od Peťas » 21 říj 2010, 23:44
Jen mi to nedá, už jsem se o tom jednou zmínil. Min.hloubka 1,6mm dezénových drážek běhounu motocyklové pneumatiky je podle mě naprostý plk a nesmysl. Jednak většinou, jak píšete je pneu nerovnoměrně sjetá,kde boky mají 3-4mm a prostředek je prakticky hladký, způsob jízdy,většinou roviny,přehuštění atd.Tlak v pneumatice významnou měrou působí na chování celého motocyklu a má fatální vliv zajména na grip, přilnavost. Příliš velký tlak znamená zmenšení kontaktní plochy, naopak podhuštěná pneumatika se bortí a žvejká. Tlak ovlivňuje, jak pneumatika na silnici sedí i celkový pocit z chování motocyklu. Podhuštěná přední pneumatika způsobí, že řízení bude pomalé a takové mdlé. Taky asi zaznamenáte, že celý motocykl má tendenci padat do zatáčky. Než se začnete hrabat v nastavení podvozku, zkontrolujte nejdřív tlaky, protože stačí pár dílků na tlakoměru a všechno může být jinak. Tlak vzduchu v pneumatikách se udává za studena, protože při jízdě se pneumatiky zahřívají a tlak v nich roste. Nemá smysl ho kontrolovat po celodenním zatáčkovém šílení, to jste měli udělat, než jste vyrazili. Správné hodnoty tlaků najdete v manuálu k motorce, který má jistě každý doma. Běžnou a celkem nebezpečnou chybou je snižování tlaku na mokru, aby pneumatika získala větší kontaktní plochu. To je sice v pořádku, jenže snižováním tlaku také dochází k tomu, že se vzorek zavírá a zmenšují se drážky, kterými se odvádí voda zpod kola a vzrůstá riziko aquaplanningu.
Se zadní gumou sjetou na placku se budete prát do zatáček a motorka si pojede, kam bude chtít. Přední pneumatiky se zase opotřebovávají do tvaru V, předek pak s oblibou podkluzuje, motorce se nechce zatáčet a na mokru taková pneumatika drží asi jako magnetický tankvak na plastové nádrži.Pneumatiky se opotřebovávají, protože se guma doslova ořezává z jejich kostry. Kdykoli se pneumatika dotkne povrchu vozovky, odloupne se další slaboučká vrstvička z jejího povrchu. To se děje jak v zatáčkách, tak při jízdě v přímém směru. Zpravidla je opotřebení při jízdě rovně rychlejší, protože v této pozici si můžete dovolit nejtvrdší akceleraci i brzdění, a co si budeme namlouvat, na silnici stejně jezdíme nejvíce rovně. Opotřebené pneumatiky se také mnohem snadněji prorazí. Chci jen říci z mé praxe, že dojíždět moto pneu do sjetí středu bez vzorku je velmi nebezpečné. Konstrukce moto pneumatiky obecně, je uplně jiná než u auta. Jde hlavně o to, že moto pneu nemá tak silnou kostru,opletení a sílu pryže.Když zujete ojetou moto pneu a sáhnete do vnitř pneumatiky, palcem ji zcela lehce promačknete na středu a fakt se leknete,jak slabá je celková vrstva konstrukce ojeté moto pneu. Tím chci říci, že stačí ostrý předmět,kamínek z posypu,skleněný střep,aj. a projede to pneu, jak nic. Při větší rychlosti to může mít fatální následky.Je to fakt velký rozdíl proti auto plášti,který je sjetý, ale má x krát pevnější a silnější kostru pneumatiky proti průpichu. Závěr: Prosím nedojíždějte pneu do úplného konce a do hladka ve středu v zadu a ve předu do V a ještě navíc střed "holý".Mít dobrý pocit největšího km nájezdu.Dejte si na misky vah vlastní bezpečnost a ostatních účastníků silničního provozu, protože nejste sami na okruhu,tam si s prominutím rozbijte třeba huhu.Jste na silnicích, kde jsme všichni a chceme šťasně dojet domů.Oželte najetí cca 3000km navíc a pneu vyměňte.Ideální je vyměnit obě stejné značky. Poznáte, že máte uplně jiný stroj, který se perfektně ovládá, sám projíždí zatáčkami,pneu nehučí,atd.výše uvedené. Není to reklama, že bych chtěl prodat pneu,nebo vám vyhazovat peníze, ale jsme tu jen jednou a bezpečnost a požitek z jízdy je priorita!!!