Diskuze o olejích. Pomoc s výběrem, rady a doporučení.
Odeslat odpověď

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

30 srp 2013, 10:20

To rorejda:
Chápu, tě ale přesto ti nerozumím :idea: . K čemu ti je u skůtra jakákoliv norma JASO :?: Použitelné otáčky benzínových aut jsou běžně v rozsahu 4000-6000 ot/min. Můj skůtr se točí nejčastěji právě v tomto rozsahu a rozhodně vím, že nemá lamelovou spojku v olejové lázni společně s převodovkou :)
:shock:

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

30 srp 2013, 23:15

Jde o to, jestli se norma JASO týká jen vlastností oleje vzhledem k motocyklovým mokrým spojkám.

Z toho, co jsem si přečetl (na opravdu kvalitní a dostatečně podrobný odborný článek jsem ale nenarazil) i z toho, že i oleje určené přímo pro skútry normy JASO uvedené mají, jsem usoudil, že ne - netýká se to jen mokrých spojek u motorek, ale jsou tam ještě nějaké jiné parametry, které JASO sleduje.

Při výměně jsem si navíc všiml dvou věcí:

1) Když proženu auto (Fabii, dříve Š110), abych před výměnou olej pěkně zahřál, vůbec se nemusim bát dotknout se olejové vany, chytit do ruky výpušťák nebo toho, že mi pár kapek oleje šplouchne na ruku (a to má Fábie s tříválcem problémy s přehříváním oleje).
Ne tak u skútru - Visiona: tam jsem musel fakt dávat bacha na popáleniny, nemohl jsem se dotknout ani výpušťáku.

Z toho usuzuju, že olej ve skútru - zvlášť se vzduchem chlazeným motorem - je více tepelně zatížen (což je vzhledem k vyššímu litrovému výkonu logické), než u mého auta - čemuž by mělo odpovídat složení oleje.

2) Dále koukám, že Olej Castrol Act>Evo X-tra Scooter 4T 5W-40 má úplně jinou - nápadně červenou barvu, než Castrol Magnatec C3 5W-40, kterej dávám do auta - což skutečně svědčí o jiném složení.

Takže zkrátka dávám a hodlám dávát do skútru olej pro něj určený, odpovídající normě JASO, kterou výrobce motoru vyžaduje.
Enzo píše:Co když za sezónu nenajedu na olej 6000 km. Mám ho další sezónu vyměnit? Jde mi o to, že u aut je napsána výměna po 15 000 nebo po roce. Tak jestli něco podobného platí i u skútru.

Jestli olej stářím degraduje v motoru u auta, dá se čekat, že bude degradovat i u skútru (i když si myslim, že olej s 1000km po roce musí být v lepším stavu, než po roce s plným nájezdem, takže nějaké prodloužení intervalu by jistě šlo).

Já do roka kilometry pro výměnu nenajedu ani u auta, ani u skútru, takže měnim olej ročně, (vždy ke konci léta nabo na podzim - měsíc sem, měsíc tam - aby byl na zimu nový) - ve srovnání s benzínem je to zanedbatelná položka a motor je alespoň furt pěkně čistej.

A nakupuju v e-shopu - nechat si olej přivézt přes celou republiku mě vyjde levněji, než nákup v místním kamenném obchodě.

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

31 srp 2013, 13:56

Prostě skutru nedopřávám žádný tuning, když dávám válečky tak originál, když řemen tak originál a když olej tak originál předepsaný výrobcem. Už jsem hold takový.
Jinak jsem koupil originál Eni u Nespěšného za 330,- Kč za litr. Není to zvlášť zajimavá cena, ale nemusím už dále shánět. Díky všem za reakce a rady.

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

01 zář 2013, 00:14

S používáním originálních dílů jedině souhlasím, s levnější druhovýrobou mám dost špatných zkušeností z aut.

Pak je tu ještě kvalitní, profesionální tuning, u skútrů třeba Malossi - toho také není důvod se obávat.

U olejů ale na značce opravdu nezáleží (samozřejmě, nějaké no-name garážové kapaliny mohou být nejistou sázkou do loterie), záleží na splnění výrobcem požadovaných norem - (ba je zde dokonce možnost použít olej lepší, než výrobce požaduje).

Na druhou stranu nic proti Tvému gustu - určitě tim nic nezkazíš (maximálně víc utratíš), rozhodně ale lepší, než nějakej neodbornej experiment - já osobně, když si nejsem s něčím odborně jistej, udělám to také raději přesně podle výrobce.

