PowerFull píše:" Nepoužívajte oleje s diesel špecifikáciu "CD" alebo oleje vyššej kvality než zadaný.
Okrem toho, nepoužívajte oleje označené "Energie úspora II" alebo vyššiu.
Prečo nemožem poúžiť výššiu kvalitu oleja ako je SE ??? je to už stará norma a teraz sa pužíva SJ alebo SL alebo iné.
Oleje určené primárně pro diesel mají tomu přizpůsobená aditiva, takže tomu se nedivim (samozřejmě se to logicky netýká těch olejů, které jsou primárně určené pro benzíňák, ale splňují současně normy pro diesel).
Oleje "energie úspora" mívají sníženou HTHS viskozitu (měří se při 150°C a ukazuje tloušťku olejového filmu při této teplotě). Nižší viskozita ("řidší" olej) opravdu šetří energii (klade menší odpor), ale obecně není vhodná pro vysoce zatěžované vysokootáčkové motory - což motory skútrů většinou jsou -
http://www.autopress.cz/?page=87.kvalit ... vych-olejuProč ale ne olej novější generace, než SE, mi taky neni jasný (je to v manuálu výslovně tak uvedeno "ne vyšší, než SE"?). Nejnovější oleje klasifikace API-SM bývají také prý "úspornější" - tedy zřejmě budou mít nižší HTHS viskozitu (výrobci to tam žel nepíšou...) - tam bych chápal, proč výrobce doporučuje třeba max. SJ, ale SE (která je o několik generací zpět...)?
PS: já po zvažování použil při výměně Castrol ActEvo X-tra Scooter 4T 5W-40 API / ILSAC SJ, JASO MB. O moc víc, než ten, co dávám do auta nestojí, splňuje specifikace výrobce (s tím, že viskozitní index má větší rozsah). Při nalévání se barvou dost lišil od automobilového oleje stejné značky (Castrol Magnatec 5W-40), takže něco jinak tam asi bude (možná potravinářské barvivo
).
Bejvávalo (v rozmezí cca 1985-1993): Moped Stadion, "Pionýry" Jawa 50 typ 20 (s plechama), 21 (bez plechů), 23 Mustang, Jawa 90 Roadster, ČZ 175 upravená na enduro, Stella, Babetta 210
-pauza-
Simson (2008-5/2012), Honda Vision 110 (5/2012-)