_Tom_ píše:pro nerozhodné...existuje tu zlatý střed všeho. výrobce píše určitý typ oleje a je jedno jestli moto nebo skútr. něco píše výrobce, snad to samé používá servis. a pro šťoury bych vzal typ a podíval se na značky oleje, tam se bude měnit hlavně cena. tak zvolte to na co máte. nějaký střed. a co se týče teplot, prohřívání a mrazů, tak tam bych použil asi hlavu. když opravdu mrzne a jezdím 3km, nechám to ohrát před jízdou o něco déle a třeba o něco šetrněji s ním první kilometr zacházím. prostě trochu se přizpůsobím jak financím tak teplotám a při výběru doporučení výrobce.
pak nikdo nic nezkazí.
dostává mě, když někdo píše že výrobce za posledních 20let doporučuje 10W, pak přijde šťoura a řekne si: 5W bude lepší a tak to musí být.
Ohřát motor před jízdou a zacházet s motorem první km šetrně považuju u vysokootáčkového motoru za samozřejmost (jedu jak na padesátce
), a je jedno, jestli pojedu 3km nebo 300, dělám to tak i u auta, a to jak v zimě, tak i v létě (v létě pochopitelně kratší dobu).
Souhlasím s tím, že pokud jsem úplný laik, a v daném oboru a problematice se neorientuju, ať už proto, že na to nemám čas, "buňky", či mám prostě jiné zájmy (nikdo se nemůže zabývat vším) nebo mám pochybnosti a neporadí mi s tím někdo, na koho se můžu odborně spolehnout, pak je lepší se řídit doporučením výrobce, než udělat nějakou hovadinu. Stejně, jako to platí o servisu - neznám, nevím, neumím = nehrabu se do toho, ale dám to servisu, a pokud opravdu dobře neznám nějakého profíka, raději servisu značkového.
Proti tomu nemám námitek a ani důvod takový postoj kritizovat. Naopak, jako laik tak pravděpodobně minimalizuju případné škody způsobené neodborným zásahem.
Ovšem pokud se v oboru a dané problematice orientuju, zajímám se, mám na to "buňky", ptám se a vzdělávám, porovnávám, pozoruju, atd., a naskytne se mi tudíž možnost udělat něco lépe (např. z auta při výměně oleje jednoduchou vychytávkou dostanu z motoru o cca 10% víc oleje, než bez ní - to mi žádný značkový servis neudělá), je škoda toho nevyužít.
Mě spíš dostává, když mi servisní technik v nejmenovaném značkovém servisu Škoda-auto řekne, že olej 5W-40 je oproti doporučenému 10W-40 "moc řídkej". Pracuje léta v oboru a neví. Ano, 5W-40 je oproti 10W-40 ve studeném stavu opravdu řidší, což je ale při studeném startu jedině dobře = dojde k rychlejšímu zaolejování; při normální provozní teplotě jsou ale na tom oba oleje co se týká viskozity („hustoty“) stejně - jinak by nemohly splňovat stejnou specifikaci pro viskozitní třídu SAE40 (neberu v úvahu rozdíly jednotlivých olejů v rámci třídy).
Jak je snad už všeobecně známo lidem které to alespoň trochu zajímá, k největšímu podílu opotřebení dochází právě v prvních vteřinách či desítkách vteřin po startu studeného motoru kvůli nedostatečnému mazání. Pokud jezdim často krátké couračky, je větší opotřebení motoru dáno už tím. Jestliže vim jak a mám možnost to nějak alespoň omezit, byl bych sám proti sobě, kdybych toho nevyužil a trval na doporučení výrobce. V takové situaci budu raději ten "šťoura"
ostatně nebýt "šťourů", oráme dodnes klackem
Co se týká toho, že "výrobce ví (nebo uvádí - vědět může...) vše nejlépe", stačí občas sledovat ve Světě Motorů rubriku 'bazar' - tam se člověku občas protočí panenky
co dokážou výrobci vymyslet za "modernizace" pro nalákání zákazníků (třeba extrémně prodloužené lhůty výměny olejů, které daný motor časem zruší - když jsme u těch olejů - aj.), či úsporu výrobních nákladů (např. různě poddimenzované díly). Ne že by to dělali všichni výrobci u všech svých typů, ale každopádně je jen dobře mít oči, uši i mysl otevřené. Co svět světem stojí, jsou na něm lidi a společnosti, kterým jde v prvé řadě o osobní zisk (platí ve všech oborech), a s tim je třeba počítat. Názorný příklad určitého zmatku v pokynech výrobce je vidět o dvě stránky dříve v příspěvku TUNERa
viewtopic.php?p=172574#p172574Přeju všem laikům, šťourům, odborníkům i "odborníkům" mnoho šťastných kilometrů