Rady a doporučení před nákupem nových i ojetých skútrů
16 bře 2011, 15:52
Zdravím všechny,
sháním skůtr na ježdění do práce, moje velká 260 kilo těžká motorka se na to moc nehodí.
Mám ale zásadní podmínku - protože půl cesty jedu do prudkého kopce a půl zase z kopce, potřebuji aby měl skůtr v převodovce volnoběžku. Valit z kopce pod plynem je nesmysl. Slyšel jsem, že některé skůtry ji mají, hlavně dvoutakty aby se brzděním motorem nezadřely, ale nedaří se mi zjistit které to jsou.
Co myslím tou volnoběžkou - je to taková věc v převodovce, měly ji třeba staré Trabanty a Wartburgy, nebo něco jako cvrk u šlapacího kola. Způsobuje, že skůtr při jízdě z kopce nebrzdí motorem. Stačí ubrat plyn, třeba i vypnout motor a skůtr jede s nulovou spotřebou. Potom stačí jen opět plyn přidat, volnoběžka po zvýšení otáček zabere a jede se dál.
Máte někdo takového skůtra nebo víte o nějakém typu který by toto uměl? Jestli nic takového nenajdu tak asi budu muset sehnat obstarožní Simson skůtr s manuální převodovkou a do toho se mi moc nechce...
16 bře 2011, 16:01
Mívaly to Babetty, tam se vysunulo takový kolečko na boku a pootočením se zaaretovalo venku. Tím se odpojil motor. Problém byl, že dole se muselo to kolečko zase otočit, tzn. pokaždý nahoře a dole zastavit
Ještě mě napadá, že když zastavím se skůtrem na kopci a rozjedu se bez plynu, jen ho pustím, že jedu na "volnoběh" taky, když přidám plyn, tak se to chytí a pak už to brzdí motorem. Chce to zkusit.
16 bře 2011, 16:19
Kedysi som sa spustil z kopca na B400 na voľnobeh...spojka nezopla, ale dolu keď som len zľahka pridal plyn...tak okamžite zopla spojka...dosť to trhlo...žiaden plynulý prechod
napadá ma jedna možnosť na začiatku svahu smerom dolu zastať vypnúť motor a dolu zase zastaviť a naštartovať...otázkou zostáva, koľko ušetríš paliva
Keď pri ceste nazad musíš viac pridávať kvoli stúpaniu do svahu...
tým, že cestou dolu z kopca zavrieš plyn, skúter nezastavíš..maximálne koriguješ rýchlosť...ak by si mal nejakú 125ccm aj tak viac než kilo dolu nepovalíš..a určite vypínanie motoru dolu kopcom nie je správna cesta...pre prípadné nepredvídané situácie po klesaní, nemožeš využiť deceleráciu spolu s brzdením a tým zkrátiť brzdnú dráhu...
16 bře 2011, 16:20
Volnoběžka a odstředivá spojka, to nejde moc dohromady. Pravděpodobně to žádný moderní skútr nemá.
Rozjetí bez plynu a jízda bez motoru z kopce funguje. Ani není třeba úplně zastavit. Např. u mého skútru odpojí spojka motor při volnoběhu při 22km/h, ale zpátky přidávat plyn jen vhodné až při opětovném poklesu rychlosti na nějakých 30km/h. Jinak to hrozně škubne a hrozí poškození motoru. Takže to lze použít jen u dlouhého kopce s malým provozem když člověk nikam nespěchá.
16 bře 2011, 16:47
Zkus Hondu 125 Innovu, což je taková skútrmotorka. Má to klasiku řazení, poloautomat (alespoň myslím) a chová se to jako skútr na velkejch kolech. Takže si z kopce kompeš neutrál a frčíš.
16 bře 2011, 16:52
Jestli se nepletu, tak Nexus 500 na volnobeh z kopce nebrzdi.
16 bře 2011, 17:43
Já to mám taky na volnoběh, pak stačí přidat a motor brzdí.
