To dany01:
Nějaké info co je a co zahrnuje norma JASO:,
Prý došlo ke změnám norem na hodnocení motocyklových olejů. V čem spočívají?
Odpověd:
Ano, v loňském roce skutečně došlo k úpravám normy JASO, podle které jsou posuzovány oleje pro čtyřdobé motory motocyklů. Pokusím se vysvětlit příčiny a podstatu těchto změn.
Základním problémem původní specifikace JASO MA/MB byl fakt, že nebyla příliš náročná. U JASO MB můžeme dokonce říci, že bylo téměř nemožné najít "dostatečně mizerný" motocyklový olej, který by do této třídy patřil. JASO MA potom dávala příliš velký interval hodnot a splňovaly ji prakticky všechny běžné motocyklové oleje. Měřítkem kvality a nástrojem srovnávání olejů proto rozhodně nemůže být. Vyvinula své vlastní testovací metody, které na oleje kladou daleko větší nároky, zejména ve
třecím testu na spojce. Dokonale simulují provozní podmínky nejen použitím materiálů ze skutečné motocyklové spojky, ale zejména ohřevem vzorku testovaného oleje až na 220°C a jeho opětovným ochlazením!
Nedostatků své stávající metodiky si postupně začala být vědoma i sama JASO, a proto loni provedla ve svých metodách jisté změny - viz dále.
Specifikace JASO T904 MA/MB zahrnuje celý soubor fyzikálních a chemických zkoušek a navíc test tření na spojce. Při loňské "novelizaci" byly tyto fyzikální a chemické testy ponechány až na jedinou změnu - zpřísnění obsahu fosforu (nyní je maximum 0,12%, dříve fosfor nebyl limitován, byla pouze povinnost udávat jeho obsah).
Metodika provádění testu tření spojky z roku 2006 je přesně stejná jako byla předtím, ale spodní limity pro novou MA2 se zvyšují následovně:
1999 (MA) 2006 (MA2) 2006 (MA1)
DFI (Index dynamického tření) 1.45 - 2.50 1.8 - 2.5 1.45 - 1.8
SFI (Index statického tření) 1.15 - 2.50 1.7 - 2.5 1.15 - 1.7
STI (Index času zastavení) 1.55 - 2.50 1.9 - 2.5 1.55 - 1.9
Jak vidno, původní široký interval hodnot třídy MA byl rozdělen na dva užší, přičemž MA2 představuje přísnější standard.
Je důležité poznamenat, že jakýkoli olej, dříve hodnocený jako MA, který převyšuje požadavky MA1 ve všech 3 indexech, bude nyní muset být definován jako MA2. To znamená, že všechny naše motocyklové oleje již splňují MA2 a mohou tedy být označovány jako JASO MA a MA2.
Je důležité poznamenat, že soubor testů JASO také zahrnuje
testy viskozity HTHS a střihové stability, důležité faktory pro
motocyklové motory a převodovky.
Skůtr je tedy dle těchto indicií motor motocyklový ale bez spojky a převodovky.