Ať ti dobře jezdí :wink:

PS - tip: opiš si normy z obalu toho oleje nebo si obal vyfoť - kdybys někdy ten olej nesehnal, můžeš použít uvedený normy

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

01 zář 2013, 09:30

boboh píše:To rorejda:
A co zkusit tohle: Mobil Super 3000 X1 5W-40, specifikace dle tvých požadavků a cena 150,-čechokreditů a je to originál a žádný přebal :lol:

- nechapem čo stále riešite s použitím olejov určených do aut? Do moto alebo skutra su na to určené oleje , tak tam treba dať to čo tam patrí!
nemusíme byť na to ani študovaní ale normálny človek ked trochu rozmýšla , tak predsa nemôže olej do auta pasovať do moto, kedže moto točí niekedy o polovicu otáčok viac.
- mne pri 100 km/h točí skuter 6000 ot./m , ktoré auto - mimo špeciálnych, točí také otáčky?? pri 130 km/h tam mám 7500 ot/min, to už dalej nemá zmysel ani uvažovať o použití auto oleja.

Enzo píše:Co když za sezónu nenajedu na olej 6000 km. Mám ho další sezónu vyměnit? Jde mi o to, že u aut je napsána výměna po 15 000 nebo po roce. Tak jestli něco podobného platí i u skútru.

vymen si olej , pred tým ako moto zazimuješ, na Jar ked budeš štartovať bude všetko stečené vo vani a takto Ti natiahne nový olej a nie stečený bordel z olejovej vani - nechcem tu modrovať ale "sršen" z autosalonu, to riesil v relacii o servise moto. skusim najst - prilozim link

edit:
nasiel som to:

http://www.autosalontv.cz/autosalon-13-1

moto je riesene od 30:35 min.
samozrejme sa robi vsetko aj na skutry, teda mimo mazania retaze

Prosím nezakládej dva a více příspěvků pod sebe. Pokud chceš něco dodat, použij editaci již vytvořeného příspěvku. Díky Kyblos
Naposledy upravil KYBLOS dne 01 zář 2013, 10:18, celkově upraveno 2
Důvod: Sloučeny 3 příspěvky pod sebou

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

02 zář 2013, 19:40

Nemá někdo zkušenost s tímto olejem?

http://www.scootland.cz/zbozi/ravenol-o ... enol-5w40/

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

11 zář 2013, 22:44

Zajímavé články o olejích :
http://www.oleje.cz/obsah/komentare_odborniku

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

29 zář 2013, 11:22

To dany01:
Nějaké info co je a co zahrnuje norma JASO:,

Prý došlo ke změnám norem na hodnocení motocyklových olejů. V čem spočívají?

Odpověd:
Ano, v loňském roce skutečně došlo k úpravám normy JASO, podle které jsou posuzovány oleje pro čtyřdobé motory motocyklů. Pokusím se vysvětlit příčiny a podstatu těchto změn.

Základním problémem původní specifikace JASO MA/MB byl fakt, že nebyla příliš náročná. U JASO MB můžeme dokonce říci, že bylo téměř nemožné najít "dostatečně mizerný" motocyklový olej, který by do této třídy patřil. JASO MA potom dávala příliš velký interval hodnot a splňovaly ji prakticky všechny běžné motocyklové oleje. Měřítkem kvality a nástrojem srovnávání olejů proto rozhodně nemůže být. Vyvinula své vlastní testovací metody, které na oleje kladou daleko větší nároky, zejména ve třecím testu na spojce. Dokonale simulují provozní podmínky nejen použitím materiálů ze skutečné motocyklové spojky, ale zejména ohřevem vzorku testovaného oleje až na 220°C a jeho opětovným ochlazením!
Nedostatků své stávající metodiky si postupně začala být vědoma i sama JASO, a proto loni provedla ve svých metodách jisté změny - viz dále.

Specifikace JASO T904 MA/MB zahrnuje celý soubor fyzikálních a chemických zkoušek a navíc test tření na spojce. Při loňské "novelizaci" byly tyto fyzikální a chemické testy ponechány až na jedinou změnu - zpřísnění obsahu fosforu (nyní je maximum 0,12%, dříve fosfor nebyl limitován, byla pouze povinnost udávat jeho obsah).

Metodika provádění testu tření spojky z roku 2006 je přesně stejná jako byla předtím, ale spodní limity pro novou MA2 se zvyšují následovně:
1999 (MA) 2006 (MA2) 2006 (MA1)
DFI (Index dynamického tření) 1.45 - 2.50 1.8 - 2.5 1.45 - 1.8
SFI (Index statického tření) 1.15 - 2.50 1.7 - 2.5 1.15 - 1.7
STI (Index času zastavení) 1.55 - 2.50 1.9 - 2.5 1.55 - 1.9
Jak vidno, původní široký interval hodnot třídy MA byl rozdělen na dva užší, přičemž MA2 představuje přísnější standard.

Je důležité poznamenat, že jakýkoli olej, dříve hodnocený jako MA, který převyšuje požadavky MA1 ve všech 3 indexech, bude nyní muset být definován jako MA2. To znamená, že všechny naše motocyklové oleje již splňují MA2 a mohou tedy být označovány jako JASO MA a MA2.

