Čau, tenhle rok jsem zvažoval koupi minibajku, že bych se na něm občas projel po parkovišti apod. Jak se ale znám, tak by to dopadlo stejně jako s RC buggy, kterou jsem si před časem pořídil, že jí občas zajedu někam protáhnout - leželo by to v garáži a vytách bych to sotva jednou do roka. Minibajk jsem teda přehodnotil na něco, s čím bych moch legálně jezdit po venku - motokoloběžku. Po pár hodinách pátrání po internetu jsem se rozhodoval mezi Blatinem od CZ firmy Blata, pak Nitroscooters, jak už tady taky někdo psal a pak jsem taky narazil na Crosco. Nitroscooters, jak jsem se dočet, je čína. A po mejch zkušenostech s čínskejma skůtrama jsem si říkal, že to asi nebude nic moc. Pár pročtenejch diskuzí na netu mě v tom utvrdilo. Nakonec jsem zvolil Blatu, protože to mám spíš pro zábavu a ježdění jenom po Chrudimi do krámu pro rohlíky, nebo do garáže pro skůtra (jezdit na kole jsem línej
) a taky aby to bylo co nejskladnější - vejde se to v kůlně do regálu vedle sekačky
S Blatou jsem spokojenej, jednou jsem na ní byl z Chrudimi po cyklostezce až v Pardubicích - pěkná kochacíse vyjížďka. A jednou, když jsem měl volno, tak jsem jí naložil do auta, zaparkoval jsem auto v Pardubicích a celý dopolodne jsem na ní brázdil Pardubický cyklostezky. Ani jsem nechápal jak, ale za to dopoledne jsem najel 60km a ještě bych tak hodinku jezdil, ale už jsem neměl benzín.
Zvědavost mě ale nedala a chtěl jsem pro porovnání vyzkoušet i to Crosco. Byl jsem si ho půjčit na 2 hodinky v půjčovně v Pepa Sportu v Peci pod Sněžkou. Co se týče velikosti, tak je to daleko prostornější a líp ovladatelný, než Blata. Akcelerace se mě zdála o něco línější, než u Blaty - Crosco je 4T, Blata je 2T. Crosco mě jelo po rovině podle cyklocomputeru něco málo přes 40km/h a klidně se na tom dá jet plnej plyn furt. Blata mě jede max 37km/h, ale je to rychlost trvale neudržitelná (vibrace a nestabilita), ideální je na Blatě tak 30km/h. Trochu rozčarování pro mě bylo na Croscu pohodlí - je to hrozně tvrdý - žádný odpružení zadku a sedlo je hodně tvrdý - asi bych nechal u čalouníka sedlo aspoň něčím vycpat. Na Blatě si sice člověk připadá jak vosa na bombóně, ale díky vyššímu profilu pneumatik a odpružený sedlový trubce je v tomhle ohledu lepší. Taky by mě asi u Crosca trochu vadilo, že musej bejt nohy na podlaze za sebou - vedle sebe se nevejdou, podlážka je úzká - ale to jde asi jenom o zvyk. Další věc, co mě vadila, jsou ty šílený rány volnoběžky při přídání plynu - vysvětlím: aby motor při jízdě z kopce nebrzdil, nebo moch bejt uplně vypnutej, je v zadním kole voloběžka (nebo je někde za spojkou, nevím kde přesně) - tak při ubrání plynu spadne jakoby do neutrálu a při opětovným přidání plynu se zakousne takovým způsobem, že bych se bál, že jí zkurvím. Plyn se musí "z neutálu" přidávat fakt opatrně, než se voloběžka chytne - zase jde asi jenom o zvyk, je potřeba s tím počítat a z neutrálu nervat hned plnej plyn. Blata má sice v zadním kole volnoběžku taky, ale protože nemá variátor, kterej u Crosca to "zakousnutí" volnoběžky jakoby zdrží do vyšších otáček motoru, tak u Blaty ty rázy nejsou tak znatelný. Co mě ale u Crosca velice překvapilo je, že to díky variátoru vyjede i naprosto nesmyslnej kopec. Do těch prudších kopců se to teda spíš vyplazí, než že by je to nějak rychle vyjelo, ale pomáhat nohou jsem tomu nemusel ani jednou - a to jsou v Peci pod Sněžkou takový krpály, že bych se do nich nevyškrábal snad ani pěšky. Takovej kopec, co to vyjede, na takovej se moje Blatino nemůže ani z dálky podívat. Taky se mě u Crosca líbí možnost při jízdě z kopce vypnout motor a pak hrábnout ruhou pod prdel pro startovací táhlo a za jízdy nastartovat. U Blaty musím zastavit a slýzt, abych nastartoval. Další věc je cena - nový Crosco stojí raketu, to bych za něj nikdy nedal. Blata stojí nová 16k, ale protože už je nějakej čas na trhu, dá se sehnat starší i za třetinovou cenu. Crosco je poměrně mladý, takže si cenu furt drží i u bazarovejch kousků (nejsou ještě tak starý). Když jsem kolobrndu kupoval, pokukoval jsem po inzercích i pro Croscu - viděl jsem jeden inzerát za 12k, to už by byla berná cena, ale už bylo pryč.
Dovedu si v pohodě představit, že bych na tom třeba dojížděl denně do práce, kdyby tam vedla nějaká cyklostezka, třeba i 10-20km - na to musí bejt Crosco uplně super. Nebo kdybych bydlel v nějakým větším měste, který je pro cyklysty přizpůsobený kilometrama cyklostezek - třeba v Pardubicích - na to je Crosco uplně dělaný.
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP