Diskuze o pneumatikách. Pomoc s výběrem, rady a doporučení.
07 říj 2010, 07:00
Nemůžu tu Tvoji fotku najít, asi je to špek otázka pro Peťase. Ale jestli říkáš, že to máš do ztracena (normálně by tam asi měl být schůdek v řádu 2-3 mm), tak bych byl velmi opatrnej...
Naposledy upravil
ajfel dne 07 říj 2010, 13:14, celkově upraveno 1
07 říj 2010, 07:14
Pneumatiky motocyklové, lze v české republice provozovat do minimální hloubky dezénových drážek 1,6 mm, u mopedů pak 1 mm. Pneumatiky moderní konstrukce používají v dezénových drážkách tzv. „kontrolní body“, které řidiče upozorňují na výměnu pneumatik pouhým pohledem, bez nutnosti používání měřících pomůcek. Po opotřebení dezénu na kontrolní body (dosahují výšky 1,6 mm) je třeba takovou pneumatiku vyměnit.
Pneumatika nesmí mít sjetý vzorek pod 1,6 mm ani mimo tyto kontrolní body
13 říj 2010, 06:50
Nikomu bych nedoporučoval, sjíždět pneu až na 1,6 mm (bůhví, jak na to zákonodárce přišel...). Majitel pneuservisu Peťas tu někde psal, že se nemá jít pod 3 mm z hlediska bezpečnosti, asi ví, o čem mluví. Navíc, opotřebení může být nerovnoměrné: když máte v jednom místě 1,6 mm, jinde to může být klidně 0,6
. Notoričtí šetřílkové budou měřit desetinky dál (asi šuplérou), dokud si někde neustelou...
14 říj 2010, 15:08
Rady píše:...Pneumatika nesmí mít sjetý vzorek pod 1,6 mm ani mimo tyto kontrolní body
Nikde na běhounu nesmí mít pod zákonný limit, ne že najdete jedno místo co má víc, tak je ještě dobrá
Ale co by mě taky zajímalo - spousta gum má ve střední části hladký "pruh" a tam to já jakožto "rovinkář" sjíždím nejvíc, a tam to není proti čemu měřit. Indikační body mám po stranách a tam ta guma není tak sjížděná.
14 říj 2010, 15:37
Chlapi, ja bych to tak nehrotil...kdyz ti to nekdo bude merit, bude to merit tam kde mas drazku...
A pak, pokud z gumy nekouka platno a drzi na vode, je jeste dobra
14 říj 2010, 16:08
Výběr pneumatik a jejich různá kombinace je tak náročná záležitost, že jí nemají zmáknutou ani továrny. Většinou se spokojí se sadou od určitého výrobce s kterou jim to slušně zatáčí a jakž takž brzdí. Taky je to cenová problematika a celá řada skůtrů se prodává na děsnejch hrůzách který jízdní vlastnosti skůtru dokáží pěkně posunout dolů. Nechci tady přímo jmenovat ale sami určitě uvidíte i na celkem značkových skůtrech obutí od firem o kterých jste nikdy neslyšeli. Některé jsou celkem slušné ale některé jsou strašné i uprostřed letních veder a na suchu. Co pak takhle mizerné gumy udělají při 4 stupních a omoklé podzimní silnici je docela horor.
Každá motorka nebo skůtr je jiná a vyhovuje jí jiné obutí (bavíme se o kvalitních pneu!), Často se kombinací různých značek a typů pneu dosáhne daleko lepších výsledků než u původně osazených pneu od výrobce. Jenže to je otázka spíše náhody při výběru. Regurélní testování není v tomhle případě v silách ani výrobců pneu ani výrobců motocyklů. Některé kombinace dokáží způsobit rozkmit řízení, padání motorky do zatáčky nebo naopak její neochotu zahnout atd. A to už vůbec nemluvím o rozdílu použití v zimních měsících a v letních tropických vedrech. Univerzální gumu ještě nikdo nevyrobil. A kompromisy stojí jak známo za pikaču.
Prostě gumy jsou věda!
15 říj 2010, 02:20
ERka5 píše:Rady píše:...Pneumatika nesmí mít sjetý vzorek pod 1,6 mm ani mimo tyto kontrolní body
Nikde na běhounu nesmí mít pod zákonný limit, ne že najdete jedno místo co má víc, tak je ještě dobrá
Ale co by mě taky zajímalo - spousta gum má ve střední části hladký "pruh" a tam to já jakožto "rovinkář" sjíždím nejvíc, a tam to není proti čemu měřit. Indikační body mám po stranách a tam ta guma není tak sjížděná.
Přesně to je to, o čem jsem mluvil já. Ale asi to neumím tak dobře napsat a nejspíš jsem nebyl pochopenej
15 říj 2010, 06:39
Plátno bývá častým indikátorem opotřebení...
21 říj 2010, 23:44
Jen mi to nedá, už jsem se o tom jednou zmínil. Min.hloubka 1,6mm dezénových drážek běhounu motocyklové pneumatiky je podle mě naprostý plk a nesmysl. Jednak většinou, jak píšete je pneu nerovnoměrně sjetá,kde boky mají 3-4mm a prostředek je prakticky hladký, způsob jízdy,většinou roviny,přehuštění atd.Tlak v pneumatice významnou měrou působí na chování celého motocyklu a má fatální vliv zajména na grip, přilnavost. Příliš velký tlak znamená zmenšení kontaktní plochy, naopak podhuštěná pneumatika se bortí a žvejká. Tlak ovlivňuje, jak pneumatika na silnici sedí i celkový pocit z chování motocyklu. Podhuštěná přední pneumatika způsobí, že řízení bude pomalé a takové mdlé. Taky asi zaznamenáte, že celý motocykl má tendenci padat do zatáčky. Než se začnete hrabat v nastavení podvozku, zkontrolujte nejdřív tlaky, protože stačí pár dílků na tlakoměru a všechno může být jinak. Tlak vzduchu v pneumatikách se udává za studena, protože při jízdě se pneumatiky zahřívají a tlak v nich roste. Nemá smysl ho kontrolovat po celodenním zatáčkovém šílení, to jste měli udělat, než jste vyrazili. Správné hodnoty tlaků najdete v manuálu k motorce, který má jistě každý doma. Běžnou a celkem nebezpečnou chybou je snižování tlaku na mokru, aby pneumatika získala větší kontaktní plochu. To je sice v pořádku, jenže snižováním tlaku také dochází k tomu, že se vzorek zavírá a zmenšují se drážky, kterými se odvádí voda zpod kola a vzrůstá riziko aquaplanningu.
Se zadní gumou sjetou na placku se budete prát do zatáček a motorka si pojede, kam bude chtít. Přední pneumatiky se zase opotřebovávají do tvaru V, předek pak s oblibou podkluzuje, motorce se nechce zatáčet a na mokru taková pneumatika drží asi jako magnetický tankvak na plastové nádrži.Pneumatiky se opotřebovávají, protože se guma doslova ořezává z jejich kostry. Kdykoli se pneumatika dotkne povrchu vozovky, odloupne se další slaboučká vrstvička z jejího povrchu. To se děje jak v zatáčkách, tak při jízdě v přímém směru. Zpravidla je opotřebení při jízdě rovně rychlejší, protože v této pozici si můžete dovolit nejtvrdší akceleraci i brzdění, a co si budeme namlouvat, na silnici stejně jezdíme nejvíce rovně. Opotřebené pneumatiky se také mnohem snadněji prorazí. Chci jen říci z mé praxe, že dojíždět moto pneu do sjetí středu bez vzorku je velmi nebezpečné. Konstrukce moto pneumatiky obecně, je uplně jiná než u auta. Jde hlavně o to, že moto pneu nemá tak silnou kostru,opletení a sílu pryže.Když zujete ojetou moto pneu a sáhnete do vnitř pneumatiky, palcem ji zcela lehce promačknete na středu a fakt se leknete,jak slabá je celková vrstva konstrukce ojeté moto pneu. Tím chci říci, že stačí ostrý předmět,kamínek z posypu,skleněný střep,aj. a projede to pneu, jak nic. Při větší rychlosti to může mít fatální následky.Je to fakt velký rozdíl proti auto plášti,který je sjetý, ale má x krát pevnější a silnější kostru pneumatiky proti průpichu. Závěr: Prosím nedojíždějte pneu do úplného konce a do hladka ve středu v zadu a ve předu do V a ještě navíc střed "holý".Mít dobrý pocit největšího km nájezdu.Dejte si na misky vah vlastní bezpečnost a ostatních účastníků silničního provozu, protože nejste sami na okruhu,tam si s prominutím rozbijte třeba huhu.Jste na silnicích, kde jsme všichni a chceme šťasně dojet domů.Oželte najetí cca 3000km navíc a pneu vyměňte.Ideální je vyměnit obě stejné značky. Poznáte, že máte uplně jiný stroj, který se perfektně ovládá, sám projíždí zatáčkami,pneu nehučí,atd.výše uvedené. Není to reklama, že bych chtěl prodat pneu,nebo vám vyhazovat peníze, ale jsme tu jen jednou a bezpečnost a požitek z jízdy je priorita!!!
22 říj 2010, 15:32
peťas - určitě souhlasím s nesjížděním pneu do hladka, to je vážně blbost. Ale určitě nesouhlasím s výměnou pneu zároveň, když na jednu přední sjedu a vyměním zadní třikrát. A dále mít pneu jedné značky na obou kolech je z mého pohledu taky nesmysl, protože každé moto má jiné rozložení hmotnosti + navíc jinat těžkého řidiče. Tak pořídit vhodnou sadu, nebo jednotlivé pneumatiky s ideálními vlastnostmi pro jeden skůtr je vždy jen sázka do loterie.
22 říj 2010, 18:36
To Peťas: měl bych dva zvídavé dotazy. 1. jaká se používá směs na běhouny běžných motopneu u cesťáků a skútrů-je to letní verze jako u aut nebo nějaký kompromis ve smyslu "celoroční"?, 2. umožňuje legislativa mít na každém kole u moto pneu jiného výrobce?
Díky za info.
22 říj 2010, 18:43
Proč by to legislativa neměla umožňovat? Pokud splníš parametry dané v TP, tak si tam obuj třeba kolo od trakaře
(Já vím, nejsem Peťas
)
22 říj 2010, 18:59
Peťas napsal si to naprosto přesně!
Po necelých 12000km měním obě pneumatiky (čekal sem, že vydrží o něco déle). Jejich stav byl už sakra znát a to nejen v zatáčkách
Pneumatiky měním obě zároveň .... nevím jak se mi to povedlo, ale jak přední, tak zadní má už to nejlepší za sebou
22 říj 2010, 19:11
To je to za 48 hodin po krajských městech..