Je důležité poznamenat, že soubor testů JASO také zahrnuje testy viskozity HTHS a střihové stability, důležité faktory pro motocyklové motory a převodovky.


Skůtr je tedy dle těchto indicií motor motocyklový ale bez spojky a převodovky.
:idea: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

16 říj 2013, 20:24

Rorejda píše:Pro můj motor byl předepsán Agip. Tem se změnil na Eni-Agip i-ride PG 5W-40. Když jsem přišel na pumpu Agip, tak mi řekli, že vedou jen základní oleje. Nevíte kde na Ostravsku koupit Eni - AGIP?

Doporučili Agip, protože je italský a oni chtějí udělat byznys italské firmě. Můžeš tam dát jakýkoliv podobný kvalitní olej.

Enzo píše:Co když za sezónu nenajedu na olej 6000 km. Mám ho další sezónu vyměnit? Jde mi o to, že u aut je napsána výměna po 15 000 nebo po roce. Tak jestli něco podobného platí i u skútru.

Samozřejmě vyměnit!!! Ve skůtru je mnohem víc namáhán teplotou, otáčkami a je ho malé množství. Měnit po 4000km.

Enzo píše:Nemá někdo zkušenost s tímto olejem?

http://www.scootland.cz/zbozi/ravenol-o ... enol-5w40/

Drž se osvědčených olejů světových značek, tam je jistota kvality. Já používám Castrol už přes 20 roků, mám teď v pořadí osmnáctou motorku Honda CBF 1000 a manželka skůtr PS 125i. Nešetří hloupě peníze, ty krásné stroje si zaslouží to nejlepší a také Ti to potom vrátí.

Nezakládej dva a více příspěvků pod sebe. Pokud chceš něco dodat, použij editaci již vytvořeného příspěvku. Díky Kyblos.
Naposledy upravil KYBLOS dne 16 říj 2013, 23:50, celkově upraveno 1
Důvod: Sloučeny tři příspěvky pod sebou

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

16 říj 2013, 21:10

Levnější, značka Repsol, jistota:
http://www.2racing.cz/?action=detail&id=ID5645

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

16 říj 2013, 21:48

Dobrá volba, jsou ale i lepší.

Necituj poslední příspěvek viz. pravidla o citaci. Díky Kyblos.
Naposledy upravil KYBLOS dne 16 říj 2013, 23:51, celkově upraveno 1
Důvod: Citace posledního příspěvku

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

16 říj 2013, 21:52

Určitě, jen jsem chtěl ukázat značku za lepší cenu, než ten no-name... :)

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

31 říj 2013, 23:12

boboh píše:To rorejda:
Chápu, tě ale přesto ti nerozumím :idea: . K čemu ti je u skůtra jakákoliv norma JASO :?: Použitelné otáčky benzínových aut jsou běžně v rozsahu 4000-6000 ot/min. Můj skůtr se točí nejčastěji právě v tomto rozsahu a rozhodně vím, že nemá lamelovou spojku v olejové lázni společně s převodovkou :)
:shock:

JASO MA je pro moto s převodovkou a MB bez přísad pro převodovku. Co vím tak JASO MB dělá jen Castrol. Ber to tak, že oleje ve skútru je daleko méně než v moto nebo v autu a je daleko intenzivněji přečerpáván a namáhán, takže z hlediska antioxidační stability olej pro skútr potřebuji trochu jiná aditiva.

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

01 lis 2013, 08:39

Já mám na skutru spojku v olejové lázni !!!

Re: Olej pro 4T - výměna oleje

01 lis 2013, 10:58

to boboh: veľmi to prežívaš, zbytočne sa tým zaťažuješ JASO ALEBO NE JASO - daj tam to čo Ti výrobca káže a hotovo - myslím vyskozitu, čo sa týka výrobcu pokial tam daš hocijaku z renomovaných značiek od Castrolu, Mobilu, Motulu, Shellu, Elf, atd je to jedno. Ziadne Renovali a im podobné - to už potom daj radšej Vaš Mogul, Slovnaft.
ja som zastanca nazoru: jeden olej od začiatku až po koniec - teda ak bude ešte dostupný ten konkretny , ked nie dodržim predpisané výrobcom. Mne tam dali v servise na prvej zaručnej garančke Shell Advance Ultra 10W40 - /bol aj nižšej triedy AX 7/ a ten tam aj budem davať
čo sa týka dlžky intervalu ja mám predpísaný po 12000km ale budem si ho meniť tak po 6000 km max 8000km - zaleží kolko najazdím. Pri dnešných cenách olejov a filtrov ma vymena doma bude stať do 20 e. čo je pre moto alebo scooter len dobre
Odeslat odpověď