Diskuze o olejích. Pomoc s výběrem, rady a doporučení.
21 čer 2012, 21:47
Přesně tak, čteš mi myšlenky
byl jsem línej to napsat: mám-li vyjíždět do nějaký divočiny, kde se motor moc šetřit nedá - třeba 100m a výjezd na dálnici (nebo ještě lepší - obvyklejší - příklad je ten kopec, jak píšeš), tak to nechat bublat déle, než když vyjíždím do klidný, rovný uličky v obci. Nebo si pomalu objet kolečko kolem bloku - pokud to jde - když nechci čekat (i to používám, když vyjíždim z práce určitým směrem).
24 čer 2012, 23:17
Vidím, že tady je pár zkušených lidí, tak bych se rád zeptal, jestli je zásadní rozdíl v oleji 10W40 a 10W50? =) Mám totiž ve skútru olej pro 4-takt 10W40 a zakoupil jsem olej 10W50, tak nevím, co se stane, když doplním poloprázdnou olejovou nádrž obsahující 10W40 novým olejem 10W50? =)
25 čer 2012, 19:29
Paulo píše:Vidím, že tady je pár zkušených lidí, tak bych se rád zeptal, jestli je zásadní rozdíl v oleji 10W40 a 10W50? =) Mám totiž ve skútru olej pro 4-takt 10W40 a zakoupil jsem olej 10W50, tak nevím, co se stane, když doplním poloprázdnou olejovou nádrž obsahující 10W40 novým olejem 10W50? =)
V zásadě nehrozí nic okamžitého katastrofálního, na nouzové dolití je to v pohodě - přesto to má mísení olejů jeden háček:
Ruzní výrobci, či spíše "míchači" olejů používají různá aditiva (byť výrobců aditiv je na světě jen několik) nebo jejich různý poměr. To může (ale nemusí) způsobit, že některá aditiva se navzájem "vyruší" a změní výsledné vlastnosti namíchaného oleje - může se snížit oxidační stabilita a další potřebné (nejen mazací) vlastnosti. Navíc třeba smícháním dvou olejů 5W-40 od dvou výrobců může vzniknout 10W-40 - tedy olej s nižším viskozitním indexem.
Psal o tom v jednom článku ing. Jaroslav Černý, CSc, který se podrobným výzkumem paliv a maziv zabývá - odkaz na článek jsem zatím nenašel, ale možná bude v seznamu těchto článků:
http://www.autopress.cz/?page=mazivarske-myty Psal v tom smyslu, že v zásadě není problém někde po cestě dolít jiný olej, jestliže ten, co v je motoru, není po ruce. Ale určitě není dobré vytvářet domácí "koktejl" z různých zbytků byť kvalitních olejů v garáži.
Pokud máš ten olej od stejného výrobce ("míchače" používajícího aditiva od stejného výrobce aditiv), tak by možná nemusel být žádný problém.
25 čer 2012, 20:17
Když jsem zjistil, že olej už je třeba doplnit, tak jsem pátral v příručce ke skútru, co do něj nalít. Skútr mám nový několik týdnů, takže se jedná o mé první doplnění oleje. V příručce jsem se tedy dočetl, že mám použít pouze 10W50, tak jsem si přes net daný olej zakoupil (CASTROL POWER 1 RACING 4T 10W50) - originální olej pro skútry Zipp 10W50 jsem totiž nenašel. O pár dní později jsem ale ve stejné příručce na zadní straně našel informaci, že můžu použít pouze olej 10W40! Tak jsem znejistil, co je vlastně správný olej, který mám použít. Proto jsem se chtěl tady na fóru poradit, zda-li je problém použít 10W50, když je ve skútru nejspíš 10W40. =) Snad jsem se do vysvětlování situace nezamotal a půjde to pochopit. =) Jinak díky za rady!
25 čer 2012, 20:50
Asi by bylo dobrý zjistit, kterej údaj z těch dvou - oba v příručce - je ten správnej (pokud to vůbec výrobce ví), a kterej tam opravdu je. Vzhledem k tomu, že ho budeš v záběhu brzo měnit, neměl by jiný olej působit potíže.
to 8steve: já vím, pamatuju si, jak se říkalo "
nemíchat A-čko s AD-éčkem, ale AD-čka mezi sebou klidně", tohle je ale novější informace a týká se nových olejů. Zatímco smícháním starého A s AD vznikala nefunkční kaše působící zničení motoru, míchání dnešních olejů není ten případ, ale nežádoucí změna vlastností je možná. To že olej má 5W a né 10W je dosahováno právě těmi přísadami - aditivy. Pokud jsou ovšem aditiva dvou smíchaných olejů na jiné bázi, mohou prý působit protichůdně. A i když to nezpůsobí havárii motoru, výsledné vlastnosti oleje mohou být horší. Také jsem to dlouho nevěděl. Našel jsem ten článek:
http://www.autopress.cz/?page=89.nahrad ... vych-olejuTa úplná výměna může být dobrý tah.
