od tatík » 23 dub 2011, 22:03
je to podobný jako na kole,pokud máš brzdy na řiditkách,na skutru je to stejný.Rozdíl je ve váze,skutr váží mezi 75-90 kilo zhruba.Za jízdy Ti to moc nepříjde,odpadá i drncání na který si zvyklý z kola.Obecně vzato,skutr je prakticky nejjednodušší motorový dopravní prostředek co se týká jízdy a obsluhy.Tvuj věk Tě limituje samozřejmě obsahem a konstrukční rychlostí.Obsah je do 50 ccm,rychlost do 45 km/hod.To je duležité při koupi skutru,je to napsáno v TP i v OTP.Z motoru jsou na výběr dva typy a to dvoudobý a čtyřdobý.Rozdíl tady nebudu rozebírat,to si někde najdi,obecně platí,že dvoutakt se maže směsí oleje a benzínu kde musíš olej do zvláštní nádržky dolévat,kupovat a kontrolovat,ale dvoutaktní motor bývá zpravidla výkonnější,je jednodušší na opravy a dá se poměrně snadno naladit na větší výkon.Čtyřtakt má svoji nápln v motoru která se mění po určitých kilometrech,bývá tišší a uspornější.Všechny tyto udaje jsou popsány v příručce,servisní knížce a pod.která bude dodána s novým skutrem a je dobré ji mít i při koupi ojetého.Dvoutakt,či čtyřtakt,nový nebo ojetý,značkový či neznačkový o tom se tady vedou nekonečné diskuze a to si budeš muset stejně nakonec rozhodnout sám podle svých představ nebo finančních možností. Co se týká jízdy samotné,skutry mají dvojí možnost startu a to bud mechanicky nožní pákou nebo elektrickým startérem,opět bude postup popsán v návodu ale v principu je totožný u všech typu.Nastartování je z bezpečnostních duvodu jistěné tím,že při startu at už nožní pákou nebo startérem musí být sklopený boční tzv.pohotovostní stojan a zmáčknutá páčka přední nebo zadní brzdy,jinak motor nenaskočí.Na hlavním stojanu skutr nastartovat lze,při stání na hlavním stojanu je totiž zadní,čili hnací kolo ve vzduchu.Po nasednutí a nastartování motoru je skutr připraven k jizdě.Umístění a ovládání dalších věcí,jako jsou světla,blinkry a podobně si opět najdi v návodu,to se muže trochu odlišovat podle značky a výbavy jednotlivých stroju,doporučuji vyzkoušet předem před jízdou,taktéž seřízení zrcátek,jsou velmi duležitá.Samotná jízda je opět v principu stejná u všech skutru.Po nastartování běží studený motor ve vyšších otáčkách a je dobré ho nechat chvíly ohřát,platí,že čím je chladněji tím déle.Praxe je zhruba taková,že nejprve skutr nastartuješ a pak si nasadíš přilbu,případně rukavice a podobně.Motor si ubere sám,většinou už je řízen elektronikou.Skutr je vybaven samočinnou rozběhovou spojkou a variátorem,obojí funguje na základě odstředivých sil,detaily rozebíret nebudu.Tobě postačí když otočením rukovědi napravo přidáš plyn a skutr se rozjede sám.Čím víc přidáš,tím víc se skutr rozjede.Motor se rozeběhne na plné otáčky a variátor se stará o plynulou změnu převodového poměru a skutr postupně zrychluje při téměř konstantních otáčkách až k maximální rychlosti.Při ubrání plynu dojde k poklesu otáček motoru a projeví se také jeho brzdící učinek,čili skutr bude postupně zpomalovat.Tím reguluješ rychlost skutru,kterou chceš jet.Samozřejmě do kopce pojedeš mnohem pomaleji vzhledem k výkonu motoru u 50tky se jezdí téměř vždy na plný plyn,zejména do kopce a při rozjezdu.Pokud potřebuješ brzdit víc,použiješ páčky brzd,pravá je přední a levá zadní kolo.Učinější je přední brzda,nebot váha stroje se při brždění vlivem odstředivých sil přenáší na přední kolo.Správné brzdění probíhá oběma brzdama najednou,zásada je brzdit pokud možno v přímém směru,tedy tak,že brzdím před zatáčkou tak,abych do zatáčky vjížděl rychlostí,kterou tuto zatáčku projedu už bez nutnosti brzdit.Pokud mohu doporučit,nejlépe je dopravit skutra na nějaké přehledné místo z dobrým povrchem a všechny tyto ukony natrénovat.Rozjetí,zastavení,zatáčení.Pro jen trochu chápavého člověka je to otázka 10 minut a pak už jen jezdit a sbírat vlastní zkušenosti.Po jízdě vypneš klíček,motor se zastaví,postavíš skutra na stojánek a to je v kostce všechno.Kdybys chtěl něco víc vědět,ptej se.Pokud budu vědět,rád poradím
bylo Jawa O5-10000 km,Jawa 20-3000 km,nová Babeta 210- 6100 km,Jawa 50 Mosquito 585-14700 km,nový Yuki Matrix 50- 6500 km,Suzuki Burgman 400 K4-35456 km,Honda SW-T 600 7000 km,nová Honda Forza 300