Mr.Voza píše:Na STK je smerodatny to co je v TP jako rychlostni index pneu - musi bejt mimimalne ten co je v TP nebo vyssi. Konstrukcni rychlost uvedena v TP na to nema vliv.
Odeslano z mobilu pres Tapatalk
Nemas pravdu ted jsem prezouval octavii 3 rs a zimni guma v takovem rychlostnim indexu se nevyrabi. Rychlostni index se musi tedy použít nizzsi.... Zkusim to jeste pohledat ve vyhlášce
Edit:
Tak jsem to nasel...
V každém případě pro letní provoz určitě dodržujte rychlostní index, který je uveden ve velkém technickém průkazu.
Rychlostní index u zimních pneumatik
Rychlostní index u zimních pneumatik, je v posledních letech velmi diskutovaný. V technických průkazech bývá často jen jeden rozměr pro léto a u něho je pochopitelně rychlostní index vyšší. Někde bývá rozměrů i více a rozměr určený pro zimu je označen M+S a to znamená, že pro zimní provoz máte možnost výběru.
Zde je nutné říci, že lze použít na zimu pneumatiky s nižším rychlostním indexem, než je uvedeno v TP průkazu vozidla a vyhláška na to pamatuje. Ono to má své opodstatnění, protože spousta pneumatik se v daných rychlostních indexech v zimním provedení ani nevyrábí. Některá auta mají psané dokonce W v rozměru, kde se zimní pneumatiky vyrábí pouze H nebo v lepším případě V. Například v rozměru 175/65 R14 se na zimu vyrábí všechny pneu v T, ale v H vůbec.
Ve vyhlášce konkrétně stojí:
§ 21 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, v níž je uvedeno toto:
Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla (povoleným zatížením připadajícím na nápravy) a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla).
V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena. Upozornění formou nálepky může být nahrazeno zařízením trvale nainstalovaným ve vozidle (například palubním počítačem).
Zákon už ale nestanovuje, jak taková nálepka má vypadat. Viděli jsme ji asi jednou, ani výrobci tím zrovna moc nehýří, že by ji nějak pravidelně vyráběly. Takže když si napíšete na papír, mám pneumatiky s indexem T (190 km/h) a nalepíte si to na přístrojovku, tak abyste na to viděli splníte vyhlášku na 100%. U nových aut tuto funkci nahrazuje palubní počítat. V koncernu VW, to má například Maxi-Dot, kde si lze nastavit maximální rychlost pro zimní pneumatiky a v případě jejího překročení Vás na to palubní počítač upozorní.
V poslední době se navíc setkáváme s řidiči, kteří se bojí dát pneumatiky s nižším rychlostním indexem, aby jim v případě nehody pojišťovna nekrátila plnění. Pojišťovna nemůže jentak krátit plnění, že máte na automobilu nižší rychlostní index, pokud to nebude v přímé konfrontaci s nehodou. Například, když budete stát na křižovatce a někdo do Vás zezadu nabourá,nebo dojde k nehodě třeba v 80 km/h, tak Vám nemůže pojišťovna krátit plnění za to, že máte pneumatiky do 190 Km/h, když máte maximální rychlost 210 Km/h. Mohla by to krátit v případě, že by ta rychlost byla překročena nad konstrukční rychlost pneumatiky. Ale i to už je problém druhotný, protože primárně by se pojišťovna točila na tom, že byla překročena maximální dovolená rychlost na komunikaci. U nás tedy maximálně 130 km/h v případě jízdy na dálnici.