Diskuze o olejích. Pomoc s výběrem, rady a doporučení.
Odeslat odpověď

Specifikace olejů API

08 bře 2010, 16:58

Ahoj :)

nasel sem zajimavy odkaz s API specifikaci :) strucne receno, novejsi specifiakce, lepsi :)
Pokud nevite, kouknete do manualu a podle API specifikace zjistite, zda se ten ci onen olej hodi do vasi masi :)



Which oil is right for you?

The current and previous API Service Categories are listed below. Vehicle owners should refer to their owner's manuals before consulting these charts. Oils may have more than one performance level.

For automotive gasoline engines, the latest engine oil service category includes the performance properties of each earlier category. If an automotive owner's manual calls for an API SJ or SL oil, an API SM oil will provide full protection. For diesel engines, the latest category usually - but not always - includes the performance properties of an earlier category.

Gasoline Engines
Category Status Service
SM Current For all automotive engines presently in use. Introduced November 30, 2004. SM oils are designed to provide improved oxidation resistence, improved deposit protection, better wear protection, and better low-temperature performance over the life of the oil. Some SM oils may also meet the latest ILSAC specification and/or qualify as Energy Conserving.
SL Current For 2004 and older automotive engines.
SJ Current For 2001 and older automotive engines.
SH Obsolete For 1996 and older engines. Valid when preceded by current C categories.
SG Obsolete For 1993 and older engines.
SF Obsolete For 1988 and older engines.
SE Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1979.
SD Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1971. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SC Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1967. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SB Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1963. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SA Obsolete CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines build after 1930. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.

Note: API intentionally omitted SI and SK from the sequence of categories. For more information about API's Engine Oil Program, visit our web site at http://www.api.org/eolcs.

Re: Specifikace oleju API

08 bře 2010, 19:05

Doplňuji. ACEA nahradila specifikaci API. API je Americká norma, ACEA je pro evropu.

Specifikace

Re: Specifikace oleju API

08 bře 2010, 20:29

Ještě jeden dodatek:U motorek a skútrů vetšinou výrobce udává specifikaci v Japonské normě JASO

Re: Specifikace oleju API

08 bře 2010, 20:34

A teď se v tom vyznej :lol: :lol: :lol: Ještě se tam motá norma ILSAC :roll: :roll:

Tohle je taky dobré normy

Re: Specifikace oleju API

08 bře 2010, 21:10

Podmínkám provozu motorek nejlépe odpovídá specifikace JASO a k tomu se udává viskozitní klasifikace podle SAE a výkonová klasifikace podle API. Nic víc nic méně. Hlavně se řeší podmínky pro funkci spojky u motorky proti autům.

Re: Specifikace oleju API

08 bře 2010, 21:47

Ja mam v manualu napsano API/ILSAC SG...takze olej, co by mel byt pouzivan, by mel splnovat obe :)

EDIT: Dal sem sem tu specifikaci, ptz pokud vim, je psana skoro vsude...je to jen prehled, aby clovek vedel, ze tam dava olej alespon s novejsi specifikaci :)

Re: Specifikace oleju API

08 bře 2010, 22:18

novaka píše:Podmínkám provozu motorek nejlépe odpovídá specifikace JASO a k tomu se udává viskozitní klasifikace podle SAE a výkonová klasifikace podle API. Nic víc nic méně. Hlavně se řeší podmínky pro funkci spojky u motorky proti autům.


Ale v tabulce, kterou jsem napsal výše, je JASO pro dvoudobé motorky. Tak nevím.

Klasifikace maloobjemových zážehových dvoudobých motorů

Dvoudobé benzínové motory motocyklů, mopedů, skútrů, řetězových pil, sekaček trávy a závěsné lodní motory jsou klasifikovány v závislosti na výkonu motoru podle norem API, JASO a NMMA.

Pro jednostopá vozidla se používají následující výkonnostní třídy:

API TA / JASO FA Mopedy a jiné malé motory
API TB / JASO FB Skútry a jiné vysokozatížené malé motory 50 až 200 ccm
API TC / JASO FC Různé vysokovýkonné motory

Re: Specifikace oleju API

08 bře 2010, 23:02

Ano, mj. je i pro dvoudobé motorky. Skútr je u těchto specifikací trochu vyjímka, protože nemá spojku a proto ho tam máš zvlášť. Každopádně je směrodatné to, co udává výrobce. A řada výrobců má i vlastní metodiku pro testovaní olejů - spíš automobilky, také existují specifikace MIL a to jsou normy americké armády mj. i pro oleje. atd. atd.

Jinak jiná situace byla před xx lety to norma JASO (pro motorky) neexistovala a vlastně JASO specifikace vznikla z popudu výrobců motocyklů - teda jestli se nepletu, protože bežné testy olejů pro auta nemusí odpovídat tomu co se děje s olejem a jak je namáhán v motorce a v její spojce.

Re: Specifikace oleju API

09 bře 2010, 09:50

No je to takové složité. Takže asi je nejlepší se držet doporučení výrobce, nebo měnit olej za jiný se stejnou nebo podobnou specifikací. Asi teda.

Re: Specifikace oleju API

10 bře 2010, 18:48

A asi by bylo dobré vždycky ještě vyzvědět,jestli semi nebo fullsyntetic,protože to je druhej podstatnej parametr oleje a druhá diciplína při výrobě.Většinou to všichni slušní výrobci píšou na pixle. :D

Re: Specifikace oleju API

10 bře 2010, 20:48

No jasan ;)

Ikdyz je pry takove nepsane hledisko, do novych motoru full, do starsiho klidne polosynt...samo, ze kdyz technik rekne jinak, tak jinak ;)

Re: Specifikace oleju API

10 bře 2010, 21:22

No když je fichtl novej,z krámu,tak většinou víš přesně,co je tam nalitý.U sekáčovejch se chce optat majitele,i když je to sporný,protože někdy ani majitel neví,co tam je.Pak to chce něco tam nalejt a udělat výměnu mimo soutěž dřív. :o Pak už je to jasný. :D J

Re: Specifikace oleju API

10 bře 2010, 21:37

Ja sem koupil a za ani ne tyden sem menil :) takze cajk ;) u uz me to ceka zase :( chjo, jen 3000km a chce to menit :( nemam to totiz filtr, ale jen sitko :(
Odeslat odpověď