Jezdím do práce 15 tam a 15 zpět a je to kopce a domů do kopce, převýšení cca 300m.
16 bře 2011, 18:08
Jimmy píše:Volnoběžka a odstředivá spojka, to nejde moc dohromady. Pravděpodobně to žádný moderní skútr nemá.
Technicky vzato si odstředivá spojka a volnoběžka vzájemně nevadí s výjimkou Babetty a spol. Ta se startuje roztočením zadního kola, takže tam by to vadilo. Přesto nějak nevěřím, že by nějaký skútr volnoběžku měl. Přiznávám, že na Nexusu ani na Scarabeu jsem nikdy nejel, ale dokud nezažiju, neuvěřím...
Ale finta se zpomalením na takovou rychlost, aby rozepla spojka a pak to nechat rozjet z kopce funguje i na SW. Ale taky platí bacha při opětovném přidání...
16 bře 2011, 23:19
Technicky vzato si odstředivá spojka a volnoběžka vzájemně nevadí, ale přijde mě, že pokud by to na skútru bylo obojí, tak by obojí bylo výrazně opotřebovávané. Protože při každém větším ubrání plynu by se rozpojila volnoběžka, při každém puštění plynu by nejprve rozpojila volnoběžka a vzápětí pak i spojka (např. při brzdění) a při každém dalším přidání by se to zas spojovalo. Celkově by třeba spojka absolvovala sepnutí mnohem více než u skútru bez volnoběžky. Ale pokud by se na to spojka dostatečně dimenzovala, tak by to problém být nemusel.
16 bře 2011, 23:53
Pravda, ale volnoběžka z principu opotřebením trpí minimálně a spojka by se sice mnohem častěji rozpojovala a spojovala, ale bez prokluzu. Při přidání plynu by se nejdříve sepla spojka, ale nic by nepřenášela a teprve potom by otáčky "doběhly" ráčnu volnoběžky. Jestli to píšu srozumitelně...
17 bře 2011, 02:15
Díky všem za postřehy a tipy. Ty 500 skůtry které by to měly umět už mi připadají jako moc velký objem, chtěl bych jít do něčeho menšího, aby to míň žralo a motor se hned zahřál. To odpojení variátoru při nízkých otáčkách motoru znám, máme doma i mopedauto, ale není to úplně ono, pořád to celkem brzdí jak se točí variátor od zadního kola a přidání plynu po odpojení variátoru je dost hrůza jak to škube. Je to škoda že teda asi to žádný skůtr nebude umět, zrovna by se mi to dost hodilo - je to takový dlouhý kopec a pokud nic nebrzdí, dá se jet zadarmo dlouhou dobu bez motoru.
No nic, budu sledovat inzeráty a prostě nějaký skůtr zkusím sehnat. Snad nekápnu na nějaký vrak.
17 bře 2011, 07:35
Jeď na kole a máš to zadarmo celou cestu...
17 bře 2011, 23:11
Mám na jedné ze "svých" cest takový pěkný, skoro dvoukilometrový sjezd. Nahoře nechám klesnout rychlost tak, aby spojka vypnula. Pak sjíždím samospádem na vlnoběh dolů, jen se musím hlídat, abych ani lehce nepřidal plyn. Dole je krátká rovinka a křižovatka, před kterou už rychlost dostatečně poklesne, takže cuknutí převodů po přidání plynu není tak strašné.
Kopec pro takovou jízdu musí mít dostatečný spád, aby to moc nezpomalovalo, ale zase ne moc velký, abych nemusel furt rvát za brzdy...
17 bře 2011, 23:18
no nevim jak u skutrů ale v autě co má přímej vstřik tak spoří právě s rychlostí na vonoběch spotřbu má a s kvaltem bez plynu nic teda podle pc a jestly je to i u skutru nevim ale jen jestly to děláš kuly spotřebě
18 bře 2011, 00:59
Do dela dneska kazdy auto
a motorky se vstrikovani to maji taky