25 čer 2012, 23:00
Inu, člověk se celej život učí, a stejně blbej umře
(naše "civilizace" je toho názorným dokladem
)
09 říj 2012, 21:07
Ahojte mám Yamaha Maxster a chcem meniť olej .
Nenašiel som návod na maxstera tak sa dívam do návodu majesty kedže to má ten istý motor. čital som dosť o olejoch a prišiel na to že, podľa mňa tam kľudne môžem liať aj klasický automobilový olej . Prečo ? výrobca udáva v manuály len SAE10W30 or SAE10W40 SE . Takže akýkoľvek olej čo to splňa tam možem dať.
Čiže je to scooter a nie motocykel a nemá tie všetky veci ktoré treba zohľadniť pri motore motocykla.
Otázka je ale prečo je v manuály napísané ?
" Nepoužívajte oleje s diesel špecifikáciu "CD" alebo oleje vyššej kvality než zadaný.
Okrem toho, nepoužívajte oleje označené "Energie úspora II" alebo vyššiu.
Prečo nemožem poúžiť výššiu kvalitu oleja ako je SE ??? je to už stará norma a teraz sa pužíva SJ alebo SL alebo iné.
Toto mi vôbec nieje jasné ... hmm
Tak ,či onak , idem do klasického motorového oleja , už si len značku vybrať.
09 říj 2012, 23:28
Hlavný dôvod je ten, že vysokokvalitné oleje rozpúšťajú karbón vo valci a na pieste a práve týmto rozpusteným karbónom sa môžu upchať olejové kanáliky s fatálnymi následkami pre motor. Takže nie vždy platí lepšie je naozaj lepšie a pre staršie motory to netreba s kvalitou oleja až tak preháňať.
10 říj 2012, 07:14
Já si taky myslím, že nejlepší je tam dávat to co je v návodu, neboli předepsáno pro onen typ motocyklu-skútru. Všechno ostatní je jen laborování a zkoušení.. (myslím si že výrobce nejlíp ví..)
22 říj 2012, 01:15
PowerFull píše:" Nepoužívajte oleje s diesel špecifikáciu "CD" alebo oleje vyššej kvality než zadaný.
Okrem toho, nepoužívajte oleje označené "Energie úspora II" alebo vyššiu.
Prečo nemožem poúžiť výššiu kvalitu oleja ako je SE ??? je to už stará norma a teraz sa pužíva SJ alebo SL alebo iné.
Oleje určené primárně pro diesel mají tomu přizpůsobená aditiva, takže tomu se nedivim (samozřejmě se to logicky netýká těch olejů, které jsou primárně určené pro benzíňák, ale splňují současně normy pro diesel).
Oleje "energie úspora" mívají sníženou HTHS viskozitu (měří se při 150°C a ukazuje tloušťku olejového filmu při této teplotě). Nižší viskozita ("řidší" olej) opravdu šetří energii (klade menší odpor), ale obecně není vhodná pro vysoce zatěžované vysokootáčkové motory - což motory skútrů většinou jsou -
http://www.autopress.cz/?page=87.kvalit ... vych-olejuProč ale ne olej novější generace, než SE, mi taky neni jasný (je to v manuálu výslovně tak uvedeno "ne vyšší, než SE"?). Nejnovější oleje klasifikace API-SM bývají také prý "úspornější" - tedy zřejmě budou mít nižší HTHS viskozitu (výrobci to tam žel nepíšou...) - tam bych chápal, proč výrobce doporučuje třeba max. SJ, ale SE (která je o několik generací zpět...)?
PS: já po zvažování použil při výměně Castrol ActEvo X-tra Scooter 4T 5W-40 API / ILSAC SJ, JASO MB. O moc víc, než ten, co dávám do auta nestojí, splňuje specifikace výrobce (s tím, že viskozitní index má větší rozsah). Při nalévání se barvou dost lišil od automobilového oleje stejné značky (Castrol Magnatec 5W-40), takže něco jinak tam asi bude (možná potravinářské barvivo
).
