Diskuze o pneumatikách. Pomoc s výběrem, rady a doporučení.
Odeslat odpověď

Re: Pneumatiky - plnění dusíkem, pěnou?

04 črc 2014, 18:21

Strmal: presne to som sem isiel napisat, ale predbehol si ma :)
Plnenie dusikom ma vyznam motosporte, kde sa ide na hrane moznosti a tych 20 % tam moze byt citit. Pri beznom pouziti to je fakt len vyhadzovanie penazi.
PS: ano, je tam kvoli tepelnej roztaznosti, takze sa s meniacou teplotou tak nemeni tlak v nej.

Re: Pneumatiky - plnění dusíkem, pěnou?

05 črc 2014, 08:11

No ono to ma vice pozitivnich vlastnosti. Dusik je inertni (netecna) atmosfera. Protoze neni pritomen kyslik :D , nema co uvnitr gumy korodovat.
neco z netu:
Výhodou huštění dusíkem je netečnost tohoto plynu - nepůsobí na pneumatiku zevně nijak korozívně. Každá dnešní bezdušová pneumatika má bezdušovou vložku. Tato vložka je obohacena o směs silikonu, který dočasně zpomaluje její stárnutí. Jelikož patří silikon mezi dražší část pneumatiky, někteří výrobci - dle značky - silikonu přidávají více, druzí(snažící se vyrobit levnou pneu) méně. Vzduch obsahuje 21% kyslíku. Kyslík, zároveň s částečnou směsí oleje a vodního kondenzátu působí na vnitřek pneumatiky korozívně a prožírají si mikroskopické cestičky ven. Tento proces trvá několik let(závisle na kvalitě pneu). Následuje postupné zrychlování úniku vzduchu, které má za následek nepříjemné a stále častější dohušťování pneumatik. Přestože je molekula dusíku menší než molekula vzduchu, máme dlouhodobé zkušenosti s žádným, či mnohonásobně nižším únikem dusíku, oproti vzduchu. Co se týče tepelné roztažnosti dusíku, či vzduchu, je tepelná roztažnost všech plynů s rozdílem nějaké té promile úplně stejná, takže lhát o stálém tlaku i přes nejteplejší a slunné dny není na místě. Pravda ale je, že dusík má horší tepelnou vodivost jako vzduch, takže se neroztáhne nebo nesmrskne tolik, jako vzduch. Tohle pravidlo ale platí v závislosti na velikosti pneumatiky,takže malých, nízkoprofilových a úzkých pneu se to netýká. Co se tepelné vodivosti dusíku týče, znatelnější využití je u nákladních pneu. Pozor! Směs vzduchu je při extrémně vysokých teplotách výbušná! Dusík nikoliv. Nabízíme nejen huštění dusíkem, ale i vakuaci pneu před jejím nahuštěním. Při samotném huštění dusíku do pneumatiky, která již obsahuje okolní vzduch, se dostaneme na nějakých 96% celkového objemu, ale pokud pneumatiku již usazenou v patkách ještě odsajeme pomocí vakuovacího stroje do tvaru, který pneumatiku moc nepřipomíná, dostáváme na téměř 100% objemu dusíku v pneumatice, čímž se jeho účinnost ještě umocňuje.
zdroj: http://www.mppneu.cz/pneuservis.html
Naposledy upravil zitow dne 05 črc 2014, 13:32, celkově upraveno 1

Re: Pneumatiky - plnění dusíkem, pěnou?

05 črc 2014, 13:20

asi tu pneu stejně sjedu dřív něž mi "zkoroduje" :-)

Re: Pneumatiky - plnění dusíkem, pěnou?

05 črc 2014, 21:27

Abych si trochu ještě doplnil znalosti sám, trochu jsem hledal:
V první řadě samozřejmě není pravda, že by měl dusík sám znatelně jiný součinitel teplotní roztažnosti. Důvod, proč se používá v závodním motorsportu, je ten, že vzduch opravdu není čistý a obsahuje mj. vodní páry, kvůli kterým roste tlak nelineárně (a také nepředvídatelně) hlavně při vyšších teplotách. Chápu, že na závodních gumách F1 rozhicovaných na 115° to dělá větší problém než mně, který popojíždím po štatlu.

A s tou kyslíkovou degradací bych to nebral nijak fatálně. Každýmu z nás ty gumy sežere dřív asfalt než kyslík :D
Odeslat odpověď