudy a byla to jízda na nic. Pak jsem ji jako de facto novou prodal se ztrátou 10000,-Kč.
Padesátkové skútry dokážou přinést radost, ale především v mnohých případech odpovědnost a později jako to bylo v mém případě zklamání. Asi si říkáte jaké zklamání, po vyladění to jede super, ladit to jde dobře, kitovat to jde a já nevím co všechno. Ano ladit to jde, ale cokoliv na tento skútr dáte, děláte nezákonně a na vlastní odpovědnost – nepostaví se za vás nikdo – ani prodejce, ani výrobce ani servisák, který vám to tam dal ani v poslední fázi pojišťovna atd. Výrobci dílů jsou posichrováni tím, že třeba do sady sport. variátoru přidají restrikční kroužek a do návodu uvedou, že ho tam máte dát. Takže případné postihy a odvolávání se na výrobce je nemožné. Porušili jste vlastně i jejich návod. Nebo dodatky jako „určeno k závodním účelům“ atd.
Nebudu zde rozebírat nezákonnost odblokace a případné problémy s tím spojené, to si domyslete a dohledejte sami . Jednou jsem to totiž udělal, a byl mi příspěvek po odhalení pravdy odstraněn a“ zmoderován“ tak, aby to téma vypadalo tak nějak dobře dle představ. Říkáte si jakých představ? Ono jde o to, že 50cc skútry, hlavně 2T skútry a i ty čínské jsou laditelné a prodejci a výrobci těchto skútrů a dílů, žijí právě z lidí, kteří jsou ochotni do toho investovat. V danou chvíli, kdy byl můj příspěvek takto „zmoderován“ mi přišlo, že tady, nebo i někde jinde někdo tuto pravdu nechce nebo spíš nepotřebuje vidět a nepotřebuje, aby tato pravda byla lidmi viděna a čtena, a proto bylo zakročeno tak jak bylo. Domyslete si zbytek nastínění tohoto odstavce sami. Vrátím se teďka ještě k mé zkušenosti s padesátkami. Na začátku mě to hodně bavilo, dokavaď jsem neobjevil výše uvedenou pravdu, ale hlavně do té doby, než jsem se svezl na něčem větším. Uvědomil jsem si, že padesátka není to pravé na širší ježdění a hlavně nemá dostatečné výkonové i jiné rezervy v provozu, které jsou nutné. Jako prdítko na ryby nebo do trafiky je ideální, v provozu s rychlostí 45km/hod je to ale nebezpečné jak ve městě i mimo něj pro samotného jezdce a tak i pro ostatní účastníky provozu.
Tímto se tedy blížím ke konci svého sdělení a chtěl bych tedy poradit všem přemýšlejícím kupujícím a třeba i současným padesátkařům, kteří koumají co a jak. Pokud nemáte penízky, zkuste to vydržet, našetřit a koupit něco s větším obsahem. Pokud nemáte řidičák, neváhejte a dodělejte si ho. Po šestnácti letech závodního i obecného ježdění a zkušenosti s motorkami jsem tuto příležitost vzhledem k věku dostal také a je to o něčem jiném mít velké „A“.
Chápu, někdo prostě finance nemá, nebo jich má méně a chce okamžitě jezdit.
Chápu i ten pocit či představu, že prostě na něčem jedu, ano je to super, ale jak dlouho to super bude? Neunáhlujte a nezahučte penězi a starostmi do něčeho, co vás stejně za chvíli přestane bavit a přinášet radost. Radši počkejte, našetřete a kupte něco pořádného – pak uvidíte tu nekonečnou radost
Cílem mého příspěvku je přinést radu, mnohými žádanou osobní zkušenost a hlavně pravdu.
PS: Vzhledem k roku 2013 a úpravě zákona přestanou mít 50ky smysl jako měly doteď a hlavně existují i jiné země než Itálie, které skútry vyrábějí. Např. Japonsko Doufám, že tento příspěvek někomu poslouží a nebudu za něj trestán.