27 říj 2012, 11:29
jasně že tam můžeš dát 10W40 (nebo 10W30,50), ale musí být do MOTOCYKLŮ ne do auto motoru a hlavně dodržuj předepsané výměny oleje a jednou za dva roky si nech překontrolovat čerpadlo - slušný servis to děla automaticky, (u 2-taktu radši každý rok).
06 lis 2012, 12:07
Trochu som sa tomu pozrel na zúbok a spýtam sa Vás, či vás napadlo porovnať vlastnosti olejov,konkrétne ich špecifikáciu ??? Dal som si tu námahu a hľadal som a vyšlo mi toto .
Základne parametre oleja sú : viskozita ( napr 10w40 alebo 5w40 atď ... určuje to výrobca ) a na to nadvezujú predpísané normy alebo triedy ktoré ma olej splňovať ( napr ACEA , API , JASO .... )
Lenže tie nám nepovedia či je olej aj kvalitný a to nám prezradia až vlastnosti oleja pri zmene teploty a tlaku .Konkrétne pri 40°C a 100°C. Určuje to viskozitný index VI a to určuje ako je viskozita závislá od zmeny teploty a olej sa považuje za kvalitnejší s vyššou hodnotou.
Porovnal som si oleje niekoľkých značiek automobilové a motocyklové a hodnoty a indexy sú povečšine lepšie v prospech automobilových ako motocyklových, poprípade takmer rovnaké a až špecialne drahé športové oleje boli na tom lepšie ako automobilové .
Porovnanie Motul 6100 synergie+ to je automobilový ( VI 157 )
Viscosity grade SAE J 300 10W-40
Density at 15°C (59°F) ASTM D1298 0.862
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 15.0 mm˛/s
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 100.0 mm˛/s
Viscosity index ASTM D2270 157
Pour point ASTM D97 -30°C / -22°F
Flash point ASTM D92 230°C / 446°F
TBN ASTM D 2896 8.6 mg KOH/g
Motul 7100 4t motocyklový ( VI 151 )
Viscosity grade SAE J 300 10W-40
Density at 15°C (59°F) ASTM D1298 0.861
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 13.48 mm˛/s
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 90.25 mm˛/s
Viscosity index ASTM D2270 151
Pour point ASTM D97 -36°C / -32°F
Flash point ASTM D92 228°C / 442°F
TBN ASTM D 2896 8.2 mg KOH/g
tu nepaltí , podľa mňa , že motocyklový je lepší a do scootra kde nieje mokrá spojka ( tam už može niečo na motocyklovom byť aj ked som na pochybých či je tomu tak) možem kľudne dávať automobilový olej .
20 led 2013, 19:11
Měnil jsem olej a rozhodl se pro Castrol Act-Evo Scooter 4T 5W-40.Na netu jsem našel samé pozitivní testy na tento olej.Olejový filtr jsem dal oranžový Malossi.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
09 úno 2013, 02:39
Máte někdo prosím zkušenost s mokrou spojkou v motorovém prostoru 4t, při využití výkonnějšího(kvalitnějšího) oleje dle API než doporučuje výrobce?
Mně výrobce doporučuje API SE SC nebo SF (již z výroby v motoru), obecně se tyto oleje dle internetu používají třeba pro traktory, těžkou techniku, mokré brzdy apod. Zřejmě podporují funkci mé spojky v neprokluzování,
nicméně pro samotný motor asi nejlepší nebudou - musí se zde totiž počítat se spojkou.
Proto by mohla být lepší volba vyšší výkonnostní třída která je normálně běžná a dostupná pro klasické 4t motory - SL apod. při této specifikaci by zřejmě ohledně motoru bylo vše v naprostém pořádku. Nicméně právě mám obavy o spojku aby při použítí výkonnějšího oleje neprokluzovala.
Nevím právě nakolik je má obava o prokluzování oprávněná, další problém je že spojka je automatická odstředivá - tj ještě citlivější na olejovou náplň než manuální kde člověk může různou sílu přítlaku kompenzovat ručně.
Možná tuto problematiku beru až moc vážně, nicméně nechtěl bych mít po výměně problémy. Motocykl jsem nyní koupil bazarový a olej byl měněn pouze jednou v servisu( tam si myslím žádnou mokrou automatickou spojku ani neřeší).
09 úno 2013, 11:32
Díky,
teď jsem ještě zjistil že mokrou spojku podporují skoro všechny motocyklové oleje i pokud to nemají napsáno v českém popisu.