od tatík » 24 dub 2011, 06:32
ne,nejsem učitel autoškoly,jen letitý praktik a na silnici sem denně.Z tou rychlostí je to tak,že zákon vyžaduje,abys nemohl řídit skutr nebo motocykl který nejede víc,než těch 45 km/hod,což splnuje drtivá většina novějších stroju a nebo bývá výrobcem či dovozcem upravena pomocí tzv.restrikcí tak,aby tento požadavek splnila a mohla být provozována.Jedná se o nějaké mechanické či elektronické zařízení,řešení je spousty.Pro Tebe bude tedy duležité,aby Tvuj stroj měl v dokladech napsáno max.konstrukční rychlost 45 km/hod,Tím se prokážeš při případné kontrole.V praxi je to tak,že existují stroje,které tuto rychlost v dokladech mají,přesto že ji reálně nedosahují,např Babeta,tedy tu řídit mužeš,nebo naopak ze starých stroju takzvaný Pionýr či Simson,ty mají konstrukční rychlost tuším 60 a ty už řídit nesmíš.Smula je v tom,že když Tě chytnou,muže to být posuzováno tak,že když nemáš v řidičském prukazu tuto kategorii,je to jako kdybys neměl řidičák vubec a tomu muže odpovídat i postih.Pro vysvětlení-konstrukční rychlost je taková,při jaké konstruktér a výrobce zaručují bezpečný provoz za všech podmínek a namáhání jednotlivých dílu.Maximální rychlost je skutečná reálná rychlost,které skutr dosahuje a bývá vyšší.V reálu dosahuje neupravený skutr rychlosti 50 až 70 km/hod.Rozdíl je samozřejmě i v tom,co ukazuje tachometr,který ukazuje většinou větší rychlost než je ve skutečnost,zase velmi všeobecně je to pruměrně o 5 i více km/hod.Pojedeš-li podle tachometru např 50,ve skutečnosti to bude tak 43-46 km/hod.Přesnou rychlost zjistíš pomocí navigace,tu uvádějí někteří majitelé,aby zjistili reálnou rychlost po upravách motoru a mohli sledovat vliv jednotlivých uprav,nebo srovnávat mezi sebou.Pokud tedy budeš dodržovat rychlostní omezení např při jízdě v obci podle svého tachometru,neměl bys mít problém.Největší nebezpečí z postihu za překročení rychlosti tedy hrozí v obcích,kde taky policie provádí velkou většinu radarových kontrol a nebo v místech,kde je nějaké omezení zpravidla na 40 nebo 30 km/hod.Myslím,že mimo obec se mužeš v klidu vozit kolik to pojede a nikdo to řešit nebude.Tolik Ti to asi zase nepojede,abys na sebe upozornoval nějakým brutálním předjížděním.I když lze samozřejmě docílit rychlostí až kolem 100 km/hod,což už ale vyžaduje jisté znalosti,technické vybavení a dostatek financí,takové upravy jsou už poměrně nákladné.Když to shrnu,konstrukční rychlost 45 km/hod a tím splníš literu zákona,kolik Ti to ve skutečnosti pojede a nebo jak rychle budeš jezdit sám,je pak už na Tobě..Pokud máte doma auto,tak asi víš,že dovolená rychlost mimo obec je 90 km/hod,na dálnici 130 km/hod,přesto většina moderních vozu má konstrukční rychlost od 145 km(u malých aut)až po 190 a i víc.Ačkoliv mám auto,které mi umí skoro 200,neznamená to,že se touto rychlostí musím pohybovat.U velkých motocyklu je tento rozdíl ještě větší,s motory o obsahu od řekněme 600 a víc s výkony přes 75 kW a víc,dosahují tyto stroje maximálku ke 300 km/hod.U padesátky bych se tedy nějakých velkých problému s rychlostí nebál,tam to jde celkem snadno uhlídat.V praxi to chodí tak,že když pojedeš např v obci 70 a změřejí Tě,dostaneš pokutu za překročení rychlosti o 20 km/hod,což dělá 2000-5000 tisíc a odeberou Ti příslušný počet bodu.Pochybuji,že by někdo řešil,jak je možný,že Ti to tak jede.Při běžný kontrole na silnici se tyto upravy taky nepoznají,rozdíl mezi 50-70 válcem je nepatrný,a navíc u skutru je celkem zakrytý.Ostatní upravy tak vidět nejsou,rozebírat Ti to nikdo nebude.Je to bohužel většinou dost slyšet,nebod u malých motoru se to bez vyladěného výfuku neobejde,což muže být duvodem,proč si hlídkující policista vybere ke kontrole právě řvoucí skutr.Pokud vím,jak už psal Jarafi,u nás to nikdo nějak zásadně neřeší.Policie v Rakousku a Německu občas ano,a to zejména z duvodu několika tragických nehod,kdy při vyšetřování zjistili vysokou rychlost,kterou tento stroj nemá dosahovat.Mají na to takový přístroj,je to v podstatě deska z dvěma válci do kterých zapadne zadní kolo.Policista si na skutr sedne,dá plný plyn a pomocí přístroju hned vidí,kolik to jede a jaký to má výkon.Netýká se to jen skutru o objemu 50 ccm ale i omezení výkonu v jednotlivých kategoriích motocyklu vubec.Vše najdeš na netu včetně vydeí z těchto kontrol.Na STK by problém s výkonem být neměl,nikdo to měřit nebude.Problém muže nastat spíš u zásahu do konstrukce(ruzné naohýbané držáky)nebo montáží neschválených doplnku,např ruzná přídavná světla apod.Pokud nějakou takovou upravu máš,před návštěvou STK ji raději demontuj.
bylo Jawa O5-10000 km,Jawa 20-3000 km,nová Babeta 210- 6100 km,Jawa 50 Mosquito 585-14700 km,nový Yuki Matrix 50- 6500 km,Suzuki Burgman 400 K4-35456 km,Honda SW-T 600 7000 km,nová Honda